Infiniti is inmiddels alweer een tijdje aanwezig in Europa, maar de verkopen willen nog niet echt vlotten. De oplossing: een compleet nieuwe generatie modellen. Deze Q50 – beoogd 3-serie-concurrent – is daarvan de eerste. Geslaagd? Bijna.

Het is niet makkelijk om Infiniti te zijn. Heb je een prachtige reeks gewaardeerde kwaliteitsproducten, kun je ze aan de Europese straatstenen niet kwijt. De oorzaak is duidelijk: de modellen zijn gericht op en ontwikkeld naar de eisen en wensen van andere werelddelen. Grote benzinemotoren kunnen de kritische premiumkopers op dit continent nu eenmaal niet bekoren. Dan sta je als merk voor de keuze: of je pakt onverrichterzake je biezen, of je steekt de schouders eronder en komt met een nieuwe generatie modellen die op meer dan een paar vlakken kan wedijveren met Audi, BMW en Mercedes. Het zijn geen watjes bij Infiniti, dus kozen ze voor het laatste.

Deze Q50 is de opvolger van de G sedan, en hij heeft het meer dan ooit op de 3-serie gemunt. Zoals we al bij z’n grote broer, de M, zagen gebeuren (die vanaf nu overigens Q70 zal heten – vraag ons niet waarom), smeet Infiniti ook hier een flinke dosis design tegenaan die moet zorgen voor een geheel eigen smoel ten opzichte van de concurrentie. Wulpse vormen, geboetseerde lijnen, glimmende accenten; je zult de Q50 in ieder geval niet snel met iets anders verwarren. Dat is dapper, aangezien de auto’s waar de gemiddelde Europeaan een spijkerstoffen tentje voor opzet doorgaans toch strak vormgegeven Duitsers zijn. Infiniti noemt zichzelf vooral ‘verfrissend anders, onderscheidend’, en daar is ook een markt voor. Zeggen ze.

Het merk heeft nog een troef in handen om onze interesse te wekken, en die troef heet Sebastian Vettel. De jonge Duitser, die momenteel de gehele Formule 1-wereld de uitlaatgassen van zijn Red Bull-bolide laat ruiken, werd door Infiniti officieel aangesteld als Director of Performance. Of dit nu betekent dat de beste man zich doordeweeks alleen nog bezighoudt met het afstellen van de schokdempers van straatauto’s valt te bezien, maar je kunt je in ieder geval vergewissen van het feit dat de wereldkampioen toch minstens een paar van zijn kostbare minuten aan de ontwikkeling van jouw Infiniti heeft besteed. Vet.

Met zijn achterwielaandrijving en een gewichtsverdeling van 54/46 lijkt de basis van de Q50 in ieder geval alvast in orde. De bekende smeuïge 3,7-liter V6 wordt hier niet leverbaar – logisch. In plaats daarvan krijgt de Q50 speciaal voor Europa een 2,2-liter diesel van Mercedes toegewezen, met 170 pk en naar keuze een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat. Wil je niet dieselen, dan is er de Q50 S Hybrid, die uit een 3,5-liter V6 en elektro-aandrijving een gecombineerd vermogen van 364 pk haalt.


We maken een rit met deze Hybrid, en hoewel de auto ons op veel manieren tevreden stemt, wordt onze aandacht vanaf de eerste seconden genadeloos opgeëist door één revolutionair systeem. De Q50 is de eerste productieauto die is voorzien van steer-by-wire, door Infiniti ‘Direct Adaptive Steering’ gedoopt. Dit DAS-systeem is standaard op de Hybrid, optioneel op de diesel, en het betekent precies wat je denkt: de verbinding tussen stuur en voorwielen is niet langer mechanisch, maar digitaal.

Infiniti zegt dat DAS een goed idee is omdat het optimaal samenwerkt met de rijstrookassistentie, en omdat het oneffenheden in het wegdek niet doorgeeft aan het stuur waardoor kleine correcties niet nodig zijn en de auto stabieler op de weg ligt. Dat klinkt aardig, en in het stadsverkeer is dat ook wel zo. Goed, we moeten flink wennen aan de ongelooflijke directheid van de besturing – alsof je de voorwielen met strak gespannen teugels bedient – maar we snappen het idee. Dan rijden we een lege, bochtige bergweg op, in de omgeving van Barcelona. Daar krijgen we spijt van.

Als besturing voor ons één eigenschap moet hebben, is dat voorspelbaarheid; omdat het prettig, maar vooral ook veilig is om te weten wat de voorwielen gaan doen als je een bepaalde stuurbeweging maakt. Helaas: deze besturing is zo onvoorspelbaar dat het niet alleen ons, maar de Q50 zelf in de war schopt. Er lijkt haast een soort kantelpunt in de wieluitslag te zitten: de auto reageert in eerste instantie scherp, dan progressief, maar als we nog verder insturen om een krappe bocht te nemen, worden de voorwielen plots zo ver omgegooid dat de balans ruw wordt verstoord. Zo raakt de zware Q50 S Hybrid al snel hopeloos onderstuurd. Enkele keren gaat het zo ver dat de auto zichzelf spontaan in z’n esp-vangnet werpt terwijl daar geen enkele aanleiding toe is; we proberen gewoon vlot en vloeiend een hoek om te gaan.

Het wordt iets minder ellendig als we de sportstand uitschakelen en zelf wat variabelen (stuuruitslag en sterkte van bekrachtiging) proberen in te stellen, maar de vraag blijft: in welk universum is dit een verbetering te noemen? Wat was er mis met besturing die wél communiceert, en die onder alle omstandigheden reageert zoals je verwacht? Het enige voordeel dat we kunnen bedenken, is gewichtsbesparing: maar dat gaat niet op, want de Q50 heeft óók een conventionele (normaal gezien losgekoppelde) stuurkolom voor noodgevallen. We zijn echt niet wars van vooruitgang, maar zo kunnen we dit simpelweg niet noemen.

We realiseren ons dat niemand van jullie regelmatig de Montserrat op en af jaagt, en in het dagelijks verkeer went het DAS-systeem op den duur heus wel. Maar wie wil er een auto die, als het erop aankomt, niet exact doet wat je van ‘m vraagt?

De Q50 is snel, stil en geraffineerd, met een aangenaam onderstel, slimme technologie en een mooi interieur met twee touchscreens (ideaal). Hij barst van de ambitie en we gunnen Infiniti het beste, maar die besturing valt niet te negeren. Vooral niet in het licht van de oude G-sedan, die bruisend reed en blij maakte; en daarmee het Beierse ijkpunt een stuk dichter wist te benaderen.


Infiniti Q50 S Hybrid



6/20



Motor

3.498 cc

V6 hybride

364 pk / 546 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 5,1 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

6,2 l/100 km

144 g/km CO2



Afmetingen

4.800 x 1.820 x 1.430 mm (L x B x H)

2.850 mm (wielbasis)

1.825 kg



70 l (benzine)

400 l (bagage)



Prijzen

NL € 58.425 (25%)

BE € 50.400



Het vonnis

Een mooie en goede auto, maar de helse besturing overheerst en verpest de Q50 voor ons volledig. Ga je voor een DAS-loze diesel, dan heb je onze zegen; dit ding kun je beter laten staan

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear