Na de bijzondere Zeekr 001 en de compacte X, is het nu tijd voor de Zeekr 7X. Het is een zeer belangrijke auto voor het merk, want deze moet voor de grote aantallen gaan zorgen. Vandaar dat we een iets langere periode in Nederland gingen rijden met de 7X, om zo een goed beeld te krijgen. Daarbij stellen we ons een paar vragen, maar vooral of het een goed Tesla Model Y-alternatief is. Wat je er ook van mag vinden: het is in veel opzichten een maatstaf.

De Model Y is zo’n standaardkeuze: niet spannend, maar laat weinig steken vallen en voldoet aan alle eisen. Maar kun je in plaats van de Tesla Model Y een Zeekr 7X overwegen? Zeker nu een Tesla rijden een onbedoeld een politiek statement kan zijn. Nu is de 7X een Chinese auto, dus daar valt ook genoeg over te discussiëren. Maar we gaan dus een paar dagen op pad met een potentiële leasetopper om te kijken of jij deze auto op jouw shortlist moet zetten.

Wat is er nieuw aan deze Zeekr 7X?

Alles. Het is een compleet nieuwe auto voor onze markt. De auto staat op hetzelfde platform als de Smart #5, dat ook tot het Geely-concern behoort (net als o.a. Volvo, Polestar, Lotus en Lynk & Co). Het is een crossover in het D-segment, maar dan wel aan de bovenkant ervan, zowel qua ruimte als aankleding. Qua styling is de 7X de eerste Zeekr nieuwe stijl. Jammer, want de 001 vonden we juist een hel erg uitgesproken en herkenbare auto. De 7X is veel anoniemer.

Zeekr 7X Privilege grijs (2025) voorkant
Had Lancia niet de zwarte balk aan de voorzijde geclaimd? Verder een keurige verschijning, overigens

Het is geen lelijke auto. Voor een model uit 2025 is de styling behoorlijk ingetogen en clean. Daar kunnen sommige Duitse merken nog wat van leren. Het grootste ‘probleem’ is die zwarte band voor, waardoor de auto een permanent balkje voor zijn snufferd heeft, als was het een verdachte. Bestel hem dus in het zwart, dan valt die balk niet meer op. Die andere balk – die voor de verlichting achter – is het minst originele stylingdetail, elke auto in deze klasse heeft zo’n ornament.

Hoe rijdt ie?

Heel gek: we zijn door niemand voorbij gereden tijdens een sprintje. De Zeekr is namelijk enorm snel. Dat kan ook niet anders met 639 pk. Je voelt wel dat de auto bepaalt wanneer dat vermogen eruit komt, niet jouw rechtervoet. Tot 30 km/u zal het zo rond de 300 pk zijn, bij 50 km/u is het gevoelsmatig 450 pk en vanaf zo’n 70 km/u voel je alle zeshonderdnegendertig paarden een schop je in je rug geven. Van 80 naar 130 km/u (na 19:00 uiteraard) is in een paar seconden achter de rug.

Tegelijkertijd is de rust aan buurt bijna angstaanjagend. Dit is voor mensen die heel erg snel van A naar B willen moeten, maar daar geen hinder aan willen ondervinden. De rest van de auto is er overigens niet echt op voorbereid. De besturing is compleet gespeend van welke vorm van communicatie dan ook. De luchtvering is geweldig comfortabel, maar filtert ook alle informatie weg.

Privilege (2025) zijkant links schuin achter rijdend
Rijdende contradictie: de Zeekr 7X Privilege kán heel erg snel, maar dat wil je niet

De besturing en het onderstel zijn zelfs dermate gevoelloos dat we meerdere keren nauwelijks doorhadden dat we uit de vrachtwagensporen van de rechterbaan op de snelweg reden. Die combinatie van geïsoleerd comfort en het prestatiepotentieel is vreemd. Daarom moet je de boel in comfortmodus zetten. Dat past uitstekend bij de 7X. Gewoon cruisen. Dan merk je dat het raffinement veel beter voor elkaar is dan in een Model Y.

Hoe is het interieur van de Zeekr 7X ?

Het is een typische Chinese EV uit 2025. De gebruikte materialen zijn behoorlijk goed. Het is beter dan in Tesla Model Y of Skoda Enyaq, maar het is nog geen Audi of BMW. Er zijn wat fysieke knoppen aanwezig, maar niet de knoppen die je wil. Waarom heb je wel knoppen voor de elektrische ramen, maar niet voor de spiegels? Ook de climatecontrol-regeling mocht wel via knoppen. Gek genoeg is er dan wel een knop voor het handschoenenvakje.

Het scherm werkt overigens meer dan prima. Het is zeer uitgebreid, zeker in de luxe uitvoering die wij reden. Omdat je alles moet lezen op het scherm, moet je iets te lang ernaar kijken waarna de rijveiligheidsassistenten beginnen te piepen. Andere merken gebruiken wat meer pictogrammen en kleuren, waardoor je iets vanuit je ooghoek al kan herkennen. Het systeem werkt verder vrij logisch en erg snel. Niet alle nieuwe merken hebben dat zo snel onder de knie.

Zeekr 7X Privilege (2025) interieur dashboard
Je smartphone draadloos opladen gaat verrassend snel, tenzij je in 3,8 seconden naar 100 km/u gaat

Het interieur van de Zeekr 7X is enorm ruim. Het is slechts een vijfzitter, maar wel een heel erg ruime. Onze boomlange redacteur kon zelfs prima achter zichzelf zitten, iets dat niet vaak mogelijk is. De bagageruimte is eveneens erg ruim en er zijn de nodige vakjes en bakjes om spullen te verstoppen, waaronder de laadkabels.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

Met die laadkabels komen we op het volgende punt, want deze auto heeft net zo’n hekel aan laden als de meest verstokte benzinerijder. Daarmee bedoelen we te zeggen dat de Zeekr 7X supersnel kan laden. In theorie kan de NMC-batterij 480 kW laden, maar er zijn nog niet veel palen die zoveel kunnen leveren. Je investeert dus ook een beetje in de toekomst, waardoor je de komende jaren prima met deze auto voorruit unt.

Die accu is ook een groot nadeel, want dankzij die 100 kWh-batterij is de Zeekr 7X echt enorm zwaar. Schoon aan de haak weegt ie 2.435 kilo. Er zijn vakantiehuisjes die minder wegen. Als je gewoon rijdt, merk je er niet direct wat van en als je volgas geeft al helemaal niet, maar bij het aanremmen van een bocht merk je dat die massa ‘doordrukt’. Mede dankzij het gewicht is het verbruik ook wat hoog: dat ligt aanzienlijk hoger dan bij een Tesla Model Y of Audi Q6 e-tron.

Wat is de prijs van de Zeekr 7X ?

Uiteraard hadden we toevallig de snelste en de volste uitvoering mee mee. Die is dan toevallig ook het duurste. De Zeekr 7X Privilege kost 62.995 euro. Een vergelijkbare BYD Sealion 7 Excellence kost 58.190 euro. De iets snellere Hongqi EHS7 AWD Pro Launch Edition moet 74.995 euro kosten en de technisch grotendeels identieke Smart #5 100 kWH is er vanaf 57.975 euro. Waar die eerste twee echt Chinees overkomen, is dat bij de Zeekr al ietsje minder. Dus het helpt wel een beetje dat ie in Gotenburg (da’s dus in Zweden) ontworpen is.

Privilege (2025) zijkant rechts schuin voor
De Zeekr 7X Privilege kun je herkennen aan de 21 inch wielen, oranje remklauwen en het feit dat niemand je kan bijhouden

De belangrijkste graadmeter in dit segment is echter de Tesla Model Y, die in zijn dikste uitvoering (Long Rang AWD Launch Edition) rijklaar 61.990 euro kost. Dat scheelt dus slechts 1.000 euro, terwijl de Zeekr zeker aanvoelt als meer auto. De Tesla kan dan wel pareren met een veel efficiëntere aandrijflijn en een lager gewicht.

Wat kost de Zeekr 7X in de private lease?

Je hem natuurlijk ook gewoon zelf leasen als de baas hem niet aanbiedt. De Zeekr 7X kost 1.050 per maand in de private lease. Dat is op basis van een looptijd van 72 maanden (zes jaar dus) en een maximum van 5.000 kilometer per jaar. Dan hebben we al wel de Privilege-uitvoering gerekend, maar nog geen opties. We kennen overigens niet veel auto’s met 600 plus pk’s die je voor dit geld kunt leasen, dus ook in dat opzicht een koopje.

Verder nog bijzonderheden?

Ja. We hebben namelijk ook even kort gereden in de iets eenvoudigere uitvoering, de Core met grote batterij en achterwielaandrijving. Ja, je merkt dat er ineens heel veel minder vermogen is. Ook merk je dat er stalen veren zijn (in plaats van lucht). Maar in alle eerlijkheid, het lagere gewicht was prettig en over de vele drempels die we namen, is er prima mee te leven.

De extra communicatie in de toges hebben we zeker niet als storend ervaren en met 400 pk is de 7X nog altijd erg snel. Andere dingen die opvielen: het audiosysteem is op zich aardig, maar met 1.100 watt stel je je er iets meer bij voor. Even goed afstellen van het systeem (of je muzieksmaak aanpassen) helpt overigens enorm. Over speakers gesproken, er zit er eentje in de hoofdsteun. Als je telefoneert, is dat de speaker waarop je iemand hoort. Wij konden daar wat moeilijk aan wennen.

Zeekr 7X Privilege grijs (2025) interieur stoelen panoramadak
De hoofdsteun aan de bestuurderszijde heeft speakers en ja, ze doen het echt

Tenslotte nog even de stoelen zelf: die zijn heel erg zacht. Bijna zoals een Franse auto in de jaren ’80. Eigenaren van een Citroen CX, Talbot Tagora, Renault 25 of Peugeot 604 weten wat we bedoelen. Tenslotte: de deuren kunnen automatisch open en dicht. Ondanks dat we het niet echt nodig hebben, gaat soepeler dan bij een BMW i7. Maar alsnog ongtaat het nut ervan ons een beetje.

Dus, moet je de Zeekr 7X kopen?

Je moet hem op zijn minst even overwegen. Het is niet direct een auto die is bedoeld voor de enthousiasteling of liefhebber. Maar die rijden vaak een oude Alfa en klagen over dat vroeger alles beter was. De Zeekr 7X is de perfecte auto voor de gene die een EV mag uitzoeken van de baas en voor het gezin een SUV wil. En nu elektrisch rijden wat kostbaarder is geworden, wil je wel het gevoel hebben dat je wat krijgt voor je geld. Met de Zeekr 7X is dat absoluut het geval. En het gezin is er ook blij mee.

Zeekr 7X Privilege specificaties (2025)

Aantal motoren2
Power639 pk/470 kW, 710 Nm
Accu100,00 kWh (bruto)
Aandrijvingvier wielen, traploos
Acceleratie0-100 km/u in 4,2 s
Topsnelheid210 km/u
Verbruik19,9 kWh/100 km
Actieradius543 km
Laadtijd12 min. bij 480 kW (20-80%)
Afmetingen4.787 x 1.930 x 1.650 (l x b x h)
Wielbasis2.900 mm
Gewicht2.435 kg
Bagage539 l

17 reacties op “Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)”

  1. Wijkopenauto’s als representatief voor prijsniveau neerzetten, dan heb je echt geen argumenten meer hahaha 😉

  2. Snap heel goed dat mijn verhaal overkomt als nonsense, maar het is jammer genoeg realiteit.
    wijkopenautos.be: geen enkel bod. Na enkele weken een mail: het spijt ons, maar… ook bij lokale verkopers geprobeerd. Hoogste bod: 12K. Dit na exact 5 jaar. Dat is dus (veel) slechter dan de Aiways hé 😉

    Ook topgear heeft het door:
    https://topgear.nl/autonieuws/elektrische-audi-e-tron-2019-begint-heel-betaalbaar-te-worden/

    Kortom: no way dat ik deze wagen weg ga doen voor minder dan 10K (we zijn ondertussen een jaar verder). Oudste zoon zal er blij mee zijn als eerste wagen 😉

  3. Zoals ik al schreef: oude techniek schrijft hard af en een Chinees nog harder. Dat laatste werd door Filip ontkend, maar is dus wel zo. Deze Zeekr heeft in zekere zin ook kenmerken van oude techniek met zijn nogal hoge gewicht en bijbehorende verbruik – 5 jaar (!) geleden ook al het probleem van de Audi e-Tron – dus is anno 2025 gewoon een slechte keuze. Dat weet je bij voorbaat al.

  4. @George En mijn tante rijdt nu al een paar maanden rond in een E Golf, 2019, iets over de 43k nieuw, aangeschaft met 73.000 op de teller voor 15.000. En kijk eens naar een Jag i pace of een Model 3? EVs met oude techniek aan boord verkopen gewoon niet bepaald tegen top prijzen, ook niet als ze van bekende merken zijn. Als het dan een onbekend merk is wordt dat vast nog iets erger, maar dat verandert niets aan het feit dat oudere techniek de prijs enorm kan drukken. Van 100k naar 0 lijkt me wel sterk, er is altijd wel een markt voor stevig afgeprijsde modellen, maar je zal ook voor een perfecte oudere e tron geen topprijs krijgen. De Chinese merken zijn dus niet de enige met EVs die een monster afschrijving kennen.

  5. Omdat het verhaal van Filip me al een beetje als nonsens overkwam, heb ik het maar eens bekeken. De meeste Chinezen zijn nog niet zo lang te koop, dus voorbeeld van een Aiways.

    Aiways U5 uit 07-2020 K-896-BK. Nieuw bijna 42k. Nu nog geen 18k.
    VW ID.4 uit 12-2020 K-009-JK. Nieuw net 46k. Nu bijna 23k.
    Minder afschrijving dus ondanks een hogere nieuwprijs, wat bij gelijke percentages juist andersom zou moeten zijn. Allebei hebben ongeveer even veel gelopen. Die Aiways is bijna 60% kwijt, wat in de markt als nogal veel wordt gezien.

    Vraag is: kan het nog erger? Ja natuurlijk!

    MG ZS H-783-DB uit 12-2019. Nieuw bijna 33k. Nu 10.5k. Met meer afschrijving ga je auto’s in het middensegment niet vinden. De enige conclusie kan zijn dat de Chinese auto’s afschrijven als een malle.

  6. De oude E-tron heeft als probleem dat de technologie ingehaald is door de nieuwe series. Die was te zwaar, had een te hoog verbruik en was daarom eigenlijk geen hele goede EV. Daar krijgen de kopers van toen, waarvan 95% dat vooral deed vanwege de gunstige belastingregelingen, nu de rekening van. Dan was de BMW iX3 van die tijd bijvoorbeeld een stuk beter en die heeft wél goede inruilrpijzen.

    Te zwaar, te hoog verbruik… Waar hebben we dat vandaag eerder gelezen…???

  7. Vorige week een testrit mee gedaan, behoorlijk onder indruk. Momenteel een Audi E-Tron, die, na 5 jaar letterlijk niets meer waard is. Restwaarde is nul. Geen enkele reactie bij verkoop. Zelfs geen bod. van 100K naar 0 op vijf jaar. Dan moet ik even lachen met beweringen dat Chinese wagens snel verminderen in waarde…

  8. Ze hebben alle denkbare gadgets erin gestopt maar bij veel basis dingen slaat ie de plank mis. Te zwaar en daardoor slecht sturend en een hoog verbruik. Ergonomische missers. Matige wegligging. Als ik de review lees en de score zie dan is 13/20 wel heel erg naar boven afgerond.

  9. Als je graag mee wil werken aan….

    Uitbuiting van Oeigoeren,
    Diefstal van IP waar Westerse bedrijven miljarden in geïnvesteerd hebben,
    Spionage op de omgeving,
    Oneerlijke concurrentie door honderden miljarden overheidssubsidies,
    China’s droom om Westerse industrie te beschadigen,
    Het uitlezen van alles wat in je telefoon zit door de Chinese overheid,

    …. dan moet je zeker deze auto kopen. En dan teveel geld betalen voor een auto die objectief minder goed is dan Westerse alternatieven.

  10. @bestaardig De Audi en de BMW zien er naar mijn persoonlijke mening een stuk beter uit. Die hebben zich ook bewezen als goed gebouwde auto’s. Daarnaast is er het puntje van restwaarde wat iemand al terecht noemde. De nieuwe reeks elektrische auto’s van de grote Duitse drie zijn net zo waardevast als hun fossiele broertjes. Bij een Zeekr weet je één ding zeker: dat de afschrijving net zo hoog zal zijn als het elektriciteitsverbruik.

    Rationeel kan je deze nooit boven een Audi of een BMW kiezen. Ook niet boven een Enyaq, ID4, EV6 of Ioniq5 trouwens.

  11. De model Y LR is 10000 euro goedkoper, weegt 500 kg minder, is net zo snel, bied net zoveel ruimte, is fors zuiniger. Sorry Zeekr. Volgende keer beter.

  12. Leuke review, met een paar kleine foutjes; ga eens voor de aardigheid in een audi a6/q6 etron of een bmw i5 zitten van 65/70k, en kijk dan eens naar het interieur, de twee Duitse concurrenten in de prijsklasse van de privilege uitvoering hebben wat overdaad aan pianolak en te goedkoop plastic, qua interieur absoluut geen stap omhoog ten opzichte van deze Zeekr.

    Daarnaast heeft de Core versie de kleine accu, en daardoor inderdaad een lager gewicht.

  13. Dat valt niet mee. Zoveel geld en dan heb je nog steeds een gare Chinees met een stroomverbruik uit 2019 en een restwaarde van nul komma nada.

Laat een antwoord achter aan Piet Reactie annuleren

(verplicht)