Leuk hoor, zo’n Jaguar XE met bakken pk’s, maar hoe zit het met de diesel? Die neemt het hier op tegen de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse.
Het is natuurlijk prachtig, zo’n supercharged XE S met 340 pk. Daarmee kun je lekker de BMW 335i en de op komst zijnde Mercedes C 450 AMG opjagen, maar laten we eerlijk zijn: de XE S is natuurlijk niet het alternatief waar de meesten van ons over nadenken.
Voor veel mensen is het een droom om een Jaguar te kunnen rijden, maar het moet wel realistisch blijven. Daarom denk je niet meteen aan de XE S. Je hebt al eens iets gelezen over de nieuwe Ingenium-motoren die Jaguar heeft ontwikkeld; mogelijk heb je al stiekem gekeken hoe het bij jou op de zaak met de leasevoorwaarden is gesteld. Misschien is zo’n diesel-XE wel een goede optie, en eerlijk gezegd klinkt een 163 pk sterke 2,0-liter diesel met een prijs van 39.990 euro (in België 34.990 euro) ook helemaal niet gek. Standaard navigatie op alle modellen en een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer: daarmee kan een Jaguar zowel rationeel als financieel wel eens een heel verstandige keuze zijn. Dat is voorheen wel anders geweest (en nee, dan tellen we die aangeklede Mondeo, die als X-type door het leven ging, even niet mee).
Wat tegen dit gedachtenpatroon pleit, is het feit dat de Duitsers – heel consequent en heel irritant – zulke briljante producten blijven leveren. In deze vergelijking nemen we de Audi A4 opzettelijk niet mee. De huidige A4 is achterhaald en staat op het punt vervangen te worden. De BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse zijn veel betere alternatieven. De C-klasse brengt zelfs iets van de luxe en het technisch vernuft van de S-klasse naar een breder publiek. Er valt veel te zeggen voor de C-klasse. Je zou zelfs kunnen stellen dat het een beter gepositioneerde, creatiever vormgegeven en daardoor aantrekkelijker auto is dan de grotere en duurdere E-klasse.
Intussen is de BMW 3-serie nog steeds oppermachtig en hét referentiepunt in deze categorie. Het is een goede allrounder met geweldige rijeigenschappen, die in gebruik verrassend economisch is. Bovendien is de BMW in staat om van iedere geestdodende rit een klein avontuurtje te maken.
We hebben voor deze test niet alle drie de auto’s op dezelfde plek bij elkaar gehad. Eén van ons bracht een week door met de BMW, een ander met de Mercedes en vervolgens mochten we een dag door Portugal rossen met de nieuwe XE. De uitvoeringen komen ook niet helemaal overeen. De BMW is een vierwielaangedreven versie, de 320d xDrive, en de Mercedes een 204 pk sterke C 250 in plaats van de meer populaire C 220.
In dit segment gaat het om details. Een gram CO2 meer of minder en de fiscale gevolgen kunnen een model maken of breken. Naast de fiscale behandeling tellen natuurlijk ook zaken als aanschafprijs, verbruik, onderhoudskosten en inruilwaarde zwaar mee, en dan hebben we het nog niet over de standaarduitrusting. Misschien is die zo karig dat er daardoor opties of extra’s noodzakelijk zijn die roet in het eten gooien. Wil je in dit segment van de markt auto’s verkopen, dan is het van vitaal belang dat het totale financiële plaatje klopt. Dat is centen- en procentenwerk en dat kan het heel lastig maken. Zo betekent de keuze voor de xDrive en een automaat bij BMW een meerprijs van ruim 5.500 euro bovenop de basisprijs van een handgeschakelde 320d met M Sportpakket. De keuze voor de handgeschakelde C 220 brengt een verbruik van vier liter per 100 kilometer in zicht – dat is niet te versmaden.
We zullen hier niet de details van iedere afweging doornemen, maar we hebben bij elke auto gekozen voor een sportieve uitvoering en een automatische versnellingsbak. De Jaguar XE die we in gedachten hebben is de (op voorinschrijving in Groot-Brittannië) tot nu toe meest populaire verschijning, de 180 pk sterke XE R-Sport 2,0-liter diesel met automaat. Deze XE lijkt met een prijs van 48.561 euro een aantrekkelijk alternatief, want ter vergelijking: zelfs de handgeschakelde 320d komt met het M Sportpakket op 49.887 euro en de handgeschakelde C 220 met AMG Line op 49.093 euro. Uiteraard liggen de prijzen in België zoals gewoonlijk een lekker stukje lager. Een belangrijke kanttekening: in de R-Sport-uitvoering heeft de 180 pk sterke XE grote velgen en is z’n CO2-uitstoot net iets te hoog om voor 20 procent bijtelling in aanmerking te komen. Neem je ‘m als Pure of Prestige, met 17 inch, dan valt ie met 109 g/km keurig binnen de eisen voor het lagere tarief.
Er zijn altijd wat zaken die we moeten negeren bij prototypes. De XE had nog te lijden onder een paar onvolkomenheden. De turbo fluit nogal nadrukkelijk en het interieur is niet voor 100 procent af. De XE maakt gebruik van dezelfde ZF-versnellingsbak als de BMW en in de 320d schakelt deze bak vlekkeloos. Maar in de XE is hij vooral in de lagere versnellingen wat schokkerig, dus daar heeft Jaguar nog wat afstelwerk te doen. Zodra je besluit om zelf te schakelen, gaat het allemaal prima.
Het is niet realistisch om van de nieuwe Jaguar te verwachten dat ie een revolutie veroorzaakt. Daarvoor is de concurrentie simpelweg veel te goed. Jaguar maakt goede sier met vernieuwende, gewichtsbesparende technieken; maar als je goed kijkt, zie je dat het gewicht van de XE heel netjes binnen het referentiekader past dat de concurrentie heeft gezet. Hetzelfde geldt voor de nieuwe Ingenium-motoren. Jazeker, ze leveren een royaal vermogen in de middelste toerentallen, maar daarna is de puf er snel uit. Nee, je merkt bijna niet dat het een diesel is. Heerlijk soepel en verhoudingsgewijs opmerkelijk vrij van het kenmerkende dieselgeratel, maar toch, het geluid is er wel degelijk.
Waar het om gaat, is het rijgedrag. Jaguar omschrijft de XE als ‘opwindend en nieuw’. Als ‘de meest geavanceerde efficiënte en verfijnde sportsedan die Jaguar ooit heeft ontwikkeld’. De nieuwe Jaguar moet en zal de 3-serie verslaan, dus is het niet meer dan logisch dat de XE zich een sportief imago aanmeet, maar in realiteit is de XE meer verwant aan de C-klasse, met een grotere nadruk op comfort en ontspanning. Dat kan voor sommigen een tegenvaller zijn, maar het is een slimme strategie.
De BMW is soms wat nerveus. Je moet er voortdurend je aandacht bij houden. De Mercedes is uiterst comfortabel, maar wel erg uit de kluiten gewassen. De Jaguar XE zit daar precies tussenin. Het is een prachtig ogende en bijzonder capabele auto. Het weggedrag is uitmuntend. Natuurlijk: de besturing had nog iets alerter kunnen zijn en de voortrein had nét even scherper kunnen reageren. De XE betrekt je niet zo heftig bij een echt rijdersweggetje als de BMW, maar de Jaguar biedt wel een totaalpakket. Het is door en door een allrounder en daardoor is de Jag bijna onverslaanbaar.
Is het dan ook de beste van de drie? Daarop kunnen we geen antwoord geven tot we alle drie de auto’s in vergelijkbare uitvoeringen naast elkaar kunnen zetten. Elk van de drie beschikt over een eigenschap die ‘m aan kop zet. Elk van de drie geeft een dwingende reden, die doorslaggevend kan zijn bij het nemen van je beslissing. De Mercedes heeft het best afgewerkte interieur en voelt aan alsof ie thuishoort in een hoger marktsegment. Wat de BMW betreft, heeft nog niets ons doen besluiten om te twijfelen aan de koppositie als beste rijdersauto, ook al is ie reeds op leeftijd. Maar de marge wordt smal en de Jaguar XE is een geweldige auto, die alle eigenschappen van de BMW en Mercedes in zich lijkt te verenigen.
Iedereen moet de keuze maken die het beste bij hem of haar past. Tot dusverre is de belangrijkste conclusie dat Jaguar een compacte sedan heeft neergezet die zich kan meten met de allerbeste in de wereld.
Jaguar XE R-Sport 2.0D 180 pk
Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
180 pk / 430 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 228 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,2 l/100 km
111 g/km CO2
Gewicht
1.565 kg
Prijzen
NL € 48.561 (25%)
BE € 41.440
BMW 320dA M Sport
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
184 pk / 380 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
117 g/km CO2
Gewicht
1.505 kg
Prijs
NL € 47.995 (25%)
BE € 41.110
Mercedes C 220 BlueTec AMG Line
Motor
2.143 cc
viercilinder turbo
170 pk / 400 Nm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 233 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
117 g/km CO2
Gewicht
1.570 kg
Prijs
NL € 53.314 (25%)
BE € 44.770
Reacties