Niet iedereen is overtuigd van het nut van plug-in hybrides. Als elektrische auto te beperkt, als brandstofauto te zwaar, vinden de tegenstanders. Die discussie gaan we nu niet aan, maar hoe je het ook ziet, ze hebben wel de potentie om het wagenpark in Nederland flink te husselen. De uitstoot op papier zit vrijwel altijd rond de 50 gram CO2, ongeacht het formaat van de verbrandingsmotor. Dat betekent dat je ineens 240 pk in een auto kunt stoppen, én vierwielaandrijving, zonder dat de vingertjes van de fiscus gaan jeuken. Neem bijvoorbeeld deze Jeep Compass 4xe Trailhawk.
Als je voorheen in Nederland de opgestoerde Jeep Compass Trailhawk wilde, moest je dankzij de sterkere motor en de vierwielaandrijving gelijk een flinke BPM-straf op de borst nemen. Bijna 20.000 euro extra was je kwijt voor de gevleugelde badges achterop. Nu? 500 euro extra ten opzichte van de instap-PHEV – en dan krijg je gelijk 50 pk meer. Komt alsnog neer op 46.990 euro voor de Jeep Compass 4xe Trailhawk, maar zoals je leert op de opleiding journalistiek moet je nooit een goed verhaal verpesten met feiten. Dat is ons tenminste verteld.
Twee vermogens
De plug-in hybride versie van de Compass komt (net als de Renegade) in twee uitvoeringen: met 190 pk en met 240 pk. De motor is in beide gevallen een 1,3-liter viercilinder met een turbo, maar in het ene geval produceert ie 130 pk en in het andere 180 pk. Op de achteras zit voor beide dezelfde elektromotor met 60 pk. Het verschil in vermogen is puur softwarematig, dus qua productiekosten maakt het voor Jeep geen snars uit, en dankzij de vrijwel identieke uitstoot is de BPM nagenoeg hetzelfde. Dus waarom zou je niet voor deze stoere en on-Nederlandse uitvoering van de Jeep Compass 4xe gaan?
Je krijgt in het geval van de Trailhawk speciale offroad-modi, diverse beschermplaten voor de bodem, een volwaardig rood sleepoog, badges en leren bekleding met logootjes. In de ruimte die een cardanas in de tunnel naar achter in beslag neemt, bivakkeert nu het accupakket. Volledig elektrisch kun je ongeveer 50 kilometer ver komen met een topsnelheid van 130 km/u. Allemaal helemaal prima voor een PHEV.
De Jeep Compass 4xe voelt niet zwaar of log
Net als haast elke plug-in hybride sinds de uitvinding van de stekker biedt de schone Hawk een volledig elektrische modus, een hybridemodus waarbij de auto zelf beslist welke motor hij aanspreekt en een modus waarbij hij zijn accu spaart. Daarbij gebruikt het systeem overigens geen data van de GPS, zoals Mercedes dat bijvoorbeeld wel doet. In de hybridestand pakt het systeem logische momenten om de brandstofmotor aan te slingeren. In de Sport-modus, als alle motoren maximaal leveren, wil de Compass vlot vooruit. Op geen moment voelt de auto te zwaar of te log aan vanwege het extra gewicht van de elektromotor en accu.
En mocht je trouwens ooit je stoute hikeschoenen aantrekken en een offroadbaan opzoeken in je Jeep Compass 4xe Trailhawk: we hebben wat heuveltjes beklommen, wat bospaden getrotseerd en door een heel diepe plas gewaad, en dat gaat allemaal zonder één enkel protest.
Hoe rijdt het verder?
Qua comfort is het prima in orde, net als de binnenruimte voor vier passagiers. Voor het dashboard en de deurpanelen zijn fijne zachte materialen gebruikt, wat een reden zou kunnen zijn om hem boven de Renegade 4xe te verkiezen. Dat model scheelt je 3.000 euro, maar dan heb je wel een kleinere auto. Het infotainmentsysteem begint zijn leeftijd te vertonen met niet al te mooie graphics en je mist wat handige zaken, zoals de mogelijkheid om de navigatie tussen de tellers te tonen. De Jeep Compass 4xe Trailhawk rijdt prima, doet weinig beter of slechter dan zijn concurrenten en is weer eens wat anders. Een leuke aanvulling voor het straatbeeld, dunkt ons.
Specificaties Jeep Compass 4xe Trailhawk (2020)
Motor
1.332 cc
viercilinder turbo hybride
240 pk @ 5.750 tpm
270 + 250 Nm @ 1.850 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,2 l/100 km
49 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.398 x 1.874 x 1.664 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.860 kg
36,5 l (benzine)
420 / 1.230 l (bagage)
Prijzen
€ 46.990 (NL)
€ 43.800 (B)
Ger heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Ja ja. Met een volle accu de eerste 100 km 2,2 daarna ruim 8 ltr./100km het is een grote en zware auto en zuipen doet hij. Het gemiddelde verbruik wordt altijd fout berekend met die hybride auto’s