Er zijn van die liedjes, die hoor je één keer, en je denkt: dit wordt een hit. Of van die films of series waarvan je weet dat absoluut iedereen ze zal willen zien. Vertaal dat naar auto’s: de nieuwe Kia EV3 is zo’n auto. Hij heeft alles mee om binnenkort ook bij jou in de buurt op elke straathoek te vinden te zijn.
Maar hoe rijdt de nieuwe compacte elektrische Kia, die zich lijkt te richten op mensen die de EV9 wel gaaf, maar toch ‘iets’ te groot vinden? Dat gaan we in deze test haarfijn uitzoeken.
Inhoud Kia EV3 (2024) review
Wat is er nieuw aan deze Kia EV3?
Wat niet? Zet hem naast een ‘oude’ Niro en het is een verschil van dag en nacht. Hij is, met zijn uit afgeronde hoeken bestaande vormen, apart zonder meteen al te extreem te zijn. De EV9, maar dan een aantal maatjes kleiner, zoiets dus. Als je vindt dat een SUV vooral ‘stoer’ moet zijn, dan is dat precies wat de EV3 uitstraalt. De led-lampen voor en achter geven hem nog een prettig futuristisch tintje mee.
De EV3 komt in twee accusmaken: een Standard Range met een 58,3-kWh batterij die je 436 kilometer ver brengt, en een Long Range met een accu van 81,4 kWh, goed voor 605 kilometer. Dat is een afstand die mensen over hun actieradiusangst heen zou moeten kunnen helpen. Mooier is nog het feit dat, door slim management van de koeling en de efficiency van het hele systeem, het rendement erg hoog ligt. Ofwel: je kunt ook in het echte leven behoorlijk dicht bij die opgegeven afstanden komen. Snelladen is mogelijk met 128 kW. Van 10 naar 80 procent duurt een half uur, maar binnen een kwartier heb je al 205 kilometer aan stroom binnen. De elektromotor is in beide uitvoeringen dezelfde, goed voor 204 pk en 283 Nm.
Hoe rijdt ie?
Rijden doet de EV3 uitstekend. De besturing is licht en precies, blinkt niet uit in communicatie maar is ook zeker niet doods. Het vermogen van 204 pk lijkt niet overbemeten voor een auto die bijna twee ton weegt, maar door het altijd beschikbare koppel is hij vlot zat, zeker bij tussenacceleraties.
Een speciale vermelding verdienen de geweldige schokdempers. Ze zijn zacht als het kan en harder als het moet, filteren hobbels beter weg dan veel duurdere auto’s en houden de carrosserie net zo makkelijk strak in bochten – echt érg goed.
Hoe is het interieur van de Kia EV3?
Het interieur van de Kia EV3 zal mensen die een recente Kia hebben gereden bekend voorkomen. Een brede muur van drie aaneengesloten schermen domineert het dashboard. Een 12,3-inch exemplaar voor de bestuurder, een 5 inch breed scherm voor de airco-instellingen in het midden en een 12,3-inch touchscreen aan de rechterkant. Dat laatste kan zo’n beetje alles wat je er als modern mens tegenaan kunt smijten. Draadloos Apple CarPlay, Netflix streamen tijdens het laden, betalen voor parkeren – je noemt het maar. Wat niet wil zeggen dat alles even intuïtief vindbaar is; naar sommige dingen zoek je je rot. Onder aan het scherm zit gelukkig wel een balk met wat sneltoetsen naar hoofdfuncties, en knopjes waarmee je de temperatuur kunt regelen.
De stoelen zitten uitstekend en zijn uitgebreid verstelbaar, tot een businessclass-achtige ligstand aan toe. Er zijn heus wat harde plastics te vinden, maar over het algemeen zijn de (vaak gerecyclede) materialen dik in orde. Ruimte, ook om spullen op te bergen, is er voldoende. De EV3 is zo’n 20 centimeter korter dan een Sportage, maar heeft wel diens wielbasis. Dat kun je merken op de achterbank, want ook daar zit je prima. Hoofdruimte is er genoeg en je kunt je voeten onder de voorstoelen kwijt, waarin ook USB-aansluitingen zitten om je vermaakbron opgeladen te houden. De bagageruimte heeft een vrij diep liggende vloer, maar is met 460 liter groot zat – een hele klap groter dan de 318 liter van concurrent Volvo EX30, bijvoorbeeld. Voorin is er een frunk van 25 liter; perfect voor je laadkabel.
Verder nog bijzonderheden?
Je merkt: we zijn in het algemeen nogal enthousiast over de Kia EV3. Minder vrolijk worden we van de volstrekt hysterische rij-‘hulpjes’, die zich gedragen als een doodsbange schoonmoeder die al bij 20 km/u met haar nagels in de armsteunen geklauwd zit. Hij piept bij werkelijk álles en driekwart van de tijd heb je geen idee waarom. Uitzetten kan, maar niet alles in één keer, en je hoeft maar even de parkeerstand te gebruiken en je kunt weer opnieuw beginnen. Gekmakend.
Nog een klein minpuntje: van een merk als Harman Kardon hadden we beter klinkende audio verwacht. Het is ‘best oké’, meer niet. Vreemd van zo’n merk, nog vreemder in een auto die zelf als een hit geboren is…
Wat is de prijs van de Kia EV3?
De Kia EV3 begint in Nederland bij 36.995 euro, voor de Air-uitvoering. Daarboven heb je de Plus, Plus Advanced, GT-Line en GT-PlusLine. Die laatste, compleet met head-up display, dodehoekcamera, elektrisch verstelbare stoelen en meer, is er vanaf 49.195 euro. Je krijgt dan overigens wel de grote accu erbij, die bij andere uitrustingsniveaus 4.500 euro extra kost. In België beginnen de prijzen bij 36.890 euro en heten de uitvoeringen anders; de meest luxe met de grote accu kost bij onze zuiderburen 50.390 euro.
Kia EV3 Long Range Plus Advanced specificaties (2024)
Aantal motoren | 1 |
Power | 204 pk/150 kW, 283 Nm |
Accu | 81,4 kWh |
Aandrijving | voorwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 7,7 s |
Topsnelheid | 170 km/u |
Verbruik | 14,9 kWh/100 km |
Actieradius | 605 km |
Laadtijd | 31 min. bij 128 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.300 x 1.560 x 1.850 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.680 mm |
Gewicht | 1.930 kg |
Bagage | 460/1.250 l |
Prijzen | € 45.695 (NL) / € 47.590 (B) – Business Plus |
Kevin heeft op 11 november 2024 geschreven:
128Kw voor de groteversie? of voor de kleine…
er moet iets anders zijn.
Waar het op neer komt is dat een aangeklede versie evenveel kost als een Tesla.
Ja je kan besparen door opties weg te laten en dat is waarschijnlijk ook een manier om je schoonmoeder uit deze ev te krijgen.
Alvast geen fan van de blokvorm en zeker niet van de prijs.
37.000€ is gewoon teveel voor een wagen die eigenlijk klein is voor vakantie met een gezin. en dan mag je nog eens om de 180km stoppen om 30-45min gezaag te horen. De longrange is dab weer beter om 240km te bollen maar dat is een derde van ons huis in aankoop…..