Alweer een Huracán? Jazeker. Het doel van deze is de sweet spot te vormen tussen de fenomenale Evo RWD en de meer op het circuit gerichte STO. En dus krijg je een 640 pk sterke V10 in een wat vriendelijker achterwielaangedreven onderstel waarin ook de achterwielen een beetje kunnen meesturen, in een slim aangepaste carrosserie.

Waar de Ferrari 296 GTB en de McLaren Artura het bruggenhoofd vormen van een nieuwe generatie hybride ‘supersportauto’s’ profiteert de Huracán Tecnica eigenlijk juist van het feit dat hij níét over de laatste techniek beschikt. Laat lekker zitten, die elektromotoren en accu’s – dit ding heeft niet eens een turbo.

Nee, voor zijn brandstofverbruik hoef je deze Lambo inderdaad niet te kopen. Maar even afgezien van Ferrari’s V12 of het monster dat in de Pagani Huayra R ligt, klinkt niets zo goed als deze 5,2-liter V10 van Lamborghini als ie boven de 4.500 toeren per minuut komt. Er zijn drie rijmodi – Strada, Sport en Corsa – en al in Sport krijg je het hele symfonieorkest voor je kiezen.

De Huracán Tecnica lijkt op een conceptauto

Er zijn ook een paar visuele aanpassingen, met hints naar de Sián en de Terzo Millennio aan de voorkant, en een hele rits tweaks die de aerodynamica moet verbeteren. Zo zou de Tecnica 35 procent meer downforce moeten genereren, terwijl hij 20 procent minder weerstand van de lucht ondervindt. De kap over de neus en de motorkap zijn gemaakt van koolstofvezel (dat scheelt 10 kilo) en hoewel hij net zo hoog en breed is als de Evo, is ie 61 millimeter langer.

Lamborghini Huracán Tecnica (2023) voorkant

De remmen worden op een nieuwe manier gekoeld, waarbij de koolstofkeramische exemplaren nieuw ontworpen windgeleiders hebben om de luchtstroom naar de schijven te voeren, wat de temperatuur van de remvloeistof 9 procent omlaag brengt en die van de schijven met 7 procent reduceert. De samenstelling van de schijven is trouwens ook anders dan bij die van de STO. En ze doen het uitstekend.

De Lamborghini is een makkelijke auto om mee te rijden

De hard- en software werken voorbeeldig samen. Het LDVI – Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (waarom klinkt het in het Italiaans altijd zoveel beter?) – gebruikt een set snelheidsmeters en gyroscopische sensoren om de laterale, longitudinale en verticale belastingen in de gaten te houden, net als de rol- en duikneigingen van de carrosserie.

Voor wat het waard is: dit is een makkelijke en toch enorm dankbare auto om over een circuit te rossen, waarbij het Bridgestone Potenza-rubber gigantisch veel grip biedt zonder ook maar een spoortje onderstuur. Schakel naar de Corsa-modus en de achteras verandert niet veel aan zijn lust om aan te vallen, maar de rest wordt doodleuk op standje 11 gezet.

Lamborghini Huracán Tecnica (2023) voorkant

De tractie uit bochten is immens, hoewel het ESC-lampje je af en toe laat weten dat bepaalde krachten op zulke momenten misschien net wat veel van het goede zijn. Maar zelfs met alle hulpsystemen uitgeschakeld levert de Tecnica je niet uit aan de wolven en blijft hij prachtig in balans. Daarnaast is ie ook verbazingwekkend beschaafd op de openbare weg en zijn er veranderingen aan het interieur doorgevoerd die hem makkelijker in het gebruik maken.

Eindoordeel van de Lamborghini Huracán Tecnica

De Tecnica heeft hierdoor hetzelfde daily driver-potentieel als een Porsche 911 GT3 Touring, wiens filosofie hij ook aan lijkt te hangen. Als je hem tenminste nog zou kunnen bestellen. Want ondanks zijn prijs van zo’n 320 mille in Nederland – nou ja, toch 70k goedkoper dan de STO – is de Lamborghini Huracán Tecnica al lang en breed uitverkocht.

Specificaties van de Lamborghini Huracán Tecnica (2023)


Motor
5.204 cc
V10
640 pk @ 8.000 tpm
565 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 325 km/u
Verbruik (gemiddeld)
geen opgave
CO2-uitstoot geen opgave
Afmetingen
4.567 x 1.933 x 1.165 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.379 kg
83 l (benzine)
112 l (bagage)
Prijzen
niet meer leverbaar (NL)
niet meer leverbaar (B)

Reacties

  • Chris heeft op 7 juli 2023 geschreven:

    Ik vind de voorkant nog steeds niet mooi en achteruit parkeren zal ook wel erg moeilijk zijn, dus als daily driver niet erg handig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)