‘Om te Yanken’, kopte deze rijtest in ons blad. Dat doet erger vermoeden dan de werkelijkheid, maar erg best is ie niet, deze nieuwe Lancia. Maar we zijn bereid over ons hart te strijken.
Of Lancia gaat naar de malle moer, de stekker gaat eruit, of we accepteren dat er vooralsnog omgebouwde Chryslers als Lancia op de markt komen, waarmee wat geld wordt verdiend om later weer échte Lancia’s te kunnen maken – woorden van gelijke strekking sprak de hoogste baas van de Fiat Groep, waaronder Lancia valt, uit over dit roemruchte merk. Het getuigt van realisme. Lancia stond aan de rand van de afgrond. Dus had Fiat de keus: het merk direct de nek omdraaien of een finale reanimatie toepassen. Door de samenwerking met Chrysler werd voor het laatste gekozen.
De Lancia Flavia is niets anders dan een Chrysler 200 Convertible – zoals de Amerikanen ‘m noemen (daar ook met stalen vouwdak leverbaar), de opvolger van de Chrysler Sebring Convertible die we hier ook kennen, met wat aanpassingen. De engineers van Chrysler hebben voor onze markt niet alleen het logo aangepast, maar ook de vering, besturing, remmen en nog zo wat in een poging de auto ‘geschikt’ te maken voor de Europese consument.
Dat is niet helemaal gelukt. Amerikaanse auto’s deinen lekker, sturen vaag en remmen op hun dooie gemak. Bovendien zijn ze nog niet heel zuinig, stil, milieuvriendelijk, vlot en geavanceerd. Allemaal precies zoals we de Lancia Flavia ervaren hebben. Ja, de besturing is vast wat minder vaag, de vering is vast wat stugger en de remmen zijn hopelijk wat directer, je hebt nog steeds het gevoel in een Amerikaanse boot te rijden. Doordat ie ook nog bijzonder sloom is, vreselijk veel herrie maakt als je probeert vlotjes te rijden, de automaat er een beetje een potje van maakt en het uiterlijk nou niet van de meest dynamische soort is, heb je ook nog eens het idee in een tien jaar ouwe auto te rijden.
Binnenin is het wel aardig voor elkaar. De allerhardste en goedkoopste plastics zoals we die van Amerikaanse auto’s gewend zijn, zijn verdwenen. Biesjes, stiknaadjes, plastic met metaalkleur en meer fratsen zorgen voor een tikje premium gevoel – een tikje als een echte Lancia. Maar het is te mager.
Deze Flavia is het bewijs dat je er niet zomaar bent door een auto uit een ander werelddeel van het schap te trekken, er een vleugje lokaliteit over uit te sprenkelen en ‘m een exotische en historisch beladen naam mee te geven. De Chrysler 300 als Lancia Thema zagen we nog door de vingers, maar een belegen, dikke Amerikaan omdopen tot Flavia zou het merk ernstig kunnen schaden.
Toch hoopt Lancia in Europa jaarlijks 1.500 Flavia’s te verkopen. Hoe, dat is ons een raadsel, maar we hopen echt van harte dat het ze gaat lukken. Want dat betekent dat Lancia weer een beetje geld gaat verdienen om dit ding weer snel van de markt te halen en te vervangen door een echte Lancia die de naam Flavia met recht mag dragen. Dus zou jij er alsjeblieft eentje willen kopen?
Lancia Flavia 2.4 Convertible Automaat
7/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,8 s
Top: 195 km/u
Verbruik: 9,4 l/100 km
Motor: 2.360 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 175 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: 1.840 kg
CO2: 221 g/km
Prijs
NL € 42.900
BE € 32.990
Vonnis
Zeer complete en ruime cabrio met achterhaalde techniek en een nogal matig weggedrag. Koop voor dit geld een tweedehands C70 of een langdurig busabonnement
Reacties