Eerder dit jaar pakten we de nieuwe Land Rover Defender bij z’n kladden en reden we met ’m door de ruige woestenij van Namibië. Ook bezochten we een Britse boerderij vol schapen. Dat was allemaal bijzonder nuttig, want iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe de langverwachte nieuwe LaRo eruitziet als ie door het zand stuift of als iemand de achterdeur opent en een lading veevoer naar buiten laat kletteren. Maar nu is het de hoogste tijd voor een gezonde teug van het echte leven. We gaan de normale weg op met deze Land Rover Defender 110 D240 SE.
De nieuwe Defender zal niet worden ingezet voor avontuurlijke of agriculturele doeleinden. Hij gaat precies dezelfde pendeldienst tussen huis en school draaien als een doorsnee Discovery, met twee wielen op de stoep in Wassenaar of Blaricum, en je zult ’m vaker spotten in de net iets te krappe parkeervakken van de Lidl (fijn wijntje daar!) dan in een modderige kreek. Met zulke omstandigheden zal z’n naar militaire normen ontwikkelde D7x-platform niet de minste moeite hebben. Maar denk niet dat de Defender een betaalbare optie is.
Even over de prijs
De hier geteste vijfdeurs Defender 110 D240 is sinds kort niet langer leverbaar (hij is vervangen door de mild-hybride D250), maar voor wat hij in Nederland moest kosten – te weten 104.740 euro – was je nog niet echt voorzien in alles wat je op zo’n auto zou willen hebben. Je hebt eigenlijk toch zeven zitplaatsen nodig, want alle kinderen van je vrienden willen ook graag meerijden in je coole offroader. En die stoelen moeten dan wel met leer bekleed zijn, zodat je ze makkelijk kunt schoonmaken. De twee extra zitplaatsen kostten je 1.346 euro en voor leer, hou je vast, mocht je maar liefst 9.699 euro ophoesten (oké, dan krijg je er wel meteen elektrische bediening voor de voorstoelen en stuurkolom bij, plus nog wat extraatjes). Dan zat je dus al boven de 115.000 euro.
Inmiddels heeft Land Rover de diesels dus mild gehybridiseerd. Dat geldt ook voor de D200 (vanaf 102.325 euro, of 56.800 euro in België), de instapper met dezelfde aandrijflijn als de nieuwe D250, maar dan met iets minder pk’s. We hebben ’m nog niet gereden, maar verwachten dat ie net zo soepel en stil zal zijn als deze Land Rover Defender 110 D240, alleen iets minder kwiek. Maakt dat iets uit? Daar gaat het bij een Defender toch niet om.
Wat ben je kwijt voor een goed aangeklede Defender?
Je nieuwe ruige familie-SUV zal je in Nederland met de juiste opties net geen 120 mille kosten. Heb je dat ervoor over? Het is misschien geen megadeal (in België moet je eerder denken aan zo’n 70 mille – dat klinkt al beter), maar verdorie, je hebt er wel iets bijzonders voor.
Denk eens aan al die bijna identieke Duitse premium-SUV’s en crossovers. Het maakt niet echt uit welk logo erop zit, ze doen allemaal hetzelfde en zijn geen van alle speciaal of spannend om in te rijden. De Defender is dat wel. De knokige cockpit is anders – beter – en z’n serene rijeigenschappen zullen je verbazen. Dit is een kalme, geruststellende auto om te besturen, ongeacht de omstandigheden. Nee, je wordt niet buitensporig verwend en hij is niet de meest alerte of wendbare offroader, maar op een regenachtig achterafweggetje voelt de Defender haast onverslaanbaar aan. Niets brengt hem van de wijs: geen barsten, groeven, wielslopende putdeksels, diepe plassen water, modder of gruis. Dat kun je niet zeggen van de doorsnee SUV.
De Land Rover Defender 110 D240 SE, of eigenlijk de Defender in het algemeen, is een soort resetknop voor deze klasse. Een grote vriendelijke reus, een auto die je snel tot je familie zult willen rekenen. Je zult er fijne en tevreden kilometers mee maken, en dat is onbetaalbaar.
Specificaties Land Rover Defender 110 D240 SE
Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 4.000 tpm
430 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
237 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.018 x 2.008 x 1.967 mm (l x b x h)
3.022 mm (wielbasis)
2.248 kg
85 l (diesel)
857 / 1.946 l (bagage)
Prijzen
€ 119.030 (NL)
€ 70.700 (B)
Reacties