De Land Rover Discovery ontkomt niet aan de vernieuwingsdrift bij het ‘Britse’ merk en kreeg een nieuw snuitje. Het is echter de nieuwe V6-diesel die voor aantrekkingskracht zorgt.
 
Terwijl het water tot aan de voorruit over de motorkap spoelt en een dikke snoek voor de wielen wegschiet, bedenk ik me wat de Land Rover Discovery te bieden heeft voor de forens. Hij heeft zich tot nu toe bewezen als een geweldenaar in het terrein, eentje die avontuurlijke ritten met gemak aankan. Je kunt een rivier doorwaden alsof het een regenplas is, de binnenlanden van Belize induiken net alsof je over de Veluwe rijdt of de Sahara bedwingen met niet meer noodzakelijke uitrusting dan een schone onderbroek. Alles met dank aan een knop waarop de kreet Terrain Response prijkt.
 
Ergens verstopt in het duisterste deel van mijn achterhoofd zit een duivels stemmetje dat me wil doen geloven dat uitmuntende terreincapaciteiten een excuus zijn voor jankenswaardige prestaties op de verharde weg. Off-road heeft dan de voorkeur boven on-road. ‘Hij rijdt als een dood varken dat een berg afrolt’, zegt het duiveltje. ‘Ja maar, kijk dan eens naar die schitterende aandrijflijn’, sputter ik tegen. ‘Die heb je hard nodig als je vast komt te zitten in het oerwoud van Belize.’ Duiveltje: ‘Je woont in Almere, sukkel.’
 
Omdat ik slecht tegen mijn verlies kan, sleur ik de Discovery uit de rivier, het asfalt op om hem daar aan de tand te voelen en te bewijzen dat hij ook op verhard prima rijdt. Ik word niet teleurgesteld. Goede terreincapaciteiten en een betrouwbaar weggedrag kunnen wel degelijk samen gaan. In het onderstel van de Discovery is een aantal onderdelen vernieuwd en de besturing en de elektronica van de tractiecontrole is verbeterd. Ook groeiden de remmen een maatje. Om overhellen verder tegen te gaan, kwam het zwaartepunt lager te liggen en zijn de stabilisatoren dikker gemaakt. De afstelling van het onderstel is met moeilijke wiskundige formules verfijnd. Het resultaat is dat de Discovery een meer voorspelbaar weggedrag heeft gekregen, ondanks het feit dat de grootte niet is veranderd. In plaats van de wegligging als van een dronken eend zet je de Land Rover makkelijk naar je hand.
 
Zoals gezegd is de Discovery niet de enige Land Rover die is aangepakt. Ook de Range Rover en de Range Rover Sport zijn in het nieuw gestoken, zodat ze nog een aantal jaartjes mee kunnen. Feit is dat de vernieuwingen bij de Discovery het beste zijn uitgepakt. Natuurlijk zijn de gebruikelijke visuele aanpassingen gedaan. De buren moeten natuurlijk wel kunnen zien dat je de nieuwe Discovery voor de deur hebt staan. De bumpers zijn wat strakker van vorm, de voor- en achterlichten zijn vervangen en de nieuwe grille geeft ‘m een wat minder agressieve uitstraling. Ook opvallend zijn de spatbordranden die voortaan in carrosseriekleur zijn en de onvermijdelijke led’jes voor de dagrijverlichting. Die kerstbomen zie je echt op elke nieuwe auto tegenwoordig.

‘Alle kracht ten spijt is hij niet echt snel, al ben je met 9,6 seconden van 0 naar 100 geen stakker’

 
De echte verbeteringen zijn niet voor de buren, maar voor jezelf. Het interieur en de techniek werden vooral aangepakt. De bestuurder ziet een strakker dashboard voor zich. Door het weglaten van een stel schakelaars is de overzichtelijkheid erop vooruit gegaan. Het oogt allemaal wat stijlvoller. Het veelzijdige interieur met zeven echte zitplaatsen is gebleven. Al met al is dit een prettige leefomgeving.
 
Het is prettig als de techniek ook bij de tijd is. Discovery-bezitters hoeven daar niet over te klagen, want onder de kap ronkt de briljante drieliter V6-diesel die Jaguar ook gebruikt. Voor de specifieke, zwaardere toepassing in de Land Rover werd hij wat aangepast.
 
Zoals bekend heeft het blok twee turbo’s die elkaar aanvullen. Het gevolg is een vermogen van 245 pk en een koppel van 600 Nm. Let wel: deze reuzenkracht is bij 2.000 tpm beschikbaar, bij stationair toerental komt al 83 procent van het koppel vrij.
 
Het is voor nerds om alle verbeteringen te belichten, maar we doen het toch. De nieuwe motor levert 29 procent meer vermogen, 36 procent meer koppel, is 9 procent schoner en drinkt 10 procent minder brandstof. Je kunt gerust stellen dat de nieuwe motor het belangrijkste onderdeel van de facelift is.
 
Alle kracht ten spijt is hij niet echt snel, al ben je met 9,6 seconden van 0 naar 100 geen stakker. Bovendien hapt-ie gretiger toe dan voorheen en voelt-ie over het hele toerenbereik levendiger aan. Met de nieuwe motor is de Discovery ook comfortabeler geworden. Het enorm hoge koppel zorgt ervoor dat de ZF-automaat lange tijd in de hoogste versnelling kan blijven staan. Dit verbetert het geluidsniveau en komt bovendien het brandstofverbruik en de CO2-emissie ten goede.
 
Daarover gesproken: Land Rover heeft meer gedaan om de Discovery zuiniger en schoner te maken. Die aanpassingen vallen onder het kopje IPS, wat staat voor Intelligent Power System. De dynamo draait alleen mee als het echt nodig is en ook de aircopomp is in ruste als er geen beroep op wordt gedaan.
 
Al met al is dit op het moment de beste Land Rover. Dat zal een klap zijn voor de Range Rover, die toch graag haantje de voorste is ten opzichte van de RR Sport en de ouwe trouwe Defender. Maar in een wereld waar veelzijdigheid een belangrijk verkoopargument is, gooit de Discovery nu eenmaal hogere ogen. In elke situatie die je maar kunt bedenken, is de Discovery de beste optie. Zelfs bij chique gelegenheden kun je hier mee komen voorrijden, zonder de illusie te wekken dat je een Range Rover eigenlijk niet kunt betalen. De Discovery ziet er gewoon goed uit. Dat hij off-road goed is, is alleen maar mooi meegenomen. Maar ook zonder modderige laarzen in de bagageruimte heeft de Discovery 4 volledig bestaansrecht. Alleen dat is al een compliment.

Reacties