Land Rover komt met een nieuw model ter vervanging van de inmiddels wat belegen Freelander. Deze Discovery Sport is dus niet de opvolger van de Discovery, maar een aanvulling op het gamma, net onder de Discovery zelf, zoals de Range Rover Sport dat is op de Range Rover.
Het is negen uur in de ochtend en pikdonker. Onze schoenen met dikke rubberzolen en grof profiel kraken in de bevroren sneeuw en de thermostaat wijst een niet heel comfortabele min 14 graden aan. We bevinden ons op een nogal groot, wild en nu wat guur eiland dat met 100.000 vierkante kilometer land bijna drie keer zo groot is als Nederland: IJsland. Met ongeveer 320.000 inwoners is het het dunst bevolkte land van Europa. Vulkanische activiteiten in de Atlantische Oceaan zorgden er pakweg 20 miljoen jaar geleden voor dat er een soort van land ontstond dat er nu grotendeels uitziet als een gepoedersuikerd, groenbruin landschap op een idyllische, verre planeet. Toch ligt het slechts op een uurtje of drie vliegen van Amsterdam.
Dat IJsland een vulkanisch eiland is, zie je direct, mits het een keertje licht wordt. Rond de jaarwisseling wordt het ’s ochtend tegen half tien pas enigszins licht en rond een uurtje of half vier ’s middags duikt de zon alweer onder. Vulkanische rotsen van het formaat berg, overwoekerd met mos en sneeuw, woeste riviertjes met ijskoud water en hier en daar zo’n beroemde geiser – een gat in de grond waaruit een kokende neveldamp opstijgt. Een mens is hier klein en nietig; het ziet er onherbergzaam uit, ruig maar bovenal ook fraai.
Dat ruig en fraai geldt voor de Discovery Sport ook: zien Japanse SUV’s er over het algemeen nogal oenig uit, doen Duitse SUV’s nogal hun best om er uit te zien als een SUV terwijl ze dat vaak nauwelijks zijn, deze Disco Sport klopt helemaal. Hij is langgerekt en toch gedrongen, de wielen staan ver op de hoeken van de auto, hij staat hoog op z’n poten en de korte overhang aan de voor- en achterkant is nog iets hoger dan z’n bodemvrijheid tussen de voor- en achterwielen: dat duidt erop dat je steile hellingen en afdalingen makkelijk(er) op en af kunt rijden. Maar hoe verder een auto zich van het asfalt bevindt, des te belabberder z’n weggedrag vaak wordt.
Land Rover heeft z’n modelstrategie aangepast aan de tijd van nu en dat betekent dat er drie specifieke modellijnen komen: Range Rover voor luxe, Discovery voor gebruiksgemak en Defender voor, eh, nou ja, al dat andere: over de maan rijden of zo. Enerzijds klinkt het allemaal wat vaag, anderzijds is het ook weer heel duidelijk: een Land Rover Range Rover als topmodel – de in het verleden ontstane onhandige naam is iets waar we mee moeten leven – waarboven trouwens nog een soort über-Range Rover zou kunnen komen om te kunnen wedijveren met de komende Bentley- en Maserati-SUV. Onder de Land Rover Range Rover de Land Rover Range Rover Sport en daaronder dan de Land Rover Range Rover Evoque. Stuk voor stuk (uitermate) luxe, hier en daar hip, en allemaal capabel genoeg om door flinke plassen, kuilen en kleine slootjes te rijden. Dan doen we ze qua terreincapaciteiten zelfs tekort, want alle Range Rovers laten je op dat gebied verbazen.
Trek je dit rijtje door voor de Discovery, dan zal de nieuwe Discovery die ergens in de loop van 2015 zal verschijnen het topmodel in die lijn worden. Discovery is de lijn voor door een weiland rijden én je kinderen naar school brengen, met meer dan vier personen grotere afstanden overbruggen én barre omstandigheden in IJsland zien te overleven. De Discovery Sport die we zo gaan proberen, zit onder de Discovery en je zou dan nog een Discovery Evoque verwachten – mits Land Rover de naamvoering een beetje consequent probeert te houden. Al is de kans daarop niet groot, want zo geredeneerd zou je naast de Defender – die dan bedoeld is voor het echte ruige werk waarbij comfort geen enkele rol speelt – ook een Defender Sport krijgen, en een Defender Evoque. Dat lijkt ons niet.
Misschien hoeft het allemaal ook niet zo consequent te zijn. De Discovery Sport is bijvoorbeeld niet echt een ‘meer op gebruiksgemak gerichte’ Range Rover Sport. Hij staat namelijk op hetzelfde platform als de – volg je het nog? – Range Rover Evoque en ook z’n motoren, versnellingsbakken en prijsstelling komen met dat model overeen. De Disco Sport is alleen groter dan de Evoque (met bijvoorbeeld acht centimeter meer wielbasis), flexibeler en biedt plaats aan zeven personen – die elk een eigen usb-aansluiting hebben, een eerste levensbehoefte voor kinderen, naar het schijnt. Laat je trouwens door het geneuzel met die namen en het Evoque-platform niet op het verkeerde been zetten: een Evoque is te doen voor vier personen en een laptop, een Discovery Sport is uitstekend voor vijf personen en aardig wat bagage, waarbij je dat laatste ook kunt laten staan ten faveure van twee grotere kinderen.
‘Als je een Land Rover koopt, wil je een vierwielaangedreven uitvoering, niet zo’n spaarversie met voorwielaandrijving’
Plek voor zeven personen is ook meteen het onderscheidende punt ten opzichte van de concurrentie. Maar wil je die zevenzits-uitvoering, dan dien je voor de twee stoelen op de derde zitrij nog wel bij te betalen: afhankelijk van de gekozen motor-uitvoering tussen de 3.330 en 4.944 euro. Dan wordt de tweede zitrij makkelijk opklapbaar (60/40) maar het zijn nogal forse bedragen voor twee extra plekjes. Gek genoeg is z’n terreinvaardigheid ongetwijfeld ook een onderscheidend punt, maar omdat je met een Land Rover van doen hebt, neem je gewoon aan dat ie daarin uitblinkt ten opzichte van z’n concurrenten. Met een vanaf-prijs van 40.700 euro in Nederland (in België vanaf 32.900 euro) starten de prijzen van de Discovery Sport een stuk lager dan z’n directe concurrenten: de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60. Sterker nog: een Hyundai Santa Fe of Kia Sorento zitten op dat prijsniveau, evenals de Jeep Cherokee, Nissan X-Trail en Subaru Forester. We komen hier straks op terug; eerst eens instappen en rijden.
Binnenin de Disco Sport valt direct op hoe ruim ie is. Verbazingwekkend als je bedenkt dat ie het zusje van de krappere Evoque is. We hebben de meest luxe versie tot onze beschikking, de HSE Luxury, en die heeft alle denkbare opties: zacht leer op de stoelen, deurpanelen en delen van het dashboard, aluminium accenten en een overzichtelijk, strak ingedeeld dashboard met alle knopjes en opties op logische plekken: je voelt je meteen thuis. Deze versie heeft ook een negentraps automaat met de bekende draaiknop die ook in Jaguars en andere Land Rover-modellen wordt gebruikt – we zijn er geen fan van omdat het minder gevoel geeft over de verschillende standen, maar het werkt prima.
Je zou denken dat negen versnellingen ervoor zorgen dat de auto continu aan het schakelen is, maar dat is niet het geval: de hoogste versnellingen zorgen voor rust en een gunstig verbruik, de laagste versnellingen zorgen ervoor dat je ook onder barre omstandigheden met gladde ondergrond heel rustig kunt wegkruipen, met behoud van grip. Mocht je het willen, dan kun je ook met schakelflippers achter het stuur zelf het heft in handen nemen, iets wat van pas komt als je bijvoorbeeld vlot steile hellingen wilt beklimmen zonder dat de automatische bak opschakelt.
Omdat we op IJsland rijden en het hele eiland gevat is onder een dikke laag sneeuw, staat ons testexemplaar op speciale winterbanden die voorzien zijn van een soort stalen noppen. Daardoor kunnen we je niet echt vertellen hoe het rijgedrag van de Disco Sport is onder normale omstandigheden, op een strak stukje asfalt, maar wat opvalt is de stilte in de auto. Alleen het geruis van de banden dringt zachtjes het interieur binnen, voor de rest heerst er een serene rust in de auto. Toch kunnen we duidelijk voelen dat deze Discovery meer gericht is op comfort: het onderstel en de vering – beide zo afgesteld dat je ermee over de maan zou moeten kunnen rijden – dragen bij aan de rust in de auto. Hobbels en kuilen worden gelijkmatig en soepel weggewerkt zonder dat je op je stoel zit te stuiteren, ook in de Sport-stand van de automaat. Echt ‘sport’ wordt het overigens niet.
‘Je kunt de Discovery Sport door 60 centimeter diepe watertjes sturen zonder zelf nat te worden’
Je zou denken dat de toevoeging Sport in de naam van de auto dergelijke aspiraties met zich mee zou brengen, zoals de Range Rover Sport dat wel degelijk doet, maar bij de Discovery is dat niet het geval. De 190 pk sterke 2,2-liter diesel waarin we rijden, is vlot genoeg om de dik 1.800 kilo wegende auto een lekker vaartje te geven – van 0 naar 100 km/u doet ie in 8,9 seconden, de handbak doet er 1,5 seconden langzamer over – maar heel snel wordt het allemaal niet. Ook z’n topsnelheid van 188 km/u is niet heel ‘sport’ te noemen. Toch geeft z’n prettig directe besturing (die een heel ander gedrag vertoont als je stapvoets door dikke sneeuw ploetert, en dat is prettig) je het gevoel dat je ook in bochten heel precies spelen kunt, maar de aangepaste banden gooien roet in het eten. In die zin dat we niet direct een geiser in vliegen en langzaam gekookt worden, maar keurig op de weg blijven. Onder normale omstandigheden, met conventionele banden, zal ie je naar alle waarschijnlijkheid verrassen met z’n stabiele rijgedrag, al zal ie het niveau van de Audi Q5 of BMW X3 niet halen. Zo is ie ook niet bedoeld.
Mocht je trouwens wat meer vermogen wensen: er is een 2,0-liter benzine-versie leverbaar, de SI4, die 240 pk levert. Die vliegt er zeker in de eerste meters als een haas vandoor en met een acceleratietijd van 8,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u hoef je niet bang te zijn dat je ander verkeer zult ophouden. Minder vermogen kan ook, dat scheelt in je portemonnee: het instapmodel is de handgeschakelde eD4 met een 2,0-liter dieselmotor die 150 pk levert (en 380 Nm) en slechts 119 g/km CO2 uitstoot. Bij deze versie worden alleen de voorwielen aangedreven. Daarnaast heb je een 150 pk sterke 2,2-liter diesel met 380 Nm koppel die je ook met hand moet schakelen: deze TD4 is langzamer en viezer, maar heeft wel standaard vierwielaandrijving en is ook als automaat verkrijgbaar.
Als je een Land Rover koopt, wil je een vierwielaangedreven uitvoering, niet zo’n spaarversie met voorwielaandrijving. Met het Terrain Response-systeem kies je de ondergrond waarover je gaat rijden en de rest gaat eigenlijk vanzelf. Het elektronisch gestuurde controlesysteem regelt de aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen, bepaalt hoe het differentieel zich gedraagt en de elektronische stuurbekrachtiging met variabele stuuroverbrenging laat je voelen wat er onder je gebeurt. Moeiteloos slechten we dikke lagen sneeuw, rijden we tegen uiterst steile en gladde hellingen op en dalen we veilig af – het geeft je het echte Land Rover-gevoel van onoverwinnelijkheid. We moeten oppassen niet te lyrisch te worden.
Gelukkig, ons enthousiasme wordt enigszins gedempt door het infotainmentsysteem: de combinatie van audio, navigatie en de set-up van de Discovery Sport. Hoewel we het gebruik van aanraakschermen toejuichen, is dit systeem verouderd. Het reageert traag, sommige menu’s zijn onlogisch en de beeldkwaliteit behoort niet tot de meest aansprekende. Niet dat het behelpen is, maar Audi en BMW hebben dat een flink stuk beter voor elkaar. Eigenlijk is dat het enige smetje wat we hebben kunnen vinden.
De Discovery Sport klopt als een bus en staat als een huis. Z’n uiterlijk is buitengewoon aantrekkelijk en een onmiskenbaar Land Rover-product, en daarmee zal ie veel potentiële kopers aanspreken. Z’n prijsstelling is heel concurrerend, waardoor ie kopers uit een lager segment (de eerder genoemde Sante Fe, Sorento, X-Trail en Forester) voor zich kan winnen. De Discovery Sport voelt veel meer premium dan die modellen. Hoewel de Nissan X-Trail en de Subaru Forester, alsook de Jeep Cherokee in ruig terrein zeker hun mannetje staan, doet de Discovery Sport daar nog een schepje bovenop. Met z’n binnenruimte en de mogelijkheid zeven zitplaatsen te creëren, laat ie de concurrenten achter zich en eigenlijk hoeft ie alleen de Q5 en X3 voor zich dulden als het gaat om rijgedrag. Het prijsverschil met die modellen – los van het uiterlijk – kan doorslaggevend zijn om voor de Disco Sport te gaan.
De ideale versie naar onze smaak is de versie waarin we rijden: de 2,2-liter diesel met 190 pk in de meest luxe uitvoering, de SD4 HSE Luxury met automaat. Die kost in Nederland 72.200 euro en in België 55.900 euro – een bedrag dat nogal afwijkt van de prijs van het instapmodel. Maar alles wat een mens kan wensen, zit erop; van elektrische en leren stoelen tot een audiosysteem met duizenden speakers. En je kunt er door 60 centimeter diepe watertjes mee rijden zonder zelf nat te worden, en een geremde aanhanger van 2.500 kilo trekken. Voor die prijzen leveren Audi, BMW en Volvo iets minder aangeklede versies die voorzien zijn van meer moderne en meer vermogen leverende motoren, maar met veel minder binnenruimte en mindere terreincapaciteiten. In een vergelijkende test, later dit jaar, zullen we ze beoordelen op hun rijgedrag en terreincapaciteiten.
Land Rover heeft met deze Discovery Sport wederom een uiterst capabele terreinauto geschapen. Eentje die met z’n herkenbare, fraaie uiterlijk vele nieuwe klanten zal trekken. Ze zullen er waarschijnlijk nooit mee in het terrein rijden, laat staan op IJsland, maar ze krijgen wel een bijzonder praktische, ruime en krachtige Land Rover die zich kwalitatief kan meten met de beste concurrenten in deze klasse. Wij doen nog een rondje in de sneeuw.
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury
Motor
2.179 cc
viercilinder turbo
190 pk / 420 Nm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
161 g/km CO2
Afmetingen
4.599 x 2.069 x 1.724 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
1.775 kg
Prijzen
NL € 72.200
BE € 55.900
Reacties