Loop in het buitenland ergens een hostel binnen en zoek in de menigte naar een kruin die net iets boven de rest uitsteekt. De kans is groot dat dit iemand is die in het Engels net iets te vaak het woordje ‘hè’ achter een zin plakt. Zo ja, dan zul je deze persoon vroeg of laat op de avond aan andere reizigers horen uitleggen dat er een Nederlands woord bestaat dat geen enkele vertaling kent. ‘You know “gezellig”, hè?’

Onze taal is heus niet de enige ter wereld die een woord kent dat niet lekker te vertalen valt. Al is er voor die andere talen waarschijnlijk geen volledige Wikipedia-pagina te vinden met uitleg hierover (wedden dat daar dan weer een Nederlander achter zit?). In het Engels hebben ze bijvoorbeeld het woord wafting. Google Translate zou het woord vertalen als zwaaien, drijven of weven.

Engeland is hierin de koning

Als je het betrekt op auto’s, is het misschien eerder een combinatie van die drie. Als je het ons zou vragen, is wafting het je moeiteloos en in alle stilte en comfort voortbewegen in een auto. Maar bovenal is het een gevoel, een bepaalde rust en sereniteit die over je heen komt, die alleen maar bereikt kan worden als de som der delen juist is.

Maar weinig landen hebben zich dit beter eigen gemaakt dan Engeland – en specifiek de merken Rolls-Royce en Land Rover. Een oude VW Polo met versleten dempers en grote banden deint lekker, maar dat is geen wafting. Een EV is fluisterstil, maar ook hierbij bereik je niet het gewenste effect. En als we heel eerlijk zijn, lukt het zelfs niet alle luxemerken.

Het vermogen van de Range Rover P440e

Een Bentayga is bijvoorbeeld nog te straf geveerd en wil nog te sportief zijn. De nieuwe Range Rover voelt deze bewijsdrang niet. Daar zijn immers de Range Rover Sport en het atletischere spul van concerngenootje Jaguar voor bedoeld. Nee, het stuur van de Range reageert heel relaxt op je input, de stoelen zijn groot en comfortabel en de luchtvering is zijdezacht.

Eerder reden we al de V8-versie van de nieuwe Range Rover en vandaag is de plug-in hybride aan de beurt. We zullen je meteen maar de minst zinvolle specificaties noemen: hij heeft 440 pk en 620 Nm. Je snapt dat we bij TopGear heus wel houden van doorrijden, sportieve onderstellen, V8-motoren en andere zaken die columnisten bij grote dagbladen wegzetten als compenseren voor een klein aanhangsel.

Het rijgedrag van de Range Rover

Maar de Range Rover P440e laat je de definitie van urgentie vergeten; alle behoefte om sportief te rijden, verdampt simpelweg. Als iedereen in Nederland een P440e zou rijden, zou het CJIB failliet gaan door het gebrek aan snelheidsboetes. Alleen de incidentele prent omdat de boordcomputer niet de juiste maximumsnelheid aangeeft (wat weleens gebeurt), zou nog voor inkomsten zorgen.

Wat naast het onderstel zorgt voor de rust in de Range Rover, is de vernieuwde aandrijflijn. Gezien de tijdsgeest zou je vrezen voor een kortademige driecilinder, maar Land Rover besloot in alle wijsheid om de viercilinder uit de vorige plug-in te vervangen door een zes-in-lijn. Dat een grotere motor een beetje extra vermogen toevoegt, maakt niet zoveel uit.

Hoe is dat, hybride rijden in zo’n bakbeest?

Waar het om gaat, is dat er maar weinig motoren zijn die een fijnere loop hebben dan zo’n zes-in-lijn. De benzinemotor slaat vrijwel trillingvrij aan en loopt moeiteloos door de toeren – en zelfs met een aangenaam roffeltje. Daarvoor moet je goed luisteren, want de geluidsisolatie (met wat hulp van ruisreductie via de speakers) is opperbest.

De beste aanvulling van een elektrische motor is géén motor, maar daarna is de beste keuze zonder meer een zes-in-lijn. Als we iets mogen aanmerken, dan is het dat de aandrijflijn soms een klein beetje bokt bij het overschakelen naar benzine. Wat ook helpt is dat Land Rover de accucapaciteit van de nieuwste plug-in hybrideversies van de Range Rover vergrootte.

Als je gewoon rustig aan doet, moet je in totaal 100 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. In het Engels zou je hier een mooi grapje over de range kunnen maken. Ach, wij hebben ‘gezellig’. Én je kunt zelfs snel-laden met deze PHEV, handig langs de snelweg. Ergens kun je zo’n grote accu in een plug-in opzet zonde vinden van de grondstoffen, maar het betekent in de praktijk wel dat zelfs de luie laders heel wat kilometers elektrisch zullen afleggen.

Het gewicht van de SUV

Overigens weegt de nieuwe Range Rover P440e dankzij de zes-in-lijn en de grotere accu wel een lieve 2.770 kilo. Het maximum toelaatbare gewicht is 3.450 kilo, waarmee hij nog nét (wat geen toeval kan zijn) te rijden valt met een rijbewijs B. De Range Rover P440e is niet alleen maar zo zwaar vanwege de aandrijflijn, hij is werkelijk gigantisch.

De luchtvering gaat iets door z’n hoeven zodat je makkelijk kunt instappen, maar zelfs dan is die ‘comfortabele hoge instap’ van een SUV eigenlijk net te hoog. Zet de luchtvering op standje offroad, en de Range Rover torent bijna twee meter de lucht in. Gelukkig sturen de achterwielen mee, waardoor parkeren geen totale ramp is, al adviseren we om eerst een oprit in je voortuin aan te leggen voordat je de Range aanschaft.

Een eigen oprit scheelt ook frustraties als je hem (vanwege zijn lengte) zo diep mogelijk in het parkeervak zet, om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel nog achterin ligt, maar dat je daar niet bij kunt omdat de klep niet meer open kan. Eerste-wereldproblematiek waar we nog niet eerder last van hadden.

De prijs van deze Range Rover

Excuseer ons terwijl we eventjes heel elitair klinken, maar we moeten zeggen dat de P440e met een vanafprijs van 142.951 euro (140.589 euro in België) best een koopje is. De instapdiesel kost 25.000 euro meer en de goedkoopste V8 is minimaal 212.743 euro.

En je doet met deze P440e (wij reden de HSE-uitvoering) qua luxe en comfort echt niet onder voor auto’s die een kwart miljoen euro moeten kosten. Zo kunnen we ons favoriete autoadvies geven: koop de goedkoopste aandrijflijn, geniet elke werkdag en steek het geld dat je bespaart in een sportauto voor het weekend. Je wilt geen auto die twee dingen tegelijk kan doen. Je wilt twee auto’s die elk heel goed zijn in één ding.

Helemaal geen benzinemotor?

Ben jij een gedisciplineerd lader en snap je niet waarom je in hemelsnaam zo’n smerige benzinemotor moet meezeulen als je een Land Rover wilt rijden? Goed nieuws! In 2024 komt er een volledig elektrische versie de nieuwe Range Rover. Deze versie stond al heel lang op het wensenlijstje van het merk, dus ze kunnen hem op exact hetzelfde platform uitbrengen.

Door het stille en soepele karakter van de elektromotoren zou dit nog best weleens de fijnste versie kunnen zijn. En bij het offroaden kun je met individueel aanstuurbare wielen bijzonder leuke trucjes uitvoeren. De specificaties zijn nog niet bekend, maar we kunnen ons zo voorstellen dat LaRo-klanten niet voor minder dan 500 kilometer actieradius hun bed uit komen.

Je mag gerust verwachten dat er nog een snelle versie verschijnt en dat andere modellijnen ook een stekkerversie krijgen. Wat dacht je van een Range Rover Sport e-SVR?

Specificaties van de Land Rover Range Rover P440e AWD PHEV HSE (2023)


Motor
2.996 cc
zescilinder turbo hybride
440 pk @ 5.500 tpm
620 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
0,8 l/100 km
18 g/km CO2 A label
Afmetingen
5.052 x 2.047 x
1.870 mm (l x b x h)
2.997 mm (wielbasis)
2.770 kg
71,5 l (benzine)
818 / 1.841 l (bagage)
Prijzen
€ 151.186 (NL)
€ 148.894 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)