Lexus introduceerde onlangs de nieuwe Lexus ES 300h. Het werd tijd om eens te kijken hoe dat ding nou rijdt. Het is Lexus sinds hun oprichting in 1989 nog niet gelukt aan te haken bij de premium-­leiders op ons continent, als het gaat om verkoopaantallen.

Over de oorzaken daarvan kun je speculeren (eerst te Japans, toen te Amerikaans en nu te Amerikaans met een belachelijk grote grille?). Feit is dat Lexus wereldwijd de nummer vier is in het luxesegment.

In de periode januari tot en met november 2018 verkocht Mercedes-Benz wereldwijd 2,1 miljoen auto’s. BMW 1,93 miljoen en Audi 1,66 miljoen. Dan komt Lexus met 631.000 stuks, gevolgd door Volvo (582.000) en Jaguar (165.000).

De nummer vier van de wereld

In dik een derde van de verkochte Lexus-modellen rijdt een Amerikaan (263.000 verkocht in de VS in genoemde periode). Mercedes deed daar 283.000 stuks, BMW 276.000 en Audi 200.000. In de VS is Lexus dus echt een grote jongen. Maar in Europa verkopen de premium-Toyota’s nog minder dan 10 procent van wat Mercedes, BMW of Audi weten te slijten.

Wat zou Lexus nu precies denken? Op de huidige voet verder gaan en vooral Amerikanen bedienen. Of een list verzinnen om ook in Europa potten te breken? De coupés van het merk zien er gewoon cool uit. De SUV’s zijn niet ieders smaak met hun scherpe lijnen, maar onderscheidend zijn ze zeker, en dat is ook wat waard. Maar die sedans – op de kleine IS na – zijn veelal bedaagde slagslepen in een markt waarin niemand meer een sedan wil.

Onder- én overstuur?

Toch lijkt het erop dat Lexus met de ES wederom probeert meerdere markten te bedienen. Want neem je een versie met standaard onderstel, dan heb je een echte Amerikaan. Rechtdoor rijden voelt uitstekend. Ook achterin, waar zoveel beenruimte is dat je er een potje tennis kunt spelen. En beenruimte achterin, daar zijn de Chinezen weer dol op.

De isolatie is ook dik in orde, bij 90 km/u kun je bijna een speld horen vallen. Maar bij de eerste de beste bergpas haakt een Europeaan direct af. Sturend voelt ie lomp en log aan en krijgt ie het bijna voor elkaar gelijktijdig te onder- en oversturen. En nee, heel ‘sportief’ reden we nu ook weer niet.

De F Sport-versie kan zich meten met Volvo

Flink teleurgesteld stappen we over naar een F Sport-versie, de meer dynamische lijn van Lexus. De Lexus ES 300h F Sport is voorzien van een Adaptive Variable Suspension-systeem (AVS) – een adaptief onderstel – en ‘performance-dempers’. Het is alsof je in een compleet andere auto stapt. Ja, de neus is nog steeds zwaar, en de gewichtsverdeling voelt een tikkie uit balans.

Vreemd, want de batterij van de hybride aandrijflijn ligt onder de achterbank. Maar het lompe gevoel is verdwenen, de auto communiceert, ligt veel beter op de weg en kan nu fatsoenlijk door bochten gestuurd worden. Hij haalt het niet bij de Duitse premium-drie, maar kan zich prima meten met bijvoorbeeld Volvo.

Efficiëntie is de sleutel

Overigens verschillen de F Sport-versies niet van de normale versies als het gaat om de aandrijving. Ze hebben allemaal een 2,5-liter benzinemotor van het type Atkinson. Een blok met een andere verbrandingscyclus dan een conventionele motor waardoor het efficiënter (zuiniger) is. De motor wordt gecombineerd met een elektromotor waardoor het totale vermogen van de auto op 218 pk ligt, met 221 Nm aan trekkracht. Een CVT-automaat zorgt voor de aandrijving op de voorwielen.

In theorie is een actieradius mogelijk van iets meer dan 1.000 kilometer, waarbij, als je heel beschaafd rijdt, een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km gehaald kan worden. Mits het zowel stads- als snelweg­kilometers betreft, zodat de elektromotor ongeveer een derde van dat aantal kilometers voor z’n rekening kan nemen. Met als gevolg een opgegeven gemiddelde CO2-­uitstoot van 100 g/km. Heel netjes.

Overigens is het niet zo dat je lange tijd achtereen elektrisch kunt rijden; je haalt maar een paar kilometer voor de accu’s leeg zijn. Maar het systeem zit zo in elkaar dat deze bijna continu bijladen, zodat op elk moment dat elektrisch rijden mogelijk (lees: efficiënt) is, dat ook gebeurt.

Het blijft vertoeven daarbinnen

Binnenin is de afwerking van hoog niveau, al is het infotainmentsysteem gedateerd. Je bedient het met een touchpad die, al rijdend, lastig te hanteren is. Het zal zeker wennen, maar de concurrenten hebben dat al veel beter voor elkaar. Het audiosysteem is overigens top: een Mark Levinson met zeventien speakers is niet mis, al is het optioneel. Heel slim: als je de deur open doet als het regent, stoppen de ruitenwissers om degene die instapt niet nat te spetteren.

Zoals gezegd biedt de Lexus ES 300h achterin enorm veel beenruimte, met een comfortabele achterbank, en ook aan de bestuurder is gedacht. Lexus claimt dat technici drie jaar (!) hebben gewerkt aan het ontwikkelen van een perfecte stoel. Wij zouden denken: als je drie jaar nodig hebt om een nieuwe stoel te ontwerpen, kun je die mensen misschien beter ander werk geven, maar wellicht haalt het jou over een Lexus ES 300h te kopen. Ze zitten, dat moet gezegd, heel goed.

Het verschillen tussen de normale versies

De verschillen tussen de normale versies en de F Sport zitten hoofdzakelijk in het onderstel, de besturing is wat scherper en verder zijn het vooral logo’s en opties die bij de F Sport standaard zijn. Dat zie je terug in de prijs: in Nederland start de basis Lexus ES 300h bij 52.995 euro, in België bij 47.990 euro. Leg je er in Nederland 6.200 euro bij, of 9.500 euro als je Belg bent, dan heb je een F Sport Line-uitvoering.

Dus zo’n Lexus ES 300h F Sport is wat duurder, maar je gaat er geen spijt van krijgen. Ruim, luxe, relatief zuinig en ongetwijfeld betrouwbaar. Want in de roemruchte JD Powers-­lijstjes – een Amerikaans bureau dat auto’s onder de loep neemt aan de hand van marktonderzoeken – eindigt Lexus al eeuwen in de bovenste regionen. Dat zijn aansprekende prestaties. Al wordt de lijst momenteel aangevoerd door een Duits merk dat ooit alleen sportwagentjes ­bouwde. Maar dat is een ander verhaal.

Specificaties Lexus ES 300h F Sport Premium


Motor
2.487 cc
viercilinder hybride
218 pk @ 5.700 tpm
221 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
100 g/km CO2

Afmetingen
4.975 x 1.865 x 1.445 mm
(l x b x h)
2.870 mm (wielbasis)
1.680 kg
50 l (benzine)
454 l (bagage)

Prijzen
€ 64.195 (NL)
€ 61.490 (B) – F Sport Line Plus

Het vonnis


De Lexus ES is een degelijke en ruime sedan met, zeg maar, een eigen gezicht. Neem een F Sport, de basismodellen rijden niet om over naar huis te schrijven. Je moet wel van een reuzenpatat­snijder als grille houden

Reacties

  • A ter Weele heeft op 12 april 2019 geschreven:

    Het valt mij op dat uw mening over Lexus in het algemeen nogal negatief zijn ! Heb daar en met mij toch diverse kennissen een compleet andere mening over . Heb zelf een gs-h f-sport en natuurlijk mogen we van mening verschillen maar met dat ”bedaagde slagschip” zoals u deze wagen omschrijft hoor ik toch heel andere geluiden ! Ik ervaar deze wagen als een kwaliteitsproduct uit de topklasse . Met een Lexusdealer waar service nog
    hoog in het vaandel staat ! Kom uit een Mercedes e-coupe waar bij nog net geen ton op de teller de ketting en nokkenas vervangen moest worden
    en 2850 euro in de achteruit . Na heel lang heen en weer gezeur 300 euro coulange ! Ook iets om eens mee te nemen in uw oordeel misschien ?
    Natuurlijk begrijp ik dat u meer van de Duitse drie klanten in uw bestand heeft maar ook een ”paar” Lexus rijders waaronder ik .
    ps Kijk overigens elke maand weer uit naar uw magazine !

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)