De Europese autosmaak is op z’n zachtst gezegd een beetje vreemd, als je het vergelijkt met de rest van de wereld. Tuurlijk, SUV’s en crossovers doen het overal goed. Maar sedans zijn hier traditioneel geen hardlopers, en zo ongeveer in alle andere oorden wel. Wat zien zij erin dat wij niet zien?
Neem de Toyota Camry: hier een zeldzame verschijning, in Amerika al jaren de bestverkochte niet-vrachtwagenachtige auto. Hij is daar zelfs zo populair dat ie een luxe Lexus-versie kreeg, ES genaamd. Nooit van gehoord – was dit recent? Eh, nee: in 1989.
Na de RX is de ES de bestverkochte Lexus ooit, en sinds 2018 is hij ook hier te krijgen. Iets meer dan 100 per jaar vinden sindsdien hun weg naar Nederland, wat verklaart waarom je er nog nooit een Lexus ES 300h hebt zien rijden. Toch is hij alweer toe aan een facelift, die zich in dit geval vooral kenmerkt door nieuw infotainment, lichte optische wijzigingen en veel, heel veel verbeteringen op microniveau – een Lexus-specialiteit.
De veranderingen van de facelift
Wat dacht je bijvoorbeeld van een opnieuw ontworpen rempedaalrubber, met een groter contactoppervlak tussen je voet en het pedaal om net iets soepeler en natuurlijker tot stilstand te kunnen komen? Ook het gaspedaal is fijngeslepen voor een ‘meer lineaire respons’, net als het onderstel, dat nu de carrosseriebewegingen nog beter opvangt en in de hand houdt.
Als je Lexus de wijzigingen zo hoort opnoemen, zou je haast denken dat de pre-facelift Lexus ES 300h een hork van een auto was. Nee hoor: bij dit merk weten ze gewoon niet wat het is om achterover te leunen en tevreden te zijn.
In het geval van het nieuwe, 12,3 inch grote touchscreen kunnen we daarin komen: dat werkt duizend keer intuïtiever dan de door ons (en anderen) vaak vervloekte trackpad, die nu eindelijk is verdwenen. Echter, de cameraspiegels – volgens Lexus met verbeterd zicht bij regen en duisternis – vinden we nog steeds ruk. Als de zon net verkeerd staat, kun je de ongemakkelijk geplaatste schermpjes nauwelijks aflezen. Gelukkig zijn gewone spiegels nog standaard.
De Lexus ES 300h is weer enorm zuinig
Zoals we van Lexus gewend zijn, is ook deze vierde-generatie hybride aandrijflijn de zalvende rust zelve. Dorst heeft ie niet, waardoor je op een tank zomaar bijna 1.000 kilometer moet kunnen rijden. De traploze automaat kan met flippers in ‘versnellingen’ worden gedwongen, wat bergaf nuttig is, maar verder eigenlijk niet.
Hoewel het onderstel steviger en de besturing zwaarder is dan bij z’n grote broer, de LS, is het in de ES nog steeds bijzonder ontspannen toeven. Dit is de enige voorwielaangedreven sedan die Lexus maakt, maar hij zal nooit uitnodigen tot een rijstijl waarbij je dat gaat merken. En geef je toch eigenwijs gas, dan steken de talrijke veiligheidssystemen vakkundig een stokje voor onderstuurde uitspattingen.
Nee, de Lexus ES wil je alleen maar in de watten leggen. Bekijk ’m van de zijkant en het valt op hoe ver de achterdeur zich naar achter uitstrekt. De instap is dan ook riant, de beenruimte enorm, en ga je voor de President Line, dan krijg je ook achterin elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen.
De prijs van de Lexus ES 300h
De prijzen van de Lexus ES 300h beginnen bij 51.455 euro (49.150 euro in België) en lopen op tot ruim 70 mille voor die President Line. Daartussenin vind je onder andere nog de F Sport, maar die zouden wij lekker overslaan. De ES moet niet doen alsof hij sportief is; weelde is zijn specialiteit. Misschien dat we op deze manier toch nog eens iets in sedans gaan zien.
Specificaties Lexus ES 300h (2022)
Motor
2.487 cc
viercilinder hybride
218 pk @ 5.700 tpm
221 + 202 Nm @ 3.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
119 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.975 x 1.865 x 1.445 mm (l x b x h)
2.870 mm (wielbasis)
1.680 kg
50 l (benzine)
454 l (bagage)
Prijzen
€ 68.145 (NL)
€ 56.490 (B)
luc heeft op 22 februari 2023 geschreven:
waarom geen CT 200h meer? deze verdient zeker en vast een 2 liter motor (UX )