Het was nooit zo leuk om naar feestjes te gaan als je een Lexus GS was. De Mercedes E, Audi A6 en BMW 5 pikten alle chicks op, en jij zat daar maar. Gaat de nieuwe make-over van de Japanners daar dan eindelijk verandering in brengen?
Ver, heel ver van hier gaat het allemaal prima – in de VS en Japan snappen ze kennelijk heel goed dat Lexus een merk is dat Japanse luxe combineert met Japanse perfectie. Hier in Europa slaat het (op bijtellings-lieveling CT 200h na) wat minder aan, en dat ligt voor een deel aan de Toyotezen zelf.
Ultieme Japanse luxe is namelijk een leeg huis. Met één lage tafel zodat je geen stoelen nodig hebt. Waar je eet met stokjes omdat dat er maar twee zijn, en een volwaardig bestek nog altijd drie delen telt en minder nu eenmaal meer is. Geen waardeoordeel, maar dat ‘t niet helemaal strookt met Europese voorkeuren, zul je met ons eens zijn. Toen Toyota besloot dat de wereld groter was dan Europa, keken ze (economisch gezien volkomen terecht) naar Amerika, kwamen met Lexus en boekten enorm succes. Hier bleef dat uit; er is nog geen Amerikaans merk geweest dat bij ons ook maar één poot aan de grond heeft gekregen, dus dat dat een Japans-Amerikaans merk ook niet lukt, is niet minder dan logisch.
Maar goed, het nieuwe Lexus-front waar alle modellen mee worden uitgerust, oogt stukken brutaler en daarmee al een heel stuk Europeser. Zelfs de GS, met afstand de veiligst (‘saaist’ mag ook, maar we wilden het aardig houden) vormgegeven Lexus in het gamma, oogt veel zelfverzekerder. Doe daar dan nog het F Sport-pakket bij, en er staat verdorie zomaar een auto met attitude. Dit is wat Olivia Newton-John overkwam in Grease.
Die vergelijking kun je doortrekken, want ergens blijft de GS 300h ook een beetje een tutje. Ten eerste is ze natuurlijk braaf hybride, en zijn die 223 pk’s van de viercilinder- en elektromotor er meer op gericht het je gemakkelijk te maken dan je op te winden. Niets mis mee, een heel bewuste keuze zelfs, maar toch. Datzelfde geldt voor het onderstel: je zoeft hoogst comfortabel voort, waarbij je eerder het gevoel krijgt dat je gereden wordt dan dat je bestuurt – beetje à la Mercedes, maar dan nog vriendelijker.
De elektronische verwennerij aan boord staat op enorm hoog niveau. Alles wat beweegbaar is, doet dat elektrisch (tot het stuur aan toe) en zo’n Mark Levinson-stereo zou elke auto moeten hebben. Het tutje in de GS bevindt zich in dit geval in de bediening; die dient te geschieden met een joystick-achtig ding waarmee je alle functies op het scherm bedient. We weten nog altijd niet of het nou gewoon een waardeloos, non-intuïtief systeem is of dat wij er gewoon te dom voor zijn.
De GS is een volkomen eigen entiteit in dit segment. Perfect in menig opzicht, maar daardoor ook wat kil en afstandelijk. Ze vraagt je mee naar boven, maar voor een kopje thee en een leuk gesprek over paarden of zo. Verder niks – dat idee.
Lexus GS 300h F Sport
12/20
Motor
2.494 cc
viercilinder hybride
223 pk / 221 Nm
Aandrijving
achterwielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 in 9,2 s
top 190 km/u
Verbruik/milieu
5,0 kg/100 km
115 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.850 x 1.840 x 1.455 mm (L x B x H)
2.850 mm (wielbasis)
1.710 kg
66 l (benzine)
458 l (bagage)
Prijzen
NL € 66.190 (20%)
BE € 61.980
Het vonnis
Alle (geslaagde) uiterlijk vertoon ten spijt is de GS 300h er niet om je te kietelen, maar om je te behagen. En daar is hij heel goed in, maar dat is niet helemaal waar de kopers in dit segment op zitten te wachten, lijkt ons
Reacties