Na bijna een leven lang hybrides en een voorzichtige teen in de stekkerpoel met de UX is Lexus nu dan echt overstag: voortaan moet je ook bij hen terecht kunnen voor een toegewijde, vanaf nul als EV ontwikkelde EV. Het e-TNGA-platform van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra werd beetgepakt, gefatsoeneerd, gedempt en versterkt, er werd een blik ‘Radiant Design’ opengetrokken en presto: de Lexus RZ 450e.

Vanaf het derde kwartaal van dit jaar kun je ’m ophalen voor Nederlandse prijzen vanaf 67.495 euro. Maar, zo verwacht Lexus, waarschijnlijk zul je een volgeladen President Line willen bestellen, en die kost net geen 80 mille. De prijs plaatst de nieuwe RZ in het vaarwater van auto’s als de Audi Q8 e-tron, Mercedes EQC en BMW iX3.

Maar ook bijvoorbeeld de pijlsnelle topversies van de Ford Mustang Mach-E en Kia EV6. En zelfs, op een paar duizend euro na, de BMW iX. Die auto’s verschillen nogal qua insteek, techniek en/of leeftijd, dus het blijft wat arbitrair om een directe vergelijking met de Lexus te maken. Misschien is het meer dan ooit een kwestie van smaak.

De Lexus RZ 450e ziet er niet verkeerd uit

De Lexus RZ 450e brengt hoe dan ook een hoop moois mee naar het feestje. Om te beginnen: dat uiterlijk. Wij worden er eerlijk gezegd wel blij van, maar kunnen ons ook voorstellen dat je het in dit segment iets te Pokémon vindt. De bekende spindle-grille is geëvolueerd tot een welvende voorbumper vol vouwen en kartels.

Die heftige stijl loopt door in een profiel waar de Toyota C-HR van zou schrikken en eindigt in een hoge achterkant met een soort duivelshoorntjes erbovenop (die hopelijk in verschillende wasstraten getest zijn). Geinig, gewaagd, anders dan anders. En als je ’m in een van de sprekender kleuren bestelt – koperachtig, of dit zachtblauw – zou je ’m zelfs fraai kunnen noemen.

Binnenin de Lexus RZ 450e is het ook prettig

Dat geldt zeker voor het interieur, dat zich vormt om het grote centrale scherm en is voorzien van heerlijke stoelen in vegan leer of microvezelstof. Het is er prettig toeven, niet in de laatste plaats door de enorme bak ruimte waarop vooral de achterpassagiers worden getrakteerd. Een panoramadak met dimbaar glas zorgt voor een luchtig sfeertje en er is duidelijk veel aandacht aan isolatie besteed: pas bij hogere snelwegsnelheden begint er wat windgeruis te ontstaan.

De materiaalkeuze is hier en daar twijfelachtig – deels hard en deels kwetsbaar plastic op de deurpanelen – maar alles steekt, zoals gebruikelijk bij Lexus, voortreffelijk en piep- en kraakvrij in elkaar. Er zijn zelfs sfeervolle lichtprojecties op sommige oppervlakken, en op de hoogste uitvoering zit onder in het dashboard energiezuinige infraroodverwarming.

Ergonomisch klopt het wel

Lexus gaat er prat op dat alle functies binnen handbereik zijn, en inderdaad: zelfs om de uiterste hoeken van het centrale scherm aan te tikken, hoef je je arm niet echt te strekken. Er zijn nog aardig wat fysieke knoppen ook, onder andere op het stuur (waarvan sommige met wisselende functies: hou je vinger erop en je krijgt deze in het head-up display te zien). Wel hadden we graag nóg een knop gehad: voor de rijmodi, die je nu via een menuutje moet instellen. In dat infotainment is het soms even speuren naar functies, al kunnen we uiteindelijk altijd vinden wat we zoeken.

Nog geen yoke-stuur

Dé trekpleister van de RZ is er een die je voorlopig nog niet kunt bestellen: One Motion Grip-besturing. Lexus monteert hiervoor een yoke in plaats van een stuur, net als Tesla; met het verschil dat de Japanners de stuurinrichting aanpassen, zodat je bij parkeermanoeuvres met iets meer dan een kwart uitslag de voorwielen tot het uiterste kunt laten insturen. Naarmate je snelheid maakt, wordt de respons minder direct, en op de snelweg zit je op een normale stuurratio.

‘Vergroot de betrokkenheid’, zo zegt Lexus, maar dat betwijfelen we: de nieuwe opzet is steer-by-wire, met elektromotoren dus, zonder fysieke stuurstang tussen jou en de wielen. Net als bij vliegtuigen is er een back-upsysteem met een eigen accu, dus het zal nooit uitvallen, maar we vragen ons af wie hier echt van profiteert: de bestuurder, die zichzelf opnieuw moet kalibreren om niet bij elke 30-km/u bocht de stoeprand mee te pakken, of de fabrikant zelf (simpeler constructie, hogere consumentenprijs, autonoomklaar).

Hoe rijdt de yoke van de Lexus RZ 450e?

Zo’n tien jaar geleden reden we met een Infiniti met steer-by-wire, en dat was een totale ramp. Er was nul gevoel van connectie en bij een normale uitwijkmanoeuvre overrompelde de auto zichzelf en schoot hij in een ESP-stuip. Het was onvoorspelbaar tot op het gevaarlijke af. We stappen dus met enige scepsis in het prototype dat Lexus voor ons heeft klaargezet, maar het moet gezegd: we zijn voelbaar tien jaar verder. Bij lage snelheid is het wennen, maar eenmaal op gang werkt het bijzonder prettig en hoewel er (uiteraard) geen echt stuurgevoel is, reageert de auto op een natuurlijke manier, ook als je bijvoorbeeld al sturend in een bocht vertraagt. Heel interessant.

One Motion Grip wordt in 2025 verwacht; voor nu bestel je je Lexus RZ 450e met een normaal stuur. Nieuwsflits: dat werkt ook prima. Het onderstel is niet adaptief, maar is doorgaans comfortabel genoeg om Lexus’ clientèle te plezieren. Hooguit op echt slecht wegdek word je wat door elkaar geschud. In bochten rolt de carrosserie maar weinig en blijft de auto mooi neutraal. Duw je lomp door, dan wordt de kracht via Lexus’ Direct4-aandrijfbrein netjes geleid naar waar hij moet zijn.

Vierwielaandrijving en prima prestaties

Alle RZ’s hebben twee motoren, dus AWD, die samen goed zijn voor 313 pk. Het maakt ’m serieus vlot – 5,6 seconden van 0 naar 100 – maar als je er te gretig gebruik van maakt, loop je al snel tegen een probleempje aan. De accu van 71,4 kWh (netto 64 kWh) weet de RZ op papier een actieradius van 395 tot 440 kilometer te verschaffen, maar de schatting van onze auto wanneer we met een volle accu vertrekken, is 245 kilometer.

Zelfs al blijkt dit ingegeven door het wat al te enthousiaste rijgedrag van een vorige bestuurder, ook met ons eigen gemiddelde testverbruik van 19,6 kWh/100 km zul je, in een normale rijmodus en bij normaal gebruik van comfortfuncties, in de praktijk maar net iets verder komen dan 300 kilometer. Dat is vandaag de dag op z’n best ‘oké’ te noemen.

Vijftien jaar en een miljoen kilometer garantie

Daar staat tegenover dat Lexus beweert dat er na tien jaar minstens 90 procent capaciteit over is en dat ze een garantie op de accu durven te geven van vijftien jaar en een miljoen (!) kilometer. Wil je toch wat meer bereik: bestel 18-inch wielen (zoals op de foto’s) voor je Lexus RZ 450e in plaats van 20-inch, dat scheelt aanzienlijk.

Lexus heeft met zijn eerste volbloed-EV een intrigerende auto neergezet: een markante verschijning wiens bescheiden Toyota/Subaru-komaf nergens te zien of te merken is. Qua uiterlijk misschien ietwat gewaagd voor de klasse waarin hij opereert, dus hij moet je maar net aanspreken. Ach, met veilige keuzes kom je ook nergens.

Specificaties Lexus RZ 450e Executive Line (2023)


Motor
2 elektromotoren
313 pk
266 + 168 Nm
71,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,8 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
440 km (WLTP)
Laadtijd
6,5 uur bij 11 kW
30 min. bij 150 kW
Afmetingen
4.805 x 1.895 x
1.635 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
2.055 kg
522 / 1.451 l (bagage)
Prijzen
€ 71.495 (NL)
€ 76.600 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)