‘Dit is geen auto.’ De advertenties zijn inmiddels overal te zien, bij een foto van een auto. Voordat je innerlijke René Magritte het overneemt (je wist niet dat je die had, hè? Als het je niks zegt: Google is je vriend) en begint te roepen dat dit ‘een foto van een auto is’: we zijn bang dat Lynk & Co het heel wat minder artistiek bedoelt. Maar laten we het niet verwarrender maken dan het al is en beginnen bij het begin. Lynk & Co, wat mag dat wezen?
Eerst en vooral is Lynk & Co een submerk van Geely, het op twee na grootste automerk van China, dat ook eigenaar is van bijvoorbeeld Volvo, Polestar en Lotus. De eerste echt op Europa gerichte auto van het merk, heel prozaïsch ‘01’ gedoopt, is technisch dan ook in hoge mate een Volvo XC40. Alleen verschilt het jasje nogal.
Een paar Volvo-dingen in de Lynk & Co 01
Aan de buitenkant is het tweelingschap met de XC40 beslist heel twee-eiig, en ook aan de binnenkant moet je nog best zoeken naar Volvo-dingen. Ze zijn er wel (de stengels aan de stuurkolom, bijvoorbeeld), maar een Aston Martin DB7 had ongeveer 30 keer meer gemeen met een Ford Mondeo dan deze twee met elkaar, om maar wat te noemen. En dan overdrijven we niet eens. In het oog springende designdingen zijn onder meer de Jaguar-achtige led-koplampen en veel blauwe accenten. Zo loopt er een opvallende blauwe lijn langs de dakstijl en zijn twee van de spaken van de velgen blauw. Dat zie je niet vaak, en het staat nog goed ook.
Het interieur is bijzonder luxe. Allereerst die stoelen: het zal de link met Volvo zijn (staan ze om bekend, immers), maar ze zitten fantastisch. Ze zijn bekleed met een kunststof die gemaakt is van oceaanplastic. Nou, dat Boyan Slat maar lang mag doorgaan, want als je met de rommel die hij uit de wereldzeeën vist dit soort dingen kunt doen, wordt werkelijk iedereen er beter van. Het dashboard is geheel digitaal en er is een fraai, groot ‘liggend’ touchscreen (bij de XC40 ‘staat’ het). Dat laat zich eenvoudig bedienen en beschikt over alle denkbare functionaliteiten.
De binnenruimte
Ruimte is er zat, ook op de achterbank en in de bagageruimte. Er zijn USB-aansluitingen (ook achterin), een elektrisch panoramadak, alle veiligheidsdingen die je van Volvo kent (veel dus) en de afwerking is dik voor elkaar. Fraaie materialen, leuke accenten, goede verwerking – echt een auto waarin je het met speels gemak wat langer volhoudt. Tenzij je de spraakassistent probeert – dan wil je je na vijf minuten al het IJsselmeer in rijden. Wij wilden simpelweg terug naar Amsterdam, maar alleen dat woord bleek al te veel gevraagd (‘Ik begrijp niet wat je bedoelt. Noem bijvoorbeeld de naam van een stad.’ Tot zes keer toe). Kennelijk Feyenoord- of PSV-fan, die 01.
Terug naar dat ‘geen auto’: het is een ‘mobiliteitsconcept’. Klinkt ingewikkeld, maar is simpel én het snijdt nog hout ook. Ze gaan ervan uit dat veel mensen wel een auto willen kunnen gebruiken, maar er niet direct een hoeven te bezitten. Zo is het niet de bedoeling dat je de Lynk & Co 01 koopt, maar dat je een abonnement neemt. Dat duurt elke keer een maand, en in die maand kun je de auto ook delen met familie of vrienden. Via een app kun je hen toegang tot de auto verschaffen – je kunt de auto ermee openen en starten. Zo kun je ook de kosten draaglijker maken. En daar zit best iets in; als je ziet hoe vaak een auto stilstaat terwijl anderen hem zouden kunnen gebruiken – eigenlijk zonde. En precies dáár speelt Lynk & Co op in.
Ze gaan nog een stap verder met de Lynk & Co 01
Lynk & Co, en nu komen we op terreinen waar we niet zo heel goed in zijn, is namelijk ook een ‘lifestyle’ en een ‘komjoenitie’. Er is een ‘club’ waar je als ‘member’ kunt rekenen op ‘special events’. Er is een hele kleding- en accessoirelijn. En er zijn heel veel foto’s van hippe mensen die in graffiti-achtige omstandigheden enorm aan het fitnessen en met zichzelf bezig zijn. Excuses dus voor de waardeloze foto’s waarop je nauwelijks iets van de auto ziet – er is niets anders beschikbaar. Wij krijgen van dit soort dingen vooral ontzettende jeuk op plekken waar we nét niet bij kunnen, maar goed: ieder z’n ding en jeweettog. Voel je je er juist lekker bij: ook prima.
Het abonnement dat je op de Lynk & Co 01 kunt afsluiten, is inclusief onderhoud en verzekeringen. En ze komen hem brengen en ophalen – geen omkijken naar. Het kost wel wat: 500 euro per maand. Er zijn talloze private lease-aanbiedingen die aanzienlijk goedkoper zijn. Maar daar zit je vaak meteen 60 maanden aan vast, en dit abonnement is per maand opzegbaar en oproepbaar. Je moet het dus meer zien als een huurauto die je voor een maand in gebruik neemt. En noem ons één huurauto die je voor 500 euro een maand lang kunt rijden. En dan zeker zó’n auto….
De specificaties van de Lynk & Co 01
Want dat is de crux: die 01 is geen Upje van de Greenwheels of zo. Het is in alles een auto die de competitie met een XC40 aan kan. De basis is namelijk die van een XC40 T5 Plug-in Hybrid; hij levert dus ook 261 pk en rijdt (zeker in zijn Sportstand) heel strak en vlot. Een sprintje naar 100 km/u duurt 7,9 seconden. In die Sport-stand doen de uitstekende speakers (want van topmerk Infinity) er een sportief ronkje bij – verder is de Lynk & Co 01 echt opvallend stil. De top is een heuse 210 km/u; kennelijk doet Lynk & Co dus niet mee aan die ‘niet harder dan 180 km/u’-insteek van Volvo. Voor de echte verschillen zouden we de 01 en de XC40 eens naast elkaar moeten zetten, maar qua rijden lijken ze in ieder geval behoorlijk op elkaar. Daar spint zo’n nieuw merk natuurlijk alleen maar garen bij.
Of Nederland klaar is voor zo’n nieuw en uniek huurconcept, zal de tijd moeten uitwijzen. Maar het idee is helemaal zo gek nog niet en aan de kwaliteiten van de 01 zal het niet liggen. Overigens: zo maximalistisch als het klinkt, zo minimalistisch is de uitvoering. Er is maar één versie, waar alles op en aan zit. En er zijn maar twee kleuren: zwart en dit blauw. Houdt de boel wel zo overzichtelijk – en betaalbaarder om te maken. Oh: als je wilt, kun je hem ook gewoon kopen. Dan kost ie 39.000 euro. En als we dat afzetten tegen de XC40, die je qua uitrustingsniveau minimaal zult moeten opleuken tot een Inscription, en die je dan zomaar 51.990 euro kost… We gaan hier meer van horen.
Specificaties Lynk & Co 01 (2021)
Motor
1.477 cc
driecilinder turbo hybride
261 pk @ n.b. tpm
425 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,2 l/100 km
27 g/km CO2
Afmetingen
4.541 x 1.857 x
1.694 mm (l x b x h)
2.734 mm (wielbasis)
1.750 kg
42 l (benzine)
466 / 1.213 l (bagage)
Prijzen
€ 39.000 (NL)
n.b. (B)
Ed heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
Prachtig concept. Die 500 Euro per maand is een laag bedrag als je bedenkt dat wegenbelasting en verzekeringen er al in zitten en je daarnaast kijkt wat voor auto je daarvoor kunt rijden. Daar hoef je je niet voor te schamen. Op deze auto zit alles erop en eraan en traag is ie ook niet bepaald. Mijn vrouw heeft zich er ook voor opgegeven, maar zij zal de auto puur zelf rijden en waarschijnlijk meer kilometers maken dan de 1250 km die je erbij krijgt. Maar dan nog is het een betaalbare optie. In het begin dacht ik dat het te mooi is om waar te zijn. Maar naarmate ik er meer over las, is dat idee veranderd. Ik ben echt benieuwd als mijn vrouw aan de beurt is.
Marjan heeft op 16 juni 2021 geschreven:
Yessss! Hopelijk wordt hij bij ons snel geleverd. Kan niet wachten 😊
Davy heeft op 16 juni 2021 geschreven:
Ik snap dat je blij bent met een nieuwe auto, maar waarom kies je voor zo’n Chinees ding?!?
Mussie heeft op 13 mei 2024 geschreven:
Waarom niet? Moet het perse duits zijn dan?
Walter heeft op 18 juni 2024 geschreven:
Mussie je hebt groot gelijk, er is niets op aan te merken mijn vorige was een Range rover en heb nu een link & co en hij moet er zeker niet voor onder doen. Ik heb de mijne reeds aan gekocht fantastische auto. Wat ze denken moete zij weten ! Ik moet niet denken maar onder vind het zalige rij plezier.
Laat maar zitten heeft op 15 juni 2021 geschreven:
Ik wil geen auto van die Oeigoeren killers.
Daan heeft op 16 juni 2021 geschreven:
Onnozele opmerking…. Op welk apparaat type jij die opmerking en waar wordt dat apparaat gemaakt?
Fred heeft op 17 juni 2021 geschreven:
Dat is makkelijk gezegd Daan. Bij elektronica heb je geen keuze en bij een auto wel. Maak die keuze dan ook en kies niet voor een product waarmee je bewust een genocide-plegend totalitair regime in stand houdt.
Steve Walton heeft op 15 juni 2021 geschreven:
Prachtige wagen. Heeft heel serieus mijn interesse.
Vraag; €.500 per maand is wat aan de hoge kant, is dit niet wat teveel. Zie MG en Jeep Compass.
Vraag; waarom maar 2 kleuren, blauw en zwart?
Metalfalcon heeft op 15 juni 2021 geschreven:
@Steve Walton: de MG EHS kost €529,- pm bij Van Mossel en de Jeep Compass 4XE €575,- bij Direct Lease. Je moet wel vergelijken met de Plug-in Hybrid uitvoeringen. Plus dat de Lynk & Co per maand opzegbaar is.
Ze hebben maar 2 kleuren om snelle levertijden te kunnen garanderen. Uiteindelijk willen ze je een auto binnen 3 dagen kunnen leveren.