
Er zullen altijd mensen zijn die de echte cola zullen kopen omdat ze die nu eenmaal lekkerder vinden. En zelfs als de cola van Freeway exact hetzelfde zou smaken, dan zouden mensen alsnog voor de cola van de rode vrachtwagens kiezen. Marketing en merkbeleving, gokken we. We zijn dan ook heel benieuwd hoeveel mensen voor deze Lynk & Co 02 zullen gaan. Want eigenlijk is dit qua techniek precies een Volvo EX30, maar dan groter én goedkoper. Moet je voor het huismerk gaan?
Lynk & Co ken je als het merk waar je een abonnement kon nemen op een auto. Dit kan nog steeds, maar dan krijg je wel een oudere 01. De onlangs vernieuwde Lynk & Co 01 kun je alleen nog maar kopen of leasen, net als deze 02. Het abonnementenmodel is voor de nieuwe auto’s momenteel gestopt. Lynk & Co moet nu dus een ‘normaal’ automerk gaan worden in Nederland. Een beetje gek, want we hebben ook al het merk Zeekr met vrijwel exact dezelfde styling én dezelfde techniek.
Inhoud Lynk & Co 02 (2025) review
Wat is er nieuw aan deze Lynk & Co 02?
Voor Lynk & Co is alles nieuw, maar de techniek is dus bekend. Het is net de Volvo EX30, maar dan met een aflopende daklijn, 10 centimeter meer wielbasis en 23 centimeter meer totale lengte. Het goedkoopste model is op 10 euro na 36.000 euro. Dan krijg je 272 pk en een actieradius van 445 kilometer. Wil je een EX30 met exact dezelfde specificaties, dan betaal je 40.000 euro. De Zeekr X op hetzelfde platform met dezelfde actieradius kost je 42.490 euro, trouwens.
Goed, dan krijg je wel een uiterlijk waar je van moet houden. Je hebt zelf ogen, dus je moet natuurlijk zelf beslissen welke auto je mooier vindt, maar wij vinden de Volvo EX30 een buitengewoon geslaagd design hebben. Aan de andere kant is de EX30 de populairste Volvo van dit moment, dus als je even wat anders wilt dan je overbuurman, dan kan zo’n 02 juist een geinige keuze zijn.
Hoe rijdt ie?
De Lynk & Co 02 is vrij zacht geveerd. Comfortabel, maar in sommige gevallen misschien wel iets té. Als je een lange flauwe bocht op de snelweg neemt, voelt de auto zelfs wat onrustig aan. De cruisecontrol lijkt ook niet het vertrouwen te hebben: regelmatig schakelt deze uit om de snelheid eruit te halen bij snelwegbochten, daar waar dat wat ons betreft niet nodig is. Wel moeten we zeggen dat onze auto tijdens de testperiode eind maart nog op winterbanden stond, wat voor een niet al te denderend gripniveau zorgde. Dit is een auto voor rustige bestuurders.

Net als bij vrijwel alle nieuwe auto’s word je vrij snel gestoord van alle verplichte veiligheidssystemen. Bij Lynk & Co zijn ze net even wat irritanter. Bovendien moet je eerst naar instellingen zoeken, dan naar de assistenten en dan alle systemen één voor één uitzetten, wat altijd twee handelingen vereist (één keer klikken en dan nog bevestigen). Je bent elke rit even bezig om alles te regelen, terwijl het bij andere automerken in een vloek en een zucht gepiept is. Verder is de 02 stil en trekt ie soepel op, maar dat is een gegeven bij elektrische auto’s.
Hoe is het interieur van de Lynk & Co 02?
Het interieur is interessant. Want de Lynk & Co is dus goedkoper dan de Volvo, maar er zijn minder kostenbesparende elementen. Zo zijn de knopjes van de ramen niet in de middenconsole geplaatst, maar gewoon in de deuren. Er is niet één soundbar op het dashboard, maar losse speakers door de cabine heen. Je krijgt zelfs een extra scherm achter het stuur. Ook is er niet één centraal dashboardkastje, om bij links- en rechtsgestuurde auto’s op de kosten te besparen, maar eentje op de reguliere plek.

De sfeerverlichting is een soort infinity-spiegel, wat een leuk idee is. Verder is het een vrij sober interieur, zeker met het grijze leer in onze testauto. Ook kunnen we geen punten toekennen aan het infotainmentsysteem. De graphics ogen vrij karig, alsof het een AliExpress-tablet is die achteraf is ingebouwd. Bovendien is het niet het meest intuïtieve systeem dat er bestaat. Nog vervelender is dat de auto telkens loopt te miepen dat je moet opletten; maak het systeem dan wat duidelijker.
Verder nog bijzonderheden?
De eerste keren dat je instapt, merk je dat de deurgrepen zich erg zwaar laten bedienen. Onnodig zwaar zelfs. Tot je erachter komt dat er in de deurhendels een knopje zit. De hendel werkt als een conventionele hendel, maar is dus extra; het idee is dat je het knopje gebruikt. Ook zit er een lusje op het dashboard waar je de startknop zou verwachten (die heeft ie niet). Als je aan de lus trekt, kun je de auto delen met andere gebruikers.
Wat is de prijs van de Lynk & Co 02?
Het aanbod van de Lynk & Co 02 is overzichtelijk. Je hebt de Core van 36.595 euro en de More van 40.595 euro. Bij de duurdere versie krijg je bijvoorbeeld elektrisch verstelbare stoelen, veertien luidsprekers in plaats van acht, draadloze telefoonladers en een warmtepomp. Door die laatste optie rijdt ie 10 kilometer verder, ondanks de grotere wielen. Ook kan de More thuis laden met 22 kW in plaats van 11 kW. Verder mag je nog uit maximaal drie kleuren kiezen, en dan ben je er wel.
Dus, moet je de Lynk & Co 02 kopen?
Het bijzondere is dat je op papier nooit meer een Volvo EX30 zou moeten kopen of leasen. Maar toch ontbreekt wat ons betreft de appeal bij de Lynk & Co. Dat komt deels omdat Volvo een sterk merk is, en dat heeft een bepaalde aantrekkingskracht. De EX30 ziet er bijzonder goed uit, waardoor je hem snel dingen vergeeft. En we hebben het idee dat alle systemen van de Lynk & Co gewoon net wat minder lekker werken. Kun je daar allemaal mee leven, dan is het wel iets voor jou.
Lynk & Co 02 specificaties (2025)
Prijzen | € X (NL) / € X (B) |
Aantal motoren | 1 |
Power | 272 pk/200 kW, 323 Nm |
Accu | 66 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 5,5 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Verbruik | 17,1 kWh/100 km |
Actieradius | 435 km |
Laadtijd | 30 min. bij 150 kW (XX%) |
Afmetingen | 4.460 x 1.845 x 1.573 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.755 mm |
Gewicht | 1.820 kg |
Bagage | 410/1.349 l |
Jullie vergeten de 4de en 5de telg van deze familie en dat is de Smart #1 en is goedkoper dan deze 3. Zelfs de Smart #2 staat op hetzelfde platform en zit in de prijscategorie van de Lynk & Co 02, Zeekr X en Volvo ex30.
De EX30 heeft naast de soundbar ook gewoon speakers achterin de portieren. Jammer dat die journalisten elkaar napraten.
Helaas voor lynk wij zijn voor een Volvo gegaan welliswaar geen nieuwe maa voor het zelfde geld een c 40. Twin
Een machtig vermogen 408 pk en een koppel baan ruim 600nm
En deze editie voorzien van alle luxe
Sorry, maar behalve ik de EX 30 veel knapper vind, is die “Volvo” even Chinees dan de Link&Co hoor,
De naam alleen al..
Valt niet mee. Chinees en veel te duur voor een slap Volvo aftreksel.