Ja, inmiddels weten we het wel: Mitsubishi verkoopt tegenwoordig Renaults met andere logo’s. Ze doen ook nog eigen modellen – een Eclipse Cross heeft geen Franse oorsprong – maar de Mitsubishi Colt (wat eigenlijk dus een Renault Clio is) en de Mitsubishi ASX (dat is dan dan een Renault Captur) drukken wel hun stempel op het aangezicht van het merk.

Tijdelijk leed, zegt Mitsu. Dit is een toegankelijke manier om in Europa een dekkend gamma te hebben, wat nodig is om een aanloop te kunnen nemen naar nieuwe modellen die ook Renault-techniek zullen gebruiken, maar een stuk onderscheidender zullen zijn. Zo komt er in 2025 een C-segment SUV-achtige (wat anders?) waaraan je zijn Scénic-basis niet af schijnt te kunnen zien. Maar voor nu eerst nog even deze ASX, die nu al is vernieuwd terwijl ie pas een jaartje weer op de markt was.

De Mitsubishi ASX heeft even kunnen evolueren

Het is een B-segmenter met een hoge instap, zoals er nog tientallen zijn. Je moet er als merk een bij je dealers hebben staan, anders tel je niet meer mee. De ASX/Captur is een heel aardige optie, want er is keus uit verschillende soorten aandrijflijnen (benzine, mild-hybride en vol-hybride – de PHEV is niet meer leverbaar) en het type draait al een tijdje mee. Hij heeft dus al even kunnen evolueren.

Het nieuws is hetzelfde als we laatst al over de Captur meldden: een compleet nieuwe neus die het begrip ‘facelift’ haast voorbijstreeft, een groot centraal Google-scherm, de nodige technische verbeteringen (slimmere ADAS-systemen, led-koplampen, over-the-air updates) en nieuwe kleuren en wielen.

Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Intense+ 2024 review: zijkant rijdend

Echter, van de Captur reden we onlangs de in Nederland populairste versie, de E-Tech Full Hybrid. Die aandrijflijn, uiteraard ook verkrijgbaar in de Mitsubishi ASX, maakt gebruik van vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee voor de elektromotor. Dat is vernuftig (en zuinig), maar ook een beetje warrig en rommelig als je wat sportiever probeert te rijden. Wat, toegegeven, kopers in dit segment alleen zullen doen als de wandelschoenen bij de ANWB-winkel in de aanbieding zijn. Maar goed, bij TopGear zijn we benieuwd naar zulke dingen, en van de vol-hybride ASX worden we op dat vlak niet erg blij.

Meer dynamiek

Gelukkig stelt Mitsubishi bij de persintroductie ook de mild-hybride met DCT-automaat beschikbaar. Die staat hier alleen met handbak in de prijslijst (nog beter), is dan ruim 1.000 euro goedkoper dan de hybride en iets minder zuinig, maar hij mag meer trekken (1.200 in plaats van 750 kilo) en zou meer dynamiek en lol moeten bieden. Houden wij van.

De Mitsubishi ASX is in deze uitvoering ruim 100 kilo lichter dan de hybride en de 1.3 viercilinder turbo brengt er gretig de gang in. Het motortje is ook nog eens behoorlijk stil, de automaat schakelt soepel en er zitten flippers aan het stuur, iets wat we bij de hybride missen. Zoals gezegd reden we de handbak niet, maar als die lijkt op die in de 90-pk benzineversie, tekenen we ervoor. Overigens heeft de handgeschakelde mild-hybride wel iets minder vermogen dan de automaat: 140 tegen 158 pk. De besturing en het onderstel zijn precies een mooie match met het type auto – niet te licht of slap, niet geveinsd sportief – en deze aandrijflijn sluit daar gevoels-matig goed bij aan.

Bijzondere zitpositie

Onveranderd is de zitpositie, die net wat aan de hoge kant is (maar waar koop je een crossover voor?), en ook het stuur is nog altijd licht gekanteld en zit vrij ver weg. De opzet van het dashboard is in orde, met een laadplateau en wat opbergruimte, net als het nieuwe tellerscherm en het centrale display: de Google-interface werkt snel en eenvoudig. Er zijn mooie aluminium schakelaartjes voor de airco en uiteraard is de bekende, over 16 centimeter verschuifbare achterbank aanwezig om tussen interieur- en bagageruimte te variëren.

Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Intense+ 2024 review: achterkant

Welke van deze eeneiige tweelingbroertjes je kiest, zal vooral een kwestie van smaak of merkvoorkeur zijn, al is er wel iets wat voor de Mitsubishi spreekt. De uitvoeringen tussen de twee merken zijn niet altijd direct vergelijkbaar (en de Captur is er wel met automaat), maar de ASX is over het algemeen een fractie duurder. Daar staat tegenover dat hij met acht jaar garantie komt, tegen twee jaar voor de Renault. De enige keuze waar we je in kunnen aanmoedigen: kies de mild- in plaats van de vol-hybride. Uit dat ene extra litertje per 100 kilometer haal je een hoop rijplezier.

Specificaties Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Intense+ AT (2024)


Prijzen                                     € 34.890 (NL) 6v handbak, 140 pk

niet leverbaar (B)

Motorinhoud                     1.333 cc

Motortype                            viercilinder turbo

Power                                      158 pk/116 kW, 270 Nm

Aandrijving                          voorwielen, 8v automaat

Acceleratie                         0-100 km/u in 8,5 s

Topsnelheid                       174 km/u

Verbruik                                 5,9 l/100 km

CO2-uitstoot                    134 g/km

Tankinhoud                        48 l (benzine)

Afmetingen                         4.236 x 1.797 x 1.576 mm (l x b x h)

Wielbasis                             2.639 mm

Gewicht                                 1.241 kg

Bagage                                   487 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)