Midden op een brede, verlaten Duitse Autobahn verschijnt er plotseling een mededeling op het dashboard van de Maserati Levante Diesel: ‘Aerodynamic ride height 2 achieved’.

Geloof ons, zo hard zul je normaal niet rijden

We rijden op dat moment 215 km/u en de elektronica heeft de opdracht om de carrosserie van de Levante dichter bij het asfalt te brengen volbracht, zodat we nu stabieler en met minder luchtweerstand onderweg zijn. Het omslagpunt ligt bij 170 km/u, maar de luchtvering gaat pas door de knieën als je snelheid voor langere tijd daarboven ligt. Dus rijden we nu 215 km/u. Een paar seconden later, bij 220 km/u, schakelt de automaat over naar de hoogste versnelling.

Het blijft een gek idee dat Maserati een dieselmotor kan leveren in hun edele koetsen, maar in het geval van de Levante is dat noch gek, noch een straf. Allereerst is de dieselmotor een prima combinatie met het karakter van een full-size SUV. Lekker veel kracht tegen een tamelijk gunstig brandstofverbruik. Je krijgt geen lullig viercilindertje, maar een heuse V6 met 275 pk. Maserati claimt dat dit genoeg is en daar gaan we graag in mee. Voor wie het niet kan afleren, staat er (voor ruim 140 mille in Nederland, 90 mille in België) ook een benzineversie in de showroom. Die heet Levante S en heeft een V6 met 430 pk. Gedurende testritten ervaren we dat zowel op de rechte weg als op wat meer geaccidenteerde parcoursen beide versies de S van Sport in SUV meer dan recht doen.

Is het wel een Maserati?

Zeker: er werd kwistig gebruik gemaakt van bestaande techniek uit eigen huis. In aangepaste vorm zijn het onderstel, de ophanging, de aandrijflijn en de elektronica overgenomen van de Ghibli. De vraag is vooral of het wel in de Maserati-traditie past om een SUV te bouwen. Daar kunnen we alleen maar ja op zeggen.

Eigenlijk zijn grote SUV’s de GT’s van de moderne tijd. Sportwagens met flink meer comfort en praktische mogelij­k­heden dan supersporters. En Maserati is altijd meer een merk van GT’s geweest dan van supercars, dus in die zin is de Levante een logisch gevolg.

Uit commercieel oogpunt bezien is de stap van Maserati helemaal goed te begrij­pen. Per jaar worden er zo’n één miljoen auto’s uit de bovenste prijs­regionen verkocht. Dat zijn chique wagens met dikke motoren van zes cilinders of meer, in de prijsklasse rond de euroton en hoger. Dikke limousines, rappe sportwagens en grote cabrio’s zijn bij elkaar goed voor een half miljoen exemplaren, de andere helft bestaat uit dikke SUV’s. Met het toevoegen van de Levante bereikt Maserati in één klap een twee keer zo grote doelgroep. Liefhebbers van gepassioneerde Italiaanse auto’s moeten dus niet zeuren, maar Maserati juist heel veel succes wensen met deze slimme zet.

‘Je merkt dat Maserati veel moeite deed om het stuurgevoel een direct en goed uitgebalanceerd karakter te geven’

Het was geen liefde op het eerste gezicht

Bij de kennismaking op de autoshow van Genève leek de Levante geen schoonheid. De grote, barokke grille, wat gestileerde lijntjes her en der en een wat anonieme SUV-koets deden de wenkbrauwen fronsen. Nu ie buiten mag spe­len, zie je dat de auto toch klopt. Hij oogt kleiner dan op de show. Dat is mooi, want alleen al de grootte van de auto voedt de kritiek van anti-SUV-volk. De Levante is tamelijk lang, waardoor ie lager lijkt, terwijl de binnenruimte prima is.

De afwezigheid van rammeltjes, gepiep of gekraak wekt de indruk dat de terrein-Maserati goed elkaar steekt. Het geeft ons hoop voor de rest van de techniek. De vering komt grotendeels van de Ghibli, zij het met twee cruciale veran­deringen. De wielgeometrie is aangepast, zodat er een langere veerweg mogelijk is en het wiel bij maximaal uitveren toch recht op de weg staat. Daarnaast heeft de Levante luchtvering met adaptieve dempers. Hiermee kan ie z’n buik op hoge snelheid heel dicht bij het asfalt leggen, zoals we op de snelweg zagen, terwijl je met een druk op de knop voor een flinke bodemspeling in het terrein zorgt.

De prestaties van de diesel zijn net iets beter dan die van de BMW X5/X6 30d en die van de Porsche Cayenne Diesel. Qua prijs zit hij in diezelfde orde van grootte. Bij de duurdere X5 40d en de Cayenne Diesel S blijft hij flink achter. Of Maserati hoger had moeten inzetten? Met deze versie van de Levante mikken ze op het drukst bevochten gedeelte van de grote-SUV-markt.

De diesel is een aardige motor met een berg koppel

Het weinige geluid dat je hoort, klinkt haast melodieus. Als je de sportknop indrukt, gaan er microfoons en speakers aan het werk om de fraaiste uitlaatklanken te versterken. Tegelijkertijd reageert de motor feller op het gaspe­daal, schakelt de bak sneller op en geeft het ESP meer ruimte voor plezier. Door torque-vectoring met remingrepen wordt de aandrijving zo goed mogelijk verdeeld over de wielen. Nog een druk op de knop zet het onderstel in de sportstand. De ecoknop maakt de motor wat ge­zapiger in de omgang en geeft het onderstel een zachter karakter. Voor nog meer veercomfort kun je de grondspeling vergroten. Je hebt daar dus niet alleen profijt van in het terrein.

Van alle Maserati’s rijdt de Levante het meest relaxt. Dat komt onder meer door de harmonieuze afstemming van vering, dempers en rubbers, zodat je niet nadeint of scherpe schokken krijgt te verwerken op pokdalige wegen. Dit maakt dat het onderstelcomfort prima voor elkaar is, ondanks de vrij stevige vering en stabilisatorstangen die zo stijf zijn dat de gehele auto lichtjes opzij beweegt als je aan een kant een hobbel raakt. We geven een compliment voor de wijze waarop de ontwerpers het ge­luid van de rijwind buiten het interieur weten te houden. Dat is geen sinecure bij een auto met ramen zonder stijlen. Over het comfort heb je in ieder geval niets te klagen.

‘Eigenlijk zijn grote SUV’s de GT’s van de moderne tijd’

Dan komen we aan bij de sportiviteit

Maserati heeft daar goud voor in huis in de vorm van de 430 pk sterke V6 bi­turbo. Hijgend, blazend en gierend schreeuwt hij van de daken dat Maserati de productie van het blok heeft uitbe­steed aan Ferrari. Het mooie is dat de Levante goed raad weet met die 430 pk. De dempers houden de bewegingen van de carrosserie goed in toom, zelfs als de conditie van de weg belabberd is. Het zou te ver gaan om de Maserati-SUV als ‘mes­scherp’ te kwalificeren, maar onderstuur blijft achterwege, ook bij het insturen. Bocht-uit merk je dat de motorkracht vooral naar de achterwielen gaat.

Bij de diesel, die uiteraard minder krachtig is en zwaarder op de vooras drukt, gaat het er allemaal wat minder interactief aan toe. Toch weet ook deze versie je voldoende bij het rijplezier te betrekken. De besturing zal bij een twee­tonner als deze nooit bijzonder tactiel worden, maar je merkt dat Maserati desondanks veel moeite deed om het stuurgevoel een direct en goed uitgebalanceerd karakter te geven. Dat blijkt niet alleen bij stevig bochtenwerk, ook recht­uit op de snelweg is ie koersvast. De bekrachtiging is hydraulisch, niet elektrisch, dus een zelfparkeerfunctie of autonoom sturen is er niet bij. De ove­rige moderne rimram is in orde. We noemen dan de camera’s die zicht rond­om de auto bieden en adaptieve cruise­control met remfunctie.

Het binnenste ademt de typische warme Maserati-sfeer

De meeste oppervlakken zijn overtrokken met weelderig leer. Een innige samenwerking tussen Italiaanse prestigemerken resulteerde in een speciale Zegna-uitvoering met echt zijde op de zitgedeelten en de hemel. Het infotainmentsysteem in de middenconsole is on-Italiaans mooi en goed. Het touchscreen groeide naar acceptabele afmetingen en reageert eindelijk alert op aanraking. Ben je vies van vingerafdrukken of rij je vaak over hobbelig wegdek, dan kun je ook met een draaiknop op de middenconsole door de menu’s navigeren.

Het mooie is dat de Levante in het terrein daadwerkelijk uit de voeten kan. Slechte wegen verorbert ie als een grove mueslireep, hellingen en afdalingen neemt hij met bezieling. De 20 inch wielen doen het niet alleen goed voor de uitstraling, een modderpoel houdt ze niet tegen. Tussen de foto’s bij deze rijtest – op twee wielen op het circuit en op drie op een offroad-parcours – zat slechts een paar minuten tijd. Een bandenwissel was niet nodig.

Maserati’s worden niet aan de man gebracht bij mensen die het beste van het beste willen. Bij het merk met de drietand gaat het om karakter. Op dat punt laat de Levante zeker geen punten liggen, daar komt bij dat ie beter doordacht en veelzijdiger is dan de Ghibli. Bovendien laten z’n concurrenten hier en daar nog wel eens een steekje vallen. Maserati’s nieuwste is een serieuze speler.

Specificaties Maserati Levante Diesel



Motor
2.987 cc
V6 turbo
275 pk @ 4.000 tpm
600 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
189 g/km CO2

Afmetingen
5.003 x 1.968 x 1.679 mm (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.205 kg
80 l (diesel)
580 l (bagage)

Prijzen
NL € 102.529 (25%)
BE € 73.200

VONNIS
Rijplezier staat voorop. Z’n chique en praktische kwaliteiten krijg je op de koop toe. Maserati maakt op een geweldige manier z’n entree in de SUV-klasse

Reacties

  • Kees heeft op 14 oktober 2023 geschreven:

    Nu 70.000 km erop zitten en bevalt (nog steeds) buitengewoon, het is en plezier om in te rijden!

    Reageer
  • van Jaarsveld John heeft op 22 november 2016 geschreven:

    klinkt goed

    • van Jaarsveld John heeft op 22 november 2016 geschreven:

      wat ik gelezen heb klinkt echt goed.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)