Vreemd, toch, dat we leven in een tijd waarin fabrikanten die verantwoordelijk zijn voor de bouw van een fiks aantal van de meest verleidelijke sportauto’s in de afgelopen 100 jaar, en die heroïsch presteerden op het circuit, nu hun financiële toekomst laten afhangen van hoog-zittende, op gezinnen georiënteerde, diesel-drinkende SUV’s. Het lijkt wel of autokopers tegenwoordig meer dan ooit geïnteresseerd zijn in de allure die een merk uitstraalt, maar minder dan ooit waar dat aura vandaan komt. Ze willen vooral gewoon dat de magie van het merklogo een beetje op hen afstraalt: of het nou op een leren jack is, door een bezoek aan een thema-pretpark, of op de achterkant van een pseudoterreinwagen. Dit alles overpeinzende, bevinden we ons in de Engelse Cotswolds, in een schattig dorpje genaamd Burford, met een Jaguar en een Maserati. We zouden de lokale bevolking de stuipen op het lijf kunnen jagen met woeste uitlaatgeluiden, maar in plaats daarvan blijken we hier met deze twee auto’s juist heel goed te passen.

Waarom testen jullie niet de Porsche Cayenne tegen de Levante?

Nou, dat is omdat – terwijl de Cayenne qua dynamica en snelheid het ijkpunt blijft in deze klasse – we door een test vorig jaar in Italië al weten dat de Levante wat betreft filosofie en gevoel veel dichter tegen de vriendelijke, zachte Jaguar aanschurkt. Ook opmerkelijk: in Nederland schelen de prijzen van de twee auto’s aanzienlijk, maar in België zijn ze – in deze uitvoering althans – nagenoeg precies even duur. De Levante is 270 millimeter langer, een paar millimeter breder en hoger, en weegt een opmerkelijke 321 kilo meer. Maar de bergruimte van de Jaguar is met 650 liter wel 70 liter groter dan die van de Italiaan, terwijl zowel voorin als achterin de passagiers nagenoeg evenveel hoofd- en beenruimte lijken te hebben.

Wat doet de Levante dan met al die extra grootte?

Dat is ons niet helemaal duidelijk geworden. Beide auto’s hebben een achttraps automaat, met peddels aan het stuur voor als je zin hebt om te schakelen, en 3,0-liter V6 turbodiesels. De Levante heeft 275 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en scoort een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km, terwijl de Jaguar daar 300 pk, 0 naar 100 in 6,2 seconden en 6,0 l/100 km tegenover zet.

‘De Maserati is de oplos­sing voor iedere mode- en imago-bewuste boer’

De Levante is de auto die de show steelt, echter. Om eerlijk te zijn: toen ie aankwam bij TG, werd een aantal van onze redacteuren zo opgewonden dat ze naar de parkeergarage renden – en dat zonder jas of sigaretten. Dat gebeurt hier wel vaker, maar nooit voor een dieselende SUV. Hij heeft een jumbo-drietand op z’n neus, en de grille is groot en diep genoeg om twee kleuters achter te kunnen opsluiten, maar op een of andere manier – z’n grootte heeft ermee te maken natuurlijk – komt ie ermee weg. De kleine koplampen en de mooie, scherpe vouwen in de kap zijn ook tof, maar vanaf de a-stijl besloot het ontwerpteam kennelijk aan koffie toe te zijn en lieten ze de schoonmakers aan de tekentafel toe: heel veel plat, grijs staal, een hobbel boven de achterste wielboog en een behoorlijk saai achterste. Hoewel onze testauto 20 inch wielen heeft (een optie van dik 2.000 euro), verdwijnen die vrijwel in de wielkasten. Serieus hoor, kijk maar naar de foto’s – het ziet eruit als de sullige vouwfiets van een treinforens in een regenpak. Gelukkig staan er ook andere wielen op de optielijst, maar wie die bestelt, moet eerst het universiteitspotje van zijn kinderen plunderen – die 21-inchers kosten ongeveer 4.000 euro.

Is de F-Pace qua uiterlijk wel wat subtieler?

Als ze neus aan neus staan, is de F-Pace veel prettiger om naar te kijken. Hij mag niet zo luxueus stralen als de Levante, zonder kieuwen aan de zijkanten of vier uitlaten, maar tegen perfecte proporties is geen kruid gewassen, en bovendien heeft ie 22 inch wielen. Nu zijn er lieden op onze redactie die liever een koppakking zouden opeten dan zulke grote velgen onder hun auto te bestellen – het verpest de rijkwaliteit, zeggen ze – maar het design van de F-Pace komt alleen met deze velgen echt tot zijn recht. Wat betreft het rijden is het inderdaad een compromis, want de Jaguar reageert aanzienlijk harder dan de Maserati op gaten en hobbels in de weg, maar verder rijdt ie eigenlijk overal net zo zacht en soepel als z’n concurrent. Dat de Levante dikker en groter is, merk je meteen als je de eerste meters met ‘m maakt, zeker op de smalle weggetjes die rondom deze oude Engelse dorpjes liggen. De hoeken voelen verder weg, de kap is langer. Maar er is ook goed nieuws: je kunt de stoel heel laag zetten en je inbeelden dat je in een ‘echte’ Maserati rijdt, zonder dat je zicht naar buiten dan wordt belemmerd.

Kan de Levante de bochtige weggetjes in het Engelse landschap aan?

Gooi ‘m in een bocht, en het DNA van Maserati schemert door: net als je denkt dat ie zal omslaan, vindt ie z’n draai, houdt z’n carrosserie in toom en geeft tegenwicht. Maar er is ook een eigenschap die erg anti-Maserati lijkt te zijn: de vertraging tussen het moment dat je aan het stuur draait en de reactie van de neus herinnert je eraan dat het zwaartepunt van de auto veel noordelijker ligt dan in alle andere auto’s die ooit met de drietand voorop reden. De F-Pace gaat minstens zo onverstoorbaar te werk. Hij draait als jij aan het stuur draait en neemt bochten zo scherp als je maar wilt, rijdt vloeiend rechtuit en doet niet aan theater. Hij reageert direct en zonder overstuur, en die reacties zijn op een prettige manier voorspelbaar. Dat is, voor wie zich graag wat hoger boven het asfalt bevindt, precies wat je wilt. Het kleinere formaat van de F-Pace en het feit dat zijn besturing in zwaarte iets toeneemt als je een snelle bocht neemt, zorgen dat je sneller durft te gaan, en dat is iets waarin ie de Levante achter zich laat. Dat wil overigens niet zeggen dat de Maserati de wetten van de natuurkunde niet kan tarten.

Kan je de Maserati ook kopen als je geen diesel wilt?

De Levante is te koop met een meer potente en beter klinkende biturbo benzine-V6, maar de diesel zal in Europa toch wel de meest verkochte versie worden, aangezien het grootste deel van z’n concurrenten ook op diesel rijdt. Wat de vermogensafgifte betreft, is dat jammer – van een sportieve Italiaan verwacht je eigenlijk wat meer. De BMW X5 40d leeft bijvoorbeeld op het scherp van de snede, maar de motor van de Maserati verliest z’n puf boven een paar duizend toeren per minuut. Maar laat je het aan de achttraps automaat over om de ratio te kiezen, en zet je ‘m in de Sport-modus (je drukt de knop één keer in voor een scherpere reactie op het gas, zwaardere besturing en sportievere schakelmomenten, of twee keer voor die drie zaken plus een steviger afstelling van de vering – iets wat wij niet echt vaak nodig vonden), dan komt de acceleratie in sterke vlagen, vergezeld van subtiele maar niet te synthetische geluiden uit de speakers. Dan is ie perfect om je op hoge, illegale snelheden over de weg te transporteren. De motor loopt ook mooi soepel, alleen niet als je ‘m op een koude morgen voor het eerst start – dan klinkt ie als een kettingroker die dreigt erin te blijven.

Kan je merken dat de Jaguar sneller is?

Dat de Jaguar lichter is en meer vermogen heeft, betekent uiteraard dat ie scherper reageert, maar ook als ze evenveel zouden hebben gewogen, zou de motor van de Jaguar vlotter zijn en er harder aan trekken. Je kunt ook een 2,0-liter viercilinder diesel in de Jaguar bestellen, en je baas zal vast graag willen dat je dat doet, maar als je de kans hebt om voor twee cilinders meer te opteren, zul je daar bepaald geen spijt van krijgen.

‘De grille is groot en diep genoeg om twee kleuters achter te kunnen opsluiten’

Je wilt met je nieuwe, op grote velgen rollende Jaguar niet ergens komen waar de ondergrond veel ruiger is dan een nat grasveldje. De Maserati is daarentegen de oplossing voor eigenlijk iedere mode- en imago-bewuste boer. Luchtvering is standaard, inclusief de Off-Road 2-modus (tot 30 km/u), de aero-standen (waarbij de ligging lager wordt naarmate je harder rijdt) en een parkeerstand – in totaal zes rijhoogtes met 85 mm verschil in de instelling van de luchtveren. Hij rijdt wat ongedurig op heel slechte ondergrond, maar het wordt nooit echt irritant, en als de wegen verbeteren en de snelheid toeneemt, zweeft ie precies zo glorieus en stilletjes als je zou mogen verwachten. De laadruimte is wat krap, omdat eronder de hele 4×4-rataplan moest worden gehuisvest – maar dat geldt alleen maar totdat je de achterstoelen naar voren hebt geklapt (wel eerst je kinderen eruit halen) en er een zee aan grijs tapijt tevoorschijn komt – dan is er ineens meer dan genoeg ruimte voor je jaarlijkse rit naar de Ikea. Been- en hoofdruimte achterin is er genoeg, ook voor drie volwassenen, en er zit een paar USB-ingangen (net als in de Jaguar) om je arsenaal aan elektronica op te laden. Met andere woorden: het saaie deel is dik voor elkaar.

Zitten er nog exclusieve dingen in de Levante?

Dit is een Maserati en dus moet de cabine meer bieden dan basale benodigdheden: we willen opwinding, je verwacht iets speciaals. Daarin slaagt de Levante ook, hoewel ie nooit zo premium aanvoelt als z’n Duitse concurrenten. Vele koeien zijn gestorven en geverfd om hem op te luisteren, de lange metalen peddels voelen werkelijk heerlijk aan – ze zouden ook prima in een Ferrari kunnen zitten – en Maserati’s nieuwe, van Apple CarPlay voorziene infotainmentsysteem ziet er niet spectaculair uit, maar werkt perfect. De glossy koolstofvezel afwerking is niet echt onze smaak, er zit wat goedkoop plastic rondom het centrale scherm en de pook van de automaat werkt niet echt mee bij het kiezen van een stand, maar over het geheel genomen, krijg je een heel behoorlijke verhouding tussen Italiaanse flair en dagelijkse bruikbaarheid. In het interieur van de Jaguar zijn net wat betere materialen gebruikt en het voelt als geheel ook wat meer solide aan, maar het is spectaculair oninteressant om naar te kijken. Vooral met dit middelmatige infotainment en niet het Imax-breedbeeld InControl Touch Pro-systeem dat Jaguar ook heeft – en waarom dat niet standaard is, is ons een raadsel.

Is het alleen maar saai in het interieur?

Gelukkig is onze testauto voorzien van bloedrood leer om de verder volstrekt zwarte interieurzee wat te breken. En we kunnen het Jaguar bijna vergeven dat ze vrijwel het volledige interieur van de XE en XF gewoonweg hebben overgezet, want het komt ons allemaal bekend voor, en het is makkelijk te bedienen. Het is moeilijk te zeggen welke van deze twee de beste is, want hoewel de Levante niet echt faalt op welk gebied dan ook, kun je toch ook niet zeggen dat ie beter is dan de Jaguar – of enig andere concurrent. Behalve dan dat ie die illustere drietand draagt. Natuurlijk is ie verstandiger dan alle andere Maserati’s, maar het is en blijft een auto die je zowel met je hart als met je verstand zult moeten kopen – anders is je keus eigenlijk niet te rechtvaardigen. Een overwinning op punten voor de Jaguar dus, maar niet de ongenadige knock-out die je misschien had verwacht.

Jaguar F-Pace 30d AWD S



Motor
2.993 cc
V6 turbo
300 pk @ 4.000 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 241 km/u
Verbruik
6,0 l/100 km
159 g/km CO2
E label
Afmetingen
4.731 x 1.936 x 1.652 mm (l x b x h)
2.874 mm (wielbasis)
1.884 kg 66 l (diesel)
650 / 1.740 l (bagage)
Prijzen
€ 91.930 (NL)
€ 73.230 (B)

Vonnis Jaguar
15/20
Doet alles goed en ziet er fantastisch uit – Jaguar heeft precies begrepen wat SUV-kopers willen. Iets meer aandacht voor het inte­rieur was leuk geweest, maar overall is dit een van de beste keuzes die je op dit gebied kunt maken

Maserati Levante Diesel



Motor
2.987 cc
V6 turbo
275 pk @ 4.000 tpm
600 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 230 km/u
Verbruik
7,2 l/100 km
189 g/km CO2
E label
Afmetingen
5.003 x 1.968 x 1.679 mm (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.205 kg 80 l (diesel)
580 l (bagage)
Prijzen
€ 102.529 (NL)
€ 73.200 (B)

Vonnis Maserati
14/20
Een prachtige poging om de top te bereiken, en daarin beter dan de Ghibli, maar hij blinkt nergens echt in uit. Behalve dan in het maken van een verpletterende indruk – en daar zullen de meesten hem waarschijnlijk ook vooral voor kopen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)