Je kent niemand die een Mazda heeft, maar daar gaat verandering in komen. Best een leuk merkje, dat Mazda. Niks om oververhit van te raken, dat niet, welnee, maar ook niks om een hekel aan te hebben. Het is er, en dat is dat. Je kent niemand die er…
Je kent niemand die een Mazda heeft, maar daar gaat verandering in komen.
Best een leuk merkje, dat Mazda. Niks om oververhit van te raken, dat niet, welnee, maar ook niks om een hekel aan te hebben. Het is er, en dat is dat. Je kent niemand die er een heeft, maar vroeger wel. Dat waren geen snobs, maar wel mensen met verstand van auto’s. Toen kwamen de springende kabouters. Hoe harder ze sprongen, hoe minder Mazda’s je zag. Vreemd. ‘Zoom Zoom’ volgde, en daarna leken er helemaal geen Mazda’s meer rond te rijden.
Onzin: van de Mazda 3 verkocht het merk er in vijf jaar wereldwijd twee miljoen, waarvan bijna een half miljoen in Europa. Daarmee is het de best verkochte Mazda ooit. Het gros werd verkocht in Rusland en Duitsland, maar het zou ons niks verbazen als ook de Nederlandse files – sorry: wegen – binnenkort volstaan met Mazda 3’s.
Toen deze auto getekend werd, was Mazda’s hoofdontwerper in Hirosjima de Nederlander Laurens van den Acker. Die heeft goed zijn best gedaan. De hatchback, die het in hatchback-land Nederland beter doet dan de sedan, is al best mooi, de sedan is mooier. Die heeft een fijne strakke lijn en wie kijkt door zijn wimpers, denkt wellicht zelfs met een coupé van doen te hebben.
Vooral de motorkap geeft de nieuwe Mazda 3 een heel serieuze, snelle smoel. De zijkanten hebben welvingen en inkepingen die de luchtweerstand hebben verlaagd, en de hele auto is ondanks grotere maten lichter dan voorheen, zodat deze 3 zuiniger rijdt dan de vorige versie. Deze 3 lijkt sterk op de Mazda 6, je moet goed opletten wil je het verschil zien – en dat bedoelen we als compliment. Het is een compacte auto die aandoet als een auto uit een hogere klasse.
Met de Golf, Mégane, Focus en Astra is de concurrentie niet voor de poes, om nog te zwijgen van de BMW 1-serie en de Audi A3 – waar de snellere versies van deze Mazda het bijna tegen kunnen opnemen (maar voor wie de prijs telt, zijn die twee wel degelijk serieuze concurrenten). De Mazda is een waardige concurrent voor de eerstgenoemden: hij is goedkoper dan sommige, hij is beter gemaakt dan andere, en hij rijdt gewoonweg heel erg goed. Hij lijkt vlotter dan de cijfers uitwijzen, hij stuurt en remt bovenmodaal, de stoelen zitten goed en het interieur is een pretje. De meters en klokken zitten precies goed, en het optionele navigatiesysteem is klein maar effectief. Heel goed doordacht allemaal. Aan dit instapmodel is heel wat meer lol te beleven dan aan bijvoorbeeld het instapmodel van de Golf.
Dan is het zoeken naar minpunten, en waar we ook keken, wij vonden ze niet. Ofschoon de achterlampbehuizing nogal groot is, en uitsteekt – maar dat is een kwestie van smaak. Wel is het minieme knopje dat de achterklep of -bak opent heel subtiel weggewerkt in die lampen. Deze Mazda 3 is, kortom, een allemansvriend voor antisnobs.
Reacties