
Mazda wil een nieuwe Mazda 3 MPS. De wereld wil een nieuwe Mazda 3 MPS. Alleen de mensen die verstandige financiële beslissingen moeten nemen bij Mazda, willen geen MPS. En dat is jammer, want blijkbaar is er een turboviercilinder met 350 pk en 490 Nm die in de neus van de nieuwe hatchback past, zo bewijst de nieuwe Mazda 3 TCR.
De Mazda 3 TCR is een raceauto die voldoet aan de eisen van het TCR-kampioenschap. We zullen je de details besparen, maar de auto’s in dit kampioenschap hebben een viercilinder, voorwielaandrijving en ongeveer 350 pk. Volkswagen, Audi, Seat, Lync & Co, Honda en Hyundai bieden al auto’s aan voor deze competitie.
Welke motor er precies in de Mazda 3 TCR ligt, verklapt Mazda niet, alleen dat hij aan een sequentiële zesbak hangt. De motorinhoud mag maximaal 2,0 liter zijn, dus het zal niet de bekende 2,3-liter viercilinder uit de vorige MPS zijn. Hoe dan ook: 350 pk en 490 Nm klinkt als lekkere getallen voor een straatlegale versie.
Voor zijn transformatie naar TCR-racer groeiden de wielkasten van de Mazda 3 flink, de uitlaat verhuisde naar het midden en achterop prijkt een flinke spoiler. Een setje 18-inch Rays-velgen met Michelin-banden vullen de kasten goed. Prijzen worden niet genoemd, maar meestal liggen de prijzen van TCR-racers rond de euroton.
Mag ik de Mazda 3 TCR kopen in Nederland?
Als je afreist naar Amerika, kun je ongetwijfeld een exemplaar kopen. Mazda Nederland gaat de TCR in ieder geval niet aanbieden, zo meldt een woordvoerder aan TopGear. Volgens Mazda Motorsport komt de nieuwe 3 TCR in aanmerking voor 36 TCR-kampioenschappen wereldwijd. Dus als je er eentje haalt, mag je waarschijnlijk gewoon met de TCR-rondes in Nederland meedoen.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Mazda 3 SkyActiv-X: prijs en leveringsdatum bekend

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
