Het is drie jaar geleden dat de huidige Mazda 3 zijn breed grijnzende voorloper afloste. De stoer kijkende opvolger sloeg goed aan: vorig jaar verkocht Mazda bijvoorbeeld bijna een half miljoen exemplaren wereldwijd. Nu is Mazda een eigenzinnig merk dat dingen graag anders doet. Een ingrijpende facelift die compleet anders is dan het huidige model, zou een typische Mazda-streek zijn. Gelukkig zijn ze daar in Hiroshima slim genoeg om te begrijpen dat je niet moet tornen aan een winnende formule; dus hobbelt Mazda ditmaal rustig mee met de trend en verandert zijn sterspeler minimaal. We rijden in deze test voor de verandering eens met de – voor Nederland zeldzame – Mazda 3 sedan-versie en niet met de hatchback.

Pak je notitieboekje er maar even bij, dan vertellen we direct even de punten waaraan je de nieuwste Mazda 3 Sedan kunt herkennen. De voorkant is iets ronder geworden door nieuwe mistlampen, een nieuwe grille en nieuwe koplampen. Het makkelijkste herkenningspunt is het chroom rond de mistlamp. En vergeet zéker die nieuwe buitenspiegels niet.

Nieuw bumpertje en klaar?

Neen, Mazda heeft wat ons betreft de grootste ergernis van de 3 opgelost: het ballenbak-interieur. De ontwerpers in Hiroshima hebben doorgaans extreem veel last van keuzestress. Deze aandoening resulteerde in tien materialen, twintig patroontjes en vijftig verschillende kleuren voor het interieur van de oude versie. Voor de Mazda 3 waar we nu in zitten, zijn er diverse knopen doorgehakt. Het interieur is nu on-Japans strak met een duidelijke keuze in materiaal en kleur. Dat duffe, neppe koolstofvezel-patroon is gelukkig ook verleden tijd.

En het is een Mazda, dus het rijdt goed. Het merk maakt geen auto’s die niet lekker sturen. Dat kunnen ze niet. De Mazda 3 Sedan heeft nu ook G-vectoring control. Het systeem neemt kort het koppel weg voor een bocht, zodat het gewicht naar voren verplaatst voor meer grip. Daar merk je verder helemaal niets van, gelukkig. Daarnaast kun je nog steeds schakelen en hoeken alsof het een MX-5 is.

De 2,2-liter dieselmotor met 150 pk kennen we al langer als een fijn en soepel blok met meer dan genoeg vermogen om vlot in te voegen. Je zult ook merken dat het verbruik van Mazda-motoren vrij dicht tegen de opgegeven waardes aanligt.

Is de Mazda 3 Sedan de perfecte auto die alle concurrenten in een hoekje laat huilen?

Nee, de perfecte auto bestaat niet. Het grootste nadeel van de Mazda 3 Sedan is de geluidsisolatie. Of eigenlijk het gebrek daaraan. De banden zijn goed hoorbaar en windgeruis is ook duidelijk aanwezig tijdens het rijden. Dat neemt niet weg dat het een uitstekend alternatief is voor zijn concurrenten. Mocht je in de markt zijn voor een c-segmenter, kijk dan zeker even bij Mazda. En onthoud: hoe meer auto’s Mazda verkoopt, hoe groter de kans dat de RX-9 komt. Dat wil jij toch ook?

 

Mazda heeft ook nog een boodschap op onze site over de 3 (en hun andere modellen) en de filosofie erachter – wellicht interessant om even te lezen? Klik dan hier.

 

 

Mazda 3 Sedan Skyactiv-D 150 GT-M


Motor
2.191 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 4.500 tpm
380 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 213 km/u
Verbruik
3,9 l/100 km
104 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.580 x 1.795 x 1.450 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.295 kg 51 l (diesel)
419 l (bagage)
Prijzen
€ 34.380 (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis
De Mazda 3 is na drie jaar aan de beurt voor een facelift. Grote veranderingen zijn er niet en het zijn vooral de kleine irritatiepuntjes die worden opgelost. Meer heeft de auto ook niet nodig, vooralsnog

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear