Ah, de Mazda 3. Een goede auto, die de afgelopen tijd zo is ondergesneeuwd door spaarkarretjes met lage bijtelling dat ie bevriezingsverschijnselen begint te vertonen. Gelukkig komt er een nieuwe aan, en die is van zichzelf al best wel cool.

Er was nooit iets mis met hoe de Mazda 3 reed. Of je ‘m nou met een zuinig instapmotortje of als uitzinnige MPS probeerde, er was altijd wat te zeggen voor de balans en het plezier dat de auto bood. Net als Ford – die twee hadden ook ooit iets met elkaar te maken, schijnt het – wist Mazda heel goed hoe ze in een ogenschijnlijk braaf concept een bruikbaar bundeltje pret konden verwerken.

Nog niet verleerd

Dat ze het nog niet verleerd zijn, zal moeten blijken uit deze geheel nieuwe 3, die na de CX-5 en de 6 het derde model is dat valt onder de SkyActiv-generatie. Op de vraag wat SkyActiv nu precies is, valt nog altijd geen eenduidig antwoord te geven, maar het is in ieder geval niet alleen een type motor; het sijpelt door tot in de bouwwijze van de auto. Ultrasterke en lichte staalsoorten, energie-absorberende constructies, dat soort spul. Ook het chassis, de hulp- en veiligheidssystemen en de (bijzonder compacte) transmissies zijn zo SkyActiv als het maar zijn kan. Het ontwerp van de carrosserie en het interieur is daarentegen weer Kodo, de ophanging is Jinba Ittai en de gehele auto is Zoom-Zoom. Dan is dat in ieder geval duidelijk.

Beter dan de voorganger

Je kunt er zo veel rare naampjes aan hangen als je wilt, maar voor ons staat één ding sowieso als een paal boven water: de nieuwe 3 ziet er ongelooflijk veel beter uit dan de vorige. We hebben het grijnzende blijhoofd van dat model nooit gemogen, en we zijn nog steeds een beetje verdrietig dat tegenwoordig zelfs de MX-5 als een gehypnotiseerde aap uit z’n ogen kijkt. Gelukkig is er Kodo, de ontwerptaal die een paar jaar geleden werd ingezet met de beeldschone Shinari conceptcar en inmiddels niet meer bij het merk is weg te denken. De nieuwe 3 is lager en breder, niet langer, maar heeft wel een grotere wielbasis waardoor hij vanzelf meer gestrekt en door de lijnenvoering zelfs wat atletisch oogt. Ter illustratie trekt een ontwerper wat lijntjes langs een foto van een rennend jachtluipaard en vertelt hij ons hoe veel de 3 daarop lijkt. Eh, we vinden ‘m zo ook al mooi, hoor.

Ook het interieur is er flink op vooruit gegaan. Er werd veel aandacht besteed aan ruimte en het ruimtelijke gevoel, zoals ons duidelijk gemaakt wordt via een spelletje ‘meten is weten’ met allerlei schema’s en formules over de houding van voeten en knieën, de kijkhoek naar de navigatie en de positie van de rug tijdens de bediening daarvan. Oké, over letterlijk álles is heel goed nagedacht, we snappen het.

Hoe rijdt ie?

Een collega reed er onlangs een eindje mee door Rusland, maar wij van de testredactie hebben maar een uurtje of twee met de Mazda 3 te besteden in de omgeving van Frankfurt, en het regent als een malle. Het treft dat we in een instapversie met automaat terecht zijn gekomen; we doen het maar wat rustiger aan. In dit heel vroege exemplaar werkt de infotainment nog niet, wat jammer is, want het systeem schijnt uitgerust te zijn met internetradio en we willen bij dit weer een zender met druilerige muziek opzetten.

Na een paar minuten in stadsverkeer hebben we door dat de a-stijl, waarvan de ontwerpers net nog riepen dat hij perfect geplaatst was om de bestuurder het zicht zo min mogelijk te belemmeren, dus wel degelijk het zicht belemmert. Ook zijn er wat delen van het interieur die niet helemaal lekker in elkaar passen. Ach, het is een pre-productiemodel en zelfs in deze niet geheel afgewerkte staat ziet het er allemaal al een stuk beter uit dan het oude interieur. Er zit een koolstofvezelprintje op sommige plastic delen (is dat leuk, in een instapversie?) en er is een grote centrale snelheidsmeter. In duurdere versies wordt deze vervangen door een toerenteller en wordt de snelheid digitaal weergegeven.

Het is erg prettig toeven in de 3, met stoelen die heerlijk zitten en een geluidsniveau dat mooi laag blijft, ook wanneer we een hobbelig stuk van de Autobahn op sturen en gas geven. Het onderstel is bij lange na niet zo knalhard als in de vorige 3, waarvoor dank – ook namens onze ingewanden.

Mazda wil nog altijd niets weten van downsizing, dus in plaats van turbo’s op kleine pruttelblokjes te schroeven, ontwikkelden ze een serie motoren genaamd SkyActiv-G, met een relatief grote motorinhoud en een extreem hoge compressie (14:1, de hoogste in een productie-benzinemotor) om toch een zuinig karakter te kweken. We rijden de 2.0 met 120 pk, en die trekt ons gewillig vooruit. De zestraps automaat kan het goed bijbenen en laat zich desgewenst vlot met de hand schakelen, maar naar flippers zoeken we tevergeefs.

We doen wat b-wegen aan om iets te kunnen zeggen over het weggedrag van de 3, maar er valt nog steeds een complete rivier uit de lucht en iedereen voor ons rijdt 17 km/u. De besturing is vrij licht en de auto reageert, zoals verwacht, scherp op onze input, maar veel meer kunnen we er niet over zeggen. De remmen zijn ook goed te doseren. Filerijden gaat top. De rest zullen we je een andere keer moeten vertellen.

In het kort

De eerste kennismaking met de Mazda 3 is dus vooral een korte en natte meet & greet geworden, maar dat geeft niets: wat we hier zien, belooft veel goeds. Zeker in een leuk kleurtje – zoals dit rood – is de 3 een plaatje om te zien, en hij maakt ten opzichte van z’n voorganger flinke stappen op alle vlakken. Tot de specificaties definitief zijn, doet Mazda nog nergens beloftes over, maar voor dit jaar lijkt de 20 procent bijtelling in ieder geval in zicht te blijven (119 g/km voor de handgeschakelde 2.0). Het is voor Mazda te hopen dat daar nog wat grammetjes af ge-SkyActiv’d kunnen worden, want volgend jaar gaat de grens weer omlaag, en de nieuwe 3 verschijnt pas eind oktober in de showroom. Hij lijkt ons het wachten waard.

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 automaat

13/20

Motor
1.998 cc
viercilinder
120 pk / 210 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 in 10,4 s
top 194 km/u

Verbruik/milieu
5,6 l/100 km
129 g/km CO2

Afmetingen
4.460 x 1.795 x 1.450 mm (L x B x H)
2.700 mm (wielbasis)
1.160 kg

51 l (benzine)
350/1.250 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.

Het vonnis
Erg mooi uiterlijk en eigenwijze techniek; voor ons genoeg reden om heel benieuwd te zijn naar de productieversie. Dit was een veelbelovend voorproefje

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear