Het is een uitvinding van de man die ook verantwoordelijk was voor de allereerste conceptcar, de reusachtige vinnen op Cadillacs uit de fifties en sixties, de Corvette en de gewoonte om van een ontwerp eerst een kleimodel te maken. Zijn naam was Harley Earl en hij bedacht dat het een goed idee was elk jaar een paar kleine wijzigingen aan een auto door te voeren en dat dan te presenteren als nieuw ‘modeljaar’. Zo had het publiek het idee elk jaar iets nieuws te krijgen en verkocht de fabrikant meer auto’s – iedereen blij. Het werkte zo goed dat het tot op de dag van vandaag met name in de VS praktijk is.
Gebruikt Mazda die strategie ook?
Mazda is nogal actief in de VS en doet dus vrolijk mee aan het modeljaargedoe. De 6 op de foto’s is dus ‘modeljaar 2017’ en als je dat niet kunt zien, is dat omdat er uiterlijk ook zo goed als niets gewijzigd is. Ja, de buitenspiegels dus, waar nu een heuse richtingaanwijzer in zit. Verder: niets. Dat is op zich niet erg: de Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 2.0 ziet er nog bijzonder fris uit en blijft wat ons betreft een van de aantrekkelijkste wagens in z’n klasse.
Binnenin veranderde ook niet veel. Er is een nieuw stuur met iets andere knopjes, het optionele head-up display vertoont de kunstjes nu in kleur en hier en daar duikt een chroomrandje op ter extra decoratie. De elektronische veiligheidsengeltjes krijgen hun info nu van een nieuwe camera, die het voorgaande infraroodlasersysteem overbodig maakt. De systemen werken nu ook tot hogere snelheden (automatisch remmen voor voetgangers bijvoorbeeld tot 80 km/u – dat was 30 km/u).
Wat is de belangrijkste verandering bij de Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 2.0?
Belangrijker is een nieuw systeem dat Mazda standaard op de 6 zet en stukje bij beetje in alle nieuwe Mazda’s zal implementeren. Het heet G-Vectoring Control (GVC) en werkt als volgt. Ken je dat: je gaat (in een voorwielaandrijver) te hard een bocht in en laat het gas los. Doordat de aandrijving opeens van de voorwielen af is, krijg je een zogeheten lastwisselreactie, die ervoor zorgt dat er opeens veel meer druk op het buitenste voorwiel komt te staan. Gevolg: de auto onderstuurt niet meer en trekt zichzelf recht. Dat principe wordt nu in een softwarematige variant door Mazda gebruikt. Op basis van de informatie die van het stuur komt, neemt GVC bij het ingaan van een bocht razendsnel kleine beetjes motorkoppel weg, waardoor de voorwielen meer grip krijgen en je de bocht soepeler kunt nemen. Het gaat zo snel dat je er als bestuurder niets van voelt, terwijl de ‘scherpe randjes’ een beetje van je bochten af gaan.
We hebben ons uiterste best gedaan, maar konden er niets van merken. Wat ook de bedoeling was. De Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 2.0 neemt bochten met een vanzelfsprekendheid die uitzonderlijk is, maar dat deed ie altijd al: z’n onderstel was toch al een van de fijnste in deze klasse. ‘Zie je wel dat het werkt?’ zeiden ze bij Mazda. Wat weer een beetje klinkt als het antwoord van de man die antitijgerpoeder in zijn tuin strooit, waarop zijn buurman vraagt waarom ie dat doet terwijl er helemaal geen tijgers zijn.
Reacties