De enige plek op de wereld waar men de voordelen van een stationwagen nog op waarde kan schatten, is ­Europa. Maar de vraag is: voor hoelang nog? Ook wij stappen immers langzaam maar zeker over op crossovers en SUV’s in alle soorten en maten. Gelukkig zijn er nog genoeg fabrikanten die op meerdere paarden wedden en voorlopig vierkant achter de wagon blijven staan. En er zijn er zelfs enkele die inzien dat er eigenlijk, feitelijk, als puntje bij paaltje komt, niets coolers bestaat dan een stationwagen met een enorme motor erin.

Hoe gaat het met de stationwagen?

Audi maakt de S4 en RS 4 Avant, met dubbelgeblazen zescilinders. Porsche bouwde de Panamera om tot een wagon-­achtige. De VW Golf R is ook als Variant te krijgen. Maar BMW M heeft de Tourings al enige tijd ­geleden opgegeven, en ook Cadillacs dolle CTS-V Wagon keerde niet terug bij de huidige generatie. Is er dan verder niemand die de snelle station nog een warm hart toedraagt?

Iets met drie letters

Ah, natuurlijk: Mercedes-­AMG. De Affalterbachers hebben er zelfs vijf in hun gamma: de CLA Shooting ­Brake (nog heel eventjes dan – er schijnt geen plek te zijn voor een opvolger in de komende serie A-klasse-derivaten) en twee verschillende versies van de C- en de E-klasse. Die laatste grenst in vierwielaangedreven 63-uitdossing aan het knettergekke. Maar de Mercedes-AMG C 63 S Estate op deze foto’s is wellicht de leukste. Omdat ie eigenlijk alles heeft wat je je maar kunt wensen.

Het interieur

Onlangs las je hoe we de sedanversie van de C 63 S op het circuit op zijn falie gaven. Nu rijden we deze Estate op de openbare weg, waar ie niets minder innemend en vermakelijk is. Je zit in een harde kuipstoel en kijkt naar een schitterend dashboard, naar keus uitgevoerd in (ongelakt) koolstofvezel, aluminium, alcantara of een combinatie van al dat moois. Je hebt knopjes op je stuur waar je overheen kunt vegen om de twee schermen te bedienen. En onder de startknop schuilt de kwaaie blaf van een 4,0-liter biturbo V8.

Machtige achtcilinder

Iedere autobouwer keert de achtcilinder langzamerhand de rug toe, maar AMG niet. In plaats daarvan omarmen ze zijn karakter als nooit tevoren en zorgen ze dat je zwelgt in zijn unieke, klepperende soundtrack. De Estate-carrosserie lijkt als klankkast te fungeren als je ‘Race’ selecteert en de motor een paar zweepslagen met de flippers geeft. De nieuwe negentraps automaat schakelt pijlsnel terug en veroorzaakt een partij geplof en geklap onder de achterbumper die je een turbomotor nooit zou toerekenen.

Hoe rijdt de Mercedes-AMG C 63 S Estate?

Natuurlijk is het niet alleen het geluid. De prestaties van de V8 zijn meedogenloos en onmiddellijk. Het onderstel geeft desgewenst veel aan je door en de besturing lijkt een dosis foute pillen geslikt te hebben, zo strak staat ie. Dit alles bij ­elkaar maakt dat je deze Mercedes, die niet licht is maar wel zo aanvoelt, al snel in het rond gooit als een sportauto. Waarbij z’n achterwielaandrijving de pretfactor eindeloos opkrikt.

Achter het stuur van de Mercedes-AMG C 63 S Estate zit je eerste rang in je eigen theater. En het aardige is: je kunt nog vier mensen en een hond laten meegenieten.

Specificaties Mercedes-AMG C 63 S Estate


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
510 pk @ 5.500 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 280 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,0 l/100 km
229 g/km CO2 G
Afmetingen
4.772 x 1.839 x 1.441 mm
(l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.750 kg
66 l (benzine)
460 / 1.480 l (bagage)
Prijzen
€ 136.928 (NL)
€ 102.366 (B)

Vonnis:
Dit is het soort auto waar we ooit meewarig aan zullen terugdenken als we allemaal stierlijk verveeld in grijze, middelgrote, zelfrijdende elektro-crossover-­blobs rondrollen. Ah, de AMG C 63 S Estate – mooi was die tijd, toen alles nog kon en mocht

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)