Zo, hallo, dat is een partij groen

Heeft je moeder je niet geleerd met twee worden te spreken? Mambo Green, is het. Maar laten we het vooral niet over de kleur hebben, of dat een GTS rood hoort te zijn. Het gaat erom wat zich onder de tint afspeelt.

Oké, wat is er aan het handje?

Je gluurt naar de Porsche Panamera GTS Sport Turismo. Hij vult het gat tussen de 4S en de Turbo. Hij verzamelt de beste opties van de lijst en voegt daar wat uiterlijk vertoon aan toe in een poging om de beste van alle werelden te zijn.

Loop snel door de specs heen

Oké, de Porsche Panamera GTS Sport Turismo krijgt de bekende 4,0-liter V8 met 460 pk en 620 Nm. Zijn 0-100-tijd van 4,1 seconden is 0,3 seconde sneller dan de S, ongeacht de koetsstijl (de Sport Turismo weegt 30 kilo meer). Bovendien staat ie 10 millimeter lager dankzij een sportonderstel.

En hoe rijdt dat?

We vlogen naar Bahrein om het te testen. Eerst mochten we eventjes toeren op de openbare wegen. En we bedoelen ook echt toeren – de maximumsnelheid wordt hier streng gehandhaafd. Als een GT, is ie subliem: niet zo sponzig als een S-klasse, maar nooit te ruw. Altijd fluisterstil en je wordt omringd door een van de beste interieurs ooit.

Als je een Porsche Panamera GTS Sport Turismo puur en alleen koopt voor straatgebruik zul je nooit zijn volledige potentieel benutten, maar je zult geen moment spijt hebben van je aankoop. Ben jij van plan je Porsche van ten minste 195.600 euro los te laten op het circuit? Lees dan even door.

De Porsche Panamera GTS Sport Turismo op het circuit

De Panamera GTS is geen sprintkanon. Begrijp ons niet verkeerd: hij is niet langzaam, maar door alle geluidsisolatie en het flinke gewicht voelt hij op een circuit wat aan de trage kant. Op het slechte wegdek van Bahrein voelde de acceleratie juist eindeloos. Het draait om context.

Je leert al snel een paar dingen: je kunt met de keramische remmen veel later en harder remmen dan je denkt. Poets je niet genoeg snelheid van de meter, zal de Panamera GTS ondersturen. En flink ook. Maar weet je de auto precies goed de bocht in te mikken, dan klauwt hij zich op indrukwekkende wijze weer de bocht uit. Je voelt zelfs een toefje 911 in het stuur. En dat is een groot compliment voor een auto van dit formaat.

En de motor?

In vergelijking met de 4,0-liter V8 van Mercedes AMG is de achtcilinder van Porsche niet zo explosief of vocaal, maar de gasrespons is minimaal zo scherp. Combineer dat met de bliksemsnelle schakelmomenten van de PDK-bak en je hebt een uitstekende aandrijflijn.

Goede lesauto…

Je moet precies sturen, soepel rijden en geduldig zijn om het beste uit de Porsche Panamera GTS Sport Turismo te halen. En als je dat doet, noteer je indrukwekkende rondetijden. Het is dan ook een perfecte auto om in te leren circuitrijden voordat je overstapt op het serieuzere werk. Beheers je de Panamera, dan ben je klaar voor een echte circuitauto.

Welke Porsche Panamera kies je?

Lastig. Als je ‘m alleen op de straat gebruikt, waarom zou je dan een GTS nemen? Aan de andere kant: als je een 4S neemt, zit je al snel aan de prijs van een GTS als je een rits leuke opties aantikt – en dan heb je niet de charme van de GTS-badge.

En dat is ook de aantrekkingskracht van de GTS. Wanneer je alles bij elkaar optelt, is het ineens een logische keuze. Doe ons er maar eentje in het Mamba Green. Oh, nee, doe toch maar rood.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)