Nu is die er. Maar of de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake ook zo’n hit zal worden? Je hoeft niet bij elke auto iets te zeggen over z’n uiterlijk. Smaak is nu eenmaal persoonlijk en wat wij vinden, hoef jij niet te vinden – al is dat wel zo verstandig, omdat wij nu eenmaal gelijk hebben. Dat terzijde.
Bij een auto als deze nieuwe CLA 45 AMG Shooting Brake ontkom je er niet aan iets te zeggen over z’n uiterlijk; daar is 99 procent van z’n bestaansrecht nu eenmaal op gebaseerd. De mooi-of-lelijk-vraag is bij de SB extra moeilijk te beantwoorden, niet zozeer vanwege persoonlijke voorkeuren, maar omdat het nogal wat uitmaakt vanaf welke kant je ‘m bekijkt. Recht van voren: oké. Driekwart van voren is het een fraaie, onalledaagse verschijning, maar hoe meer je naar z’n volle profiel draait, hoe twijfelachtiger het wordt. Die scherp aflopende daklijn gaat dan langzaam maar zeker tegen ‘m werken; waar de CLS Shooting Brake in ieder geval nog z’n formaat mee heeft, kloppen bij de CLA de proporties niet meer.
Vergelijk een walvis met een hyena en je begrijpt wat we bedoelen. Om de verwarring nog wat te vergroten, hebben we hier dus te maken met een soort-van-station op basis van een coupé-die-geen-twee-deuren-heeft, die weer afgeleid is van een hatchback. Moeilijk? Ach, bij Mercedes werken en moeten bedenken welke niche er nu nog gevuld moet worden: dat is pas moeilijk.
OrangeArt Edition
Voor de gelegenheid hebben de Duitsers ook een speciale versie toegevoegd die geen enkele ruimte laat voor twijfel over goede smaak. Hij heet OrangeArt Edition en heeft een aantal knaloranje accenten aan de grille, spiegels, voor- en achterspoiler, rond de wielen en in het interieur (strepen op de stoelen en gordels). Liebe Freunde: oranje staat alleen goed op sinaasappels, bospeentjes en voetballers. Verder is er een AMG Line-pakket dat elke Shooting Brake eruit laat zien als de 45 AMG uit deze impressie. Dat staat geweldig op zo’n verder vrij impotente CLA 180, al kunnen we ons voorstellen dat de 30 mille méér betalende AMG-rijder er wat minder vrolijk van wordt.
Hoe zit het qua ruimte?
Wie aan de binnenkant extra praktisch nut verwacht in de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake, komt enigszins bedrogen uit. De bagageruimte is namelijk maar 25 liter groter dan die van de CLA Coupé (en grappig genoeg 5 liter groter dan die van een C-klasse Estate). Voordeel is wel dat je bij de CLA SB de achterbank kunt neerklappen, wat je een riante ruimte van 1.354 liter oplevert. Het probleem is dan weer dat je al je rommel door een opgewaardeerde brievenbus in die ruimte moet mikken; door de vorm van de achterklep en doordat de achterlichten zo ver naar binnen komen, is de opening vrij smal en moet alles over een forse tildrempel.
Nog een voordeel ten opzichte van de Coupé: de daklijn begint wat later af te lopen, waardoor achterinzittenden vier centimeter meer hoofdruimte hebben. Dat lijkt weinig, maar maakt bij een gemiddelde-Nederlanderlengte van 1,85 meter het verschil tussen klem zitten en ruimte hebben. Voor je benen maakt dat natuurlijk niets uit: die zitten nog steeds muurvast tegen de voorstoel. Wat je als bestuurder voor je neus hebt, is identiek aan de A, B, GLA en CLA: een overduidelijk en mooi vormgegeven dashboard dat je naar eigen goeddunken kunt aankleden.
Welke motoren worden geleverd bij de CLA Shooting brake?
Qua motoren volgt de CLA Shooting Brake uiteraard het gamma van de CLA en al z’n soortgenootjes. Er zijn vier benzines – de 180 (122 pk), 200 (156 pk), 250 (211 pk) en de AMG met z’n ongenaakbare 360 pk (binnenkort zelfs 381 pk) – en drie CDI-diesels: 180 (109 pk), 200 (136 pk) en 220 (177 pk). En als je dan toch mag kiezen bij zo’n persintroductie, dan pak je natuurlijk de AMG. Waarbij we, even natuurlijk, exact de sensaties tegenkwamen die we bij de A, CLA en CLA AMG tegenkwamen. Ook de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake is splijtend snel: hij dendert naar 100 km/u in 4,7 spectaculair korte secondjes (wat een-tiende seconde langzamer is dan bij de Coupé) en stopt pas bij z’n begrensde top van 250 km/u.
Dankzij de standaard vierwielaandrijving gaat dat accelereren zonder al te veel drama – van de banden dan, want het motorgeluid kun je rustig in de categorie drama plaatsen. Dit moet wel zo’n beetje de maximale hoeveelheid diepdonker ronkende pestherrie zijn die je uit een tweelitertje kunt halen. Stiekem misschien nog wel leuker is de hoeveelheid geblaf die er uit de uitlaten komt als je vervolgens je voet van het gaspedaal haalt: alsof je het hok van een hele roedel hondsdolle Dobermans opendoet. Enorm vermakelijk – behalve als je per ongeluk degene bent die zojuist door zo’n AMG bent ingehaald, waarschijnlijk.
Rijprestaties van de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake
De grip van de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake grenst aan het ongelooflijke – hij houdt gewoon niet op. Na elke bocht krijg je het idee dat het harder had gekund, als je het maar had gedurfd. De besturing helpt wat dat betreft niet echt mee. Het stuur pakt zalig vast en de bekrachtiging is redelijk licht afgesteld, maar zeker niet té. Er wordt alleen niet zo bar veel verteld via het stuur; de meeste informatie over wat je de banden aan het aandoen bent, wordt weggefilterd met een soort ‘breek jij je mooie hoofdje daar nou maar niet over’-instelling. Jammer.
Je zou verwachten dat de Shooting Brake dezelfde onderstelafstelling heeft als de gewone CLA, maar dat is niet zo: hij is ietsje zachter. Waarschijnlijk vanuit de gedachte dat de SB-bezitter vaker de bagageruimte volknikkert met zwaar spul, om er dan achter te komen dat hij in de verste verte geen comfort meer over heeft. Dat is maar goed ook, want de standaard CLA is (net als de A-klasse) wat al te stuiterig geveerd; de Shooting Brake heeft de iets vergevingsgezindere vering en demping van de GLA meegekregen. Zo heb je tenminste niet de hele tijd het idee in een houten achtbaan te zitten, zonder dat er overigens sprake is van enig overhellen in bochten. Als we dan toch iets te mokken hebben, is het over de automaat: die is óf alleen maar aan het schakelen (in de Eco- en Normal-modus) óf schakelt nooit meer terug en blijft in zeer hoge toeren hangen (Sport).
Conclusie
Het is weer zo’n typische love it or hate it-auto, deze Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake. Dat is alleen maar toe te juichen: alles wat de eenheidsworst op straat doorbreekt, is welkom. Hij is niet foutloos, en niet overdreven ruim of praktisch, maar dat maakt bij een auto als deze ook niet uit – die koop je puur omdat je ‘m mooi vindt. Vind je het niks maar wil je toch die brullende 2,0-liter turbo, dan zit er in het inmiddels enorme A-klasse gamma vast iets dat je wel kan bekoren. Iedereen blij.
Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake 4Matic
Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
360 pk / 450 Nm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u (begrensd)
Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
161 g/km CO2
D-label
Afmetingen
4.630 x 1.777 x 1.435 mm (l x b x h)
2.699 mm (wielbasis)
1.515 kg
56 l (benzine)
495 / 1.354 l (bagage)
Prijzen
NL € 66.595 (25%)
BE € 57.269
Het vonnis
Topprestaties in een jas die gemaakt is om controversieel te zijn. Altijd al een tikje dwars (figuurlijk: letterlijk valt dankzij de vierwielaandrijving nog niet mee) geweest? Dan kan ie wel eens iets voor je zijn
Reacties