De Mercedes-AMG SLC 43 is uitgerust met 254 miljoen waarschuwingssystemen tegen neuspeuteren, concentratieverlies tijdens het harder zetten van de radio en aanrijdingsdetectie van bromvliegen bij het achteruitrijden. Met als gevolg dat de auto de godganse dag piept. Zo erg dat we er op een gegeven moment niet meer in wilden rijden. Want zelfs nadat we alle systemen in de verste krochten van de menu’s op ‘OFF’ hadden gezet, bleef de auto piepen. Gewoon, als we stilstaan voor een stoplicht, met helemaal niks of niemand om ons heen. We gaan ervan uit dat dit een storinkje betreft voor dit specifieke testexemplaar, maar mocht dit niet het geval zijn: koop ‘m niet. Nooit. Je wordt gek.
Maar het is een Mercedes. Behandeld door AMG. Dus los van dit ene pieperige en ongetwijfeld incidentele steekje is de AMG SLC een heerlijke roadster. In feite is het niet meer dan een facelift van de SLK, maar met Mercedes’ nieuwste motorische snufjes. Want de 422 pk leverende 5,5-liter V8 van de SLK 55 is verdwenen. En daarmee verdween de laatste Mercedes met een typeaanduiding op de kofferklep die wél overeenkomt met de inhoud van de motor. Want deze nieuwe AMG heeft een 3,0-liter V6 met 367 pk. Mede dankzij twee turbo’s. En hij heeft Mercedes’ negentraps automaat.
Inleveren dus?
Tja. Bij de SLK 55 moest je eerst pakweg 4.500 toeren maken om de V8 goed wakker te krijgen, waarna ie in een woeste wolk van brute kracht wegstoof. De AMG SLC 43 bereikt z’n koppelpiek al vanaf 2.000 toeren en doordat de bak twee verzetten meer heeft, schiet ie ook kwieker door de eerste paar kortere versnellingen. En hij weegt ruim 100 kilo minder. Het gevolg: de SLK 55 knalde in 4,6 seconden van 0 naar 100, de AMG SLC 43 doet daar 4,7 seconden over.
Dit marginale verschil is overkomelijk, temeer als je bedenkt dat het gemiddeld brandstofverbruik van 8,4 liter per 100 kilometer is gedaald naar 7,8 liter per 100 kilometer. Ondanks dat de V8 de helft van z’n cilinders uitschakelde wanneer ze niet nodig waren.
Legt de Mercedes-AMG SLC 43 nog wel strepen op het wegdek?
Natuurlijk, met de V8 kon je een burn-out maken van je huis naar je werk en terug, maar kom op: een Mercedes-AMG SLC 43 is geen hardcore sportwagen. Hij wordt veelal als tweede of derde auto voor ‘erbij’ gekocht, om de vrouwelijk helft van een echtpaar de zomer door te helpen. Bovendien: ook met de V6 kun je prima een streep rubber ter nagedachtenis bij een stoplicht achterlaten. Maar wil je dat?
Rustig toeren, met het dakje open, daar voelt de SLC zich lekker bij. Net als bij vrijwel alle nieuwe Mercedessen kun je met behulp van de Drive Select-knop je favoriete rij-modus instellen. Om zuinig te zijn, schakelt de bak in standje Eco bijna al naar z’n negen als je nog stilstaat, dus die stand gebruik je alleen als je 500 kilometer lang met 110 op je cruisecontrole kunt rijden. De stand Comfort is enigszins vergelijkbaar, al krijg je er net genoeg alertheid bij voor een redelijk vlotte inhaalactie.
Is de V6 een muurbloempje?
Je mist de kenmerkende V8-grom, maar daarvoor in de plaats heeft AMG wat kunststukjes met de uitlaat van de SLC uitgehaald. Zet ‘m in de Sport Plus-stand en hij begint te knallen en te ratelen als een op hol geslagen machinegeweer. Zo luid zelfs dat je ‘m na vijf minuten lachen maar weer van die stand af haalt. De stand Sport is prima: stijvere demping, zwaardere en scherpere besturing, een alertere bak en een sneller reagerend gaspedaal is alles wat je wilt. Misschien dat AMG het geluid van de motor nog wat meer kan oppeppen in plaats van wat klepjes in de uitlaat.
De SLK 55 AMG had in 2012, toen wij ‘m testten een prijs van 90.000 euro (78.000 euro in België). De AMG SLC 43 heeft een basisprijs van 75.995 euro (60.672 euro in België). Dat is een flink verschil. Enerzijds terecht, want de SLC moet het nog doen met Mercedes’ wat oudere infotainment- en navigatiesysteem. Dus je kunt cd’tjes afspelen en met een numeriek toetsenbordje boven de airco-knoppen een telefoonnummer intikken. Dat mooie nieuwe spul uit Stuttgart, met dat iPad-achtige schermpje, is voor de SLC niet beschikbaar.
We moeten even aantekenen dat onze testauto niet alleen een vreselijk piepkonijn bleek, maar ook 98.870 euro kostte. In Nederland. Extra luxe leer: 2.710 euro. Een cabriodak waarvan de doorzichtigheid kan worden ingesteld: 2.686 euro. Je navi en nog wat spul online verbinden: 3.388 euro. Slimme led’jes: 1.585 euro. Je telefoon kunnen koppelen: 484 euro. Wil je een compleet uitgeruste AMG SLC dan schiet de prijs richting het onzinnige door. Zeker, elke autofabrikant probeert met wat listige opties die jij toch wel wilt (natuurlijk wil je je telefoon kunnen koppelen!) wat meer geld te verdienen, maar 33 procent op je prijs knallen, dat wordt te gek.
Een basis-Porsche Boxster S zit pakweg zeven mille boven de basisprijs van de Mercedes-AMG SLC 43, en ja, Porsche vraagt ook vier ton voor een extra bekerhouder, maar het is in alle opzichten de betere keuze. Moderner, rijdt veel strakker, en inmiddels minder feminien om te zien. Op een bergweg maakt de Porsche gehakt van de AMG SLC, alleen: bedenk nog even wie een SLC koopt. Zie je haar op bergwegen rossen?
De AMG SLC is een leuk speeltje dat zeker niet beoogt het een Boxster lastig te kunnen maken. Hij vermaakt je uit zichzelf, met z’n meer op comfort afgestelde aard én een vleugje AMG-wildheid. Ja, z’n motor is wat minder spannend maar een Porsche is wellicht net te hardcore. BMW’s Z4 begint ook al oud te worden dus rest je een simpele keuze voor dit geld: een Audi TTS Roadster. Hypermodern, nog net iets comfortabeler, iets minder kabaalmakend en iets goedkoper. Of wacht op de nieuwe SLC. Want een AMG blijft toch iets speciaals.
Speciale dank aan Test Track Thedinga en Spekglad
Motor
2.996 cc
V6 biturbo
367 pk @ 5.500 tpm
520 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u
Verbruik
7,8 l/100 km
178 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.133 x 1.810 x 1.301 mm (l x b x h)
2.430 mm (wielbasis)
1.495 kg 70 l (benzine)
335 l (bagage)
Prijzen
NL € 75.995 (25%)
B € 60.672
Vonnis
Het is nog steeds een echte AMG, ondanks het verlies van de V8, maar hij begint op leeftijd te raken. Zodanig dat zowel Porsche als Audi een betere aanbieding hebben. Dus wacht op een opvolger of sla elders je slag
Reacties