Met de C-klasse Coupé doet Mercedes een poging een wat jonger publiek aan te trekken. En dat lukt inmiddels best aardig.

Mercedes heeft een probleem. Nou ja, probleem, probleem… Het punt is dat niemand zal betwisten dat de Duitsers fenomenale auto’s maken. Comfortabel, degelijk, mooi, allemaal prima. Maar hoewel Mercedes ook heus coole auto’s maakt (alles waar SL in voorkomt, of AMG), en ondanks alle inspanningen in Formule 1 en DTM, kleeft er een beetje een ouwelijk imago aan het merk. Jongeren lijken zo’n beetje alles liever te kopen dan een Mercedes. En niet omdat ze er het geld niet voor hebben, want Audi en BMW kopen ze wel. Waar zit ‘m dat toch in? En beter nog: wat doe je eraan?

De eerste vraag kunnen wij ook niet beantwoorden (misschien ís Mercedes wel gewoon een beetje een ouwelullenmerk. Wat met de vergrijzing helemaal niet zo erg is), op de tweede vraag antwoordde Mercedes zelf met de C-klasse Coupé. Het idee van een kleinere coupé(achtige) op basis van de C-klasse is niet nieuw, maar de eerdere Sportcoupés waren bepaald geen succes. Dat lag er vooral aan dat ze er eerder uitzagen als een C waar iemand van achter hard tegenaan was gereden, waardoor hij nu kontloos door het leven moest.

Hoe anders is dat met deze C Coupé. Die ziet er, dankzij wél een kont en daardoor veel prettiger proporties, zomaar als een echte coupé uit. De fraaie aflopende daklijn komt eindeloos veel beter tot zijn recht en geeft de C Coupé iets slanks en elegants, in plaats van dat opgekropte van zijn voorgangers. Het interieur is gelijk aan dat van de C sedan, met dien verstande dat je achterin uiteraard wel wat hoofdruimte inlevert.

We reden de C Coupé al eerder in z’n AMG-verschijningsvorm en waren lyrisch. Logisch, met zo’n motor maak je van een Chinese boterhamtrommel nog een feestje. Maar hoe rijdt het instappertje, de 180 BlueEfficiency met zijn relatief bescheiden 156 pk uit een zeer bescheiden 1.6’je? Nou, helemaal niet verkeerd. Asfalt hoeft zich niet direct zorgen te maken als er een C180 op geparkeerd staat, maar een sprintje naar 100 in 8,5 seconden en een top van 225 km/u, dat is niets om je voor te schamen. Al zullen weinigen deze C gebruiken om rubber op te roken, daar rijdt hij namelijk veel te lekker voor. De weldadige rust die de C ook in deze basisversie al met bakken tegelijk over je uit kiepert, zorgt ervoor dat je liever stijlvol dan gejaagd van a naar b gaat. Kom daar eens om, tegenwoordig.


Mercedes C180 BlueEfficiency Coupé



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 8,5 s

Top: 225 km/u

Verbruik: 5,8 l/100 km

Motor: 1.595 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 156 pk

Koppel: 250 Nm

Gewicht: 1.360 kg

CO2: 136 gr/km



Prijs

NL € 38.950

BE € 33.759



Vonnis

Bijzonder geslaagd uiterlijk, heerlijke rijeigenschappen en je komt werkelijk niets tekort. Geslaagde revanche op zijn aanzienlijk minder geslaagde voorgangers

Reacties