Met deze AMG-loot rijdt Mercedes een scheve schaats. Zelf weten ze ook niet zo goed wat ze met ‘m aan moeten en dan krijg je meestal iets dat nergens in uitblinkt en waarop niemand zit te wachten.

In de Verenigde Staten is de CLA de instap-Benz. De A-klasse is te klein bevonden. Zou dat de reden zijn dat Mercedes ook met een AMG-versie van de vierdeurs minicoupé op de proppen komt? Een andere reden kunnen we eigenlijk niet bedenken. Als afgeleide van de A-klasse AMG heeft ie een bestaansreden in de marge. Dat de A-klasse ver-AMG-d is, dat kun je begrijpen. Het resultaat is een hete hatch die de Audi RS3 klop geeft. Maar zelfs AMG-bobo Ola Källenius weet niet zo goed wat hij met de CLA AMG aanmoet. Voor wie zet je zo’n auto nou in de markt? Dat zal in de praktijk moeten blijken en uiteindelijk zal de coupé worden aangepast aan deze doelgroep.

Daar is al een beginnetje mee gemaakt. De CLA is wat minder een branieschopper dan de A-klasse, dus de vering en demping zijn minder strak.

Voor het eerst in z’n 45-jarige historie (wat gelijk die al te enthousiaste typeaanduiding van het snelle Benzje verklaart) doet AMG het met een viercilindertje. Door een vette turbo erop te schroeven, vliegen we terug in de tijd. Met 360 pk en 450 Nm koppel over een toerenbereik van 2.500 tot 5.000 tpm wanen we ons weer in de tijd van de Mitsubishi Lancer FQ-modellen. Turbo’s leveren extra vermogen op, maar je levert in op motorgeluid en karakter.

AMG heeft met de E 63 laten zien hier een prima antwoord op te hebben, bij z’n kleine broertje staan ze met hun mond vol tanden. Het gaat allemaal te mooi en te gladjes om een AMG-badge waard te zijn. Je voelt niet hoe snel het gaat. Met kortere overbrengingsverhoudingen vanaf de derde versnelling zou al een deel van het probleem zijn opgelost. Kies ook zeker voor de optionele sportuitlaat, die je trakteert op meer gepruttel en geknal. Dat doet je er in ieder geval steeds aan herinneren dat je met iets speciaals op pad bent.

De CLA 45 AMG doet het goed in de bochten. De vierwielaandrijving stuurt ten hoogste 50 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en daarmee komt ie dichter in de buurt van een RS3 dan van een BMW M135i. Onderstuur komt in het woordenboek van de CLA AMG niet voor, verlies aan grip evenmin. Hij ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg, met dank aan het geweldig afgestelde chassis, de sublieme besturing en het volledig ontbreken van torque-steering. Hoe anders is dat bij bijvoorbeeld de Focus ST, waar het stuur bijkans uit je handen wordt gerukt als je gas geeft. Het rijgedrag is even snel als voorspelbaar. Vooral dat laatste is ons grote bezwaar. Je hebt niet het idee ín, maar mét de CLA te rijden. Daarbij komt dat het interieur wat kaal oogt en de carrosserie op z’n zachtst gezegd, eh, opvallend is vormgegeven.

Het is ons onduidelijk in welk hokje deze auto thuishoort en daarin worden we gesteund dor AMG zelf. We zijn dus in goed gezelschap.


Mercedes CLA 45 AMG



12/20



Motor

1.991 cc

viercilinder turbo

360 pk / 450 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 4,6 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

5,8 l/100 km

161 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.630 x 1.777 x 1.432 mm (L x B x H)

2.699 mm (wielbasis)

1.585 kg



56 l (benzine)

470 l (bagage)



Prijzen

NL € 65.750 (25%)

BE € 56.628



Het vonnis

Een even goed als vreemd AMG-model. Grip en snelheid zijn fenomenaal, maar tegelijkertijd te vanzelfsprekend aanwezig voor een echte AMG. Gelukkig doet de A 45 AMG het beter

Reacties