Men neme het interieur van de C-klasse, de afmetingen van de E-klasse en tada: de nieuwe Mercedes CLE-klasse is geboren. Het is een tweedeurs coupé met afgeronde vormen die bedoeld is als concurrent van bijvoorbeeld de Audi A5 en BMW 4-serie, en hij vervangt in één beweging zowel de C- als de E-klasse Coupé. De motoren zijn bekend en het interieur zul je vast ook al eens eerder hebben gezien. Het is een beetje ‘two become one’. Je weet wel, zoals dat liedje van de Spice Girls. Of ging dat hier niet over? Hoe dan ook, vanbinnen is hij zo goed als gelijk aan de C-klasse.

Wat niet per se slecht is – beide hebben stoelen die je achterwerk vertroetelen en je zwembandjes knuffelen, en het spul waarmee het dashboard is afgewerkt, ziet er goed uit. Je moet het alleen niet aanraken. Die glimmende paneeltjes kraken en zijn ware verzamelaars van stof en vlekken, en beneden heupniveau kom je massa’s goedkope plastics tegen.

De schermen in de Mercedes CLE coupé

Deze cabine barst van de visuele aantrekkingskracht – zeker met die uit de kluiten gewassen schermen en de instelbare sfeerverlichting die het doet lijken alsof je in een nachtclub in Miami zit – maar de duivel zit in de details. Het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel kan naar hartenlust worden aangepast. Het 11,6 inch grote touchscreen boven de middenconsole heeft het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem aan boord, met als hoogtepunt grotere icoontjes voor de menu’s.

Mercedes CLE 300 AMG Line (2024) interieur stuur

Klachten? De vlakjes op het stuur waar je met je duimen over kunt vegen, blijven klierig om te gebruiken, zeker als je ermee door de menu’s probeert te bladeren. Achterin is het (zoals te verwachten) vrij krap en je klimt er ook maar moeilijk naartoe, vanwege de aflopende daklijn van de CLE. Goed nieuws is er ook: de bagageruimte is groter dan die van zowel de C-klasse Coupé als de E-klasse Coupé.

Hoe rijdt het mengelmoesje van de C- en E-klasse coupé?

De Mercedes CLE is een comfortabele cruiser die snelwegkilometers graag verorbert en even perfect gelukkig is als ie wat in de stad mag rondrijden. Op een bochtige weg begint ie het duidelijk minder naar zijn zin te krijgen. De besturing is superlicht en gevoelloos, zelfs in de agressiefste modus, en het rempedaal voelt zompig aan. Je moet echt fors doortrappen, wil je deze grote tweedeurs zo ver krijgen dat ie vertraagt.

In Nederland is het modellengamma vooralsnog beperkt tot twee uitvoeringen: onze testauto, de 300 met vierwielaandrijving, en een CLE 200 met achterwielaandrijving en 204 pk. In België kun je ook nog een diesel krijgen (de CLE 220 d) en is de 200 uit te -rusten met vierwielaandrijving. Verder schijnt er een PHEV onderweg te zijn, er is een 3,0-liter zescilinder met 380 pk waarvan we niet weten of ie onze kant op komt, en er zit nog een AMG-versie in de pijplijn, met de opgefokte 2,0-liter viercilinder van de C 63. Laten we hopen dat die wat levendiger is.

De Mercedes CLE is oké

Er is eigenlijk niets aan de nieuwe CLE dat werkelijk opmerkelijk of zelfs maar noemenswaardig is (behalve dat het een visuele domper is dat ie wél een B-stijl heeft), en hij zal je hart niet sneller laten kloppen. Hij is een oké-coupé die twee andere oké-coupés vervangt en dat verder best oké doet. En gezien het slinkende marktaandeel van de luxe tweedeurs coupé is dat ook eigenlijk het enige dat de Mercedes CLE coupé hoeft klaar te spelen.

Specificaties van de Mercedes CLE 300 4Matic (2024)


Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
258 pk @ 5.800 tpm
400 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
161 g/km CO2
Afmetingen
4.850 x 1.861 x
1.422 mm (l x b x h)
2.865 mm (wielbasis)
1.680 kg
66 l (benzine)
420 l (bagage)
Prijzen
€ 79.618 (NL)
€ 70.785 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)