Altijd al een Mercedes willen hebben, maar nooit de centen ervoor gehad? De CLC zou een oplossing kunnen zijn, maar het probleem wordt dan alleen nog maar groter. In de marketing gebruiken ze graag Engelse termen, ‘capture rate’ is er zo één. Eigenlijk zou het net zo goed visserslatijn…
Altijd al een Mercedes willen hebben, maar nooit de centen ervoor gehad? De CLC zou een oplossing kunnen zijn, maar het probleem wordt dan alleen nog maar groter.
In de marketing gebruiken ze graag Engelse termen, ‘capture rate’ is er zo één. Eigenlijk zou het net zo goed visserslatijn kunnen zijn, want het betekent niets meer dan ‘weer een aan de haak geslagen’. Het geeft dus aan hoeveel mensen via het product voor het merk zijn gevallen en daarna weer een product van hetzelfde merk kopen. Bij Mercedes zijn ze er nogal trots op dat liefst zeventig procent van de kopers van de oude C-klasse Sport Coupé nooit eerder Mercedes reden.
Het zal die nieuwe klanten echter vies zijn tegengevallen om eindelijk eens een ster op de neus te hebben, want de gekrompen C-klasse was echt baggerslecht. Maar ja, het is een Mercedes en dat trekt toch. Waarschijnlijk maakte de status een hoop missers, zoals de slechte afwerking en het ondermaatse weggedrag, goed. De eerstvolgende promotie pakten ze met beide handen aan om zich in een minder slechte échte C-klasse te (laten) hijsen en bingo, ze horen bij de Mercedes-club.
Dus Mercedes gaat ervan uit dat het voeren van een instapmodel goed is voor de verkoopresultaten van het hele modellenprogramma. Ze hebben echter niet de moeite genomen de nieuwe C als basis voor hun coupeetje te nemen. Je kijkt dus naar dezelfde Sport Coupé als die van acht jaar terug, maar dan geretoucheerd met stijlkenmerken van de nieuwe C-klasse.
Ik twijfel ernstig aan het succes van die verbouwing. Een nieuwe naam vonden ze ook nodig: CLC. Niet alleen het leeuwendeel van de carrosserie bleef gelijk, ook het onderstel werd, zij het aangepast, overgenomen. Hetzelfde gebeurde met de motoren.
Mercedes deed dus een nieuwe worm aan het haakje, om in visserstermen te blijven, en gooit nu zijn hengeltje uit voor de volgende vangst nieuwe klanten. Al snel zullen die het valse scherpe haakje voelen dat verstopt zit in die lekkere vette regenwurm.
De CLC is niet het toppunt van design. Kenners zien duidelijk dat de oude Sport Coupé als basis heeft gediend, de nieuwe grille kan dat niet verbloemen. De motoren zijn ook al niet best. De kleine 230 voelt slap aan, de 350 is juist weer veel te groot voor de bescheiden formaten van de CLC. De kwaliteit van het interieur is er wel op vooruit gegaan ten opzichte van de vorige generatie, maar veel onderdelen zijn rechtstreeks overgenomen en zien er dus gedateerd uit.
De wegligging van de CLC is niet om over naar huis te schrijven. Oneffenheden in de weg worden duidelijk doorgegeven aan de inzittenden, dit verwacht je niet van een Mercedes. Je vraagt je echt af wie ze met deze auto kunnen bekoren.
Met de CLC laat Mercedes potentiële kopers ook gelijk wennen aan de prijzen die Das Haus rekent. De handgeschakelde 350 kost minimaal 46.200 euro, voor dat geld moet je wel wat in huis hebben om de ik-wil-wel-maar-kan-niet Mercedes-klanten over te halen hun spaarvarkentje aan diggelen te slaan. Let wel, voor dat geld koop je ook een vierwielaangedreven Audi A3 3.2 of de meest luxe driedeurs BMW 130i. Die zijn niet alleen een generatie nieuwer, ze zijn ook beter.
De waarheid is dat ze bij Mercedes ook best weten dat de CLC het niet is. Ongetwijfeld echter zullen veel mensen knielen voor De Ster en deze auto kopen. Zo verdient Mercedes er toch nog geld aan, zorg dat jouw euro’s daar niet bij zitten. Want díe verdienen ze niet.
Reacties