Dat Mercedes met de CLS een niche aanboorde, weten we onderhand wel. De Shooting Brake doet dat dunnetjes over; we zijn weer verliefd.

Eerder las je al over de AMG-uitvoering van de Shooting Brake – een soort stilistische raket op wielen van anderhalve ton. Dit keer pakken we het model daaronder, de CLS  500, ook met machtige V8, maar ‘slechts’ met 408 pk aan vermogen, en een halve ton goedkoper.

Het eerste dat ons opvalt, is dat de CLS 500 ontiegelijk snel is. Zo snel dat je je direct afvraagt of je überhaupt wel een AMG-versie zou willen. Want je bespaart je met de CLS 500 bijna vijftig mille ten opzichte van de AMG-versie: voor vijftig mille koop je een hoop fraaie opties en kun je nog een paar keer dik op vakantie ook.

Natuurlijk, de 500 rijdt minder strak en minder bulderend dan de AMG, maar echt heel kinderachtig is ie niet. De klasse druipt van z’n fraaie carrosserie af en wanneer je het gaspedaal ook maar even aantikt, lanceert ie je zonder na te denken naar onwaarschijnlijke snelheden. Ga maar na: je hebt ongeveer een halfuur nodig om om de auto heen te lopen, maar in 5,3 seconden schiet je vanuit stilstand naar 100 km/u. Zeker in de Sport-stand geeft dat zo veel lol en knettert de V8 er zo prettig op los dat je de AMG gewoonweg vergeet.

We beschouwen de Jaguar XF Sportbrake als een geduchte concurrent, maar we mogen ook BMW’s 550i Touring niet vergeten: die is iets goedkoper en fractioneel sneller. Oké, zo ruim als de CLS is ie (net) niet en ook z’n styling is veel meer ingetogen, maar het cliché dat BMW’s strakker rijden (en Mercedessen comfortabeler) gaat nu eens wel op. Alleen, wanneer ga je met een stationcar ter grote van een Rijnaak strak rijden? Nooit toch? Wat je wilt, is een fenomenale acceleratie en een prachtig uiterlijk. En dat krijg je met de CLS Shooting Brake op een presenteerblaadje.

Binnenin is het trouwens prettig en des Mercedes, al correspondeert z’n lekkere en vooruitstrevende uiterlijk niet met z’n binnenste. Het zou niet heel onprettig zijn als ook hier de styling wat meer extravagant zou zijn: op een onbewaakt ogenblik zou je kunnen denken in een E-klasse te zitten.

Z’n soms exorbitante verbruik – als we echt even doorrijden, haal je met gemak een verbruik van 1 op 4 – en z’n ergonomische ongemak met te veel bedieningshendels links van het stuur nemen we voor lief. Ja, de prijs van ruim een ton (bijna 90.000 euro in België) is fors, maar je krijgt er zo’n modieuze, tijdloze en idioot snelle auto-voor-elke-dag voor terug dat wij, als we het geld zouden hebben, dat slechts als een klein hindernisje zouden zien. Desnoods zouden we een ‘kleine’ en ultrazuinige dieselversie wensen – van iets meer dan 70.000 euro. Want verliefd, dat zijn we.


Mercedes CLS 500 Shooting Brake



16/20



Cijfers

0-100 km/u: 5,3 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 9,2 l/100 km

Motor: 4.663 cc, V8 biturbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 408 pk

Koppel: 600 Nm

Gewicht: 1.855 kg

CO2: 214 g/km



Prijs

NL € 102.650

BE € 89.903



Vonnis

Bijna net zo lekker als de AMG-versie: het geld dat je bespaart, geef je gewoon uit aan allerlei overheerlijke opties en je krijgt alles wat je wenst

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)