Mercedes E 400 4Matic Coupé: 1e rij-indruk

De nieuwe coupé uit de E-klasse van Mercedes staat nu bij de dealer. Dus gingen we een stevig blokje om met de Mercedes E 400 4Matic Coupé, vooralsnog de dikste versie

Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé interieur
Mercedes E 400 4Matic Coupé interieur
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé interieur
Mercedes E 400 4Matic Coupé interieur
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé

TopGear stapt in de gloednieuwe Mercedes E 400 4Matic Coupé en we scheuren gelijk maar even de Autobahn op…

Testobject: Mercedes E-klasse Coupé
Uitvoering: E 400 4Matic
Locatie: Oberhausen Straight
Weersomstandigheden: droog, licht zonnig

Hè, die E-klasse Coupé is toch niet nieuw?

Jawel, maar Mercedes houdt er een moordend tempo op na om al hun modellen te vernieuwen. Daarnaast moeten we nog even wennen aan de nieuwe vormtaal van het merk. Je zou de C-klasse Coupé zomaar voor een E-klasse Coupé kunnen aanzien.

Ah zo. Ze zien er allemaal wel goed uit toch?

Nogal, ja. Die C-klasse Coupé is echt mooi, en ook deze E-klasse is fraai. Daarnaast is deze Mercedes E 400 4Matic Coupé ook nog eens uitgerust met AMG-pakket en dat maakt ‘m nog dikker. En duurder.

Vertel eens, wat kost die Mercedes E 400 4Matic Coupé dan?

De versie die wij reden kost 118.535 euro (in België is dat al snel 20.000 euro minder trouwens). Maar dan is ie wel van alle denkbare opties voorzien. De basisprijs van de Mercedes E 400 4Matic Coupé is 89.197 euro, en in België 67.639 euro. Dat is best scherp voor een auto van dit kaliber.

Want?

Want hij rijdt geweldig. Niet meer, niet minder. Zoals je aan het begin las, zijn we er direct de Oberhausen Straight mee op gegaan (de Duitse snelweg tussen Arnhem en Oberhausen waar vrijwel geen snelheidslimiet is) en tjonge, wat een machine. Of je nou in de Comfort-stand rijdt, of Sport+, hij plakt aan de weg. Hij stuurt perfect – niet te licht, niet te zwaar, niet te direct, niet te vaag – en de 333 pk’s die hij kan leveren, weet ie perfect over alle vier de wielen te verdelen.

Klinkt goed.

Zeker. Hij is daarnaast bijzonder fraai afgewerkt, en luxe natuurlijk door alle opties, en hij is ruim en stil. Behalve in standje Sport+, dan ploft de uitlaat wat luider, ook leuk voor een vleugje sportiviteit. Enig puntje van kritiek is de negentraps automaat. Als je van het ene op het andere moment even de vaart in de V6 turbo wilt brengen, moet de bak van z’n negen terug naar pakweg drie en dat duurt even. Je boet dus in aan scherpte, maar krijgt er een gunstiger verbruik voor terug. Daar valt mee te leven.

Oké. Liever deze dan een BMW 6-serie?

Tot BMW de 6-serie geheel heeft vernieuwd, is de Mercedes echt de veel betere en fijnere auto. En het leuke is: de AMG-versie moet nog komen…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken