Stedelijk planners steken ongetwijfeld heel wat uurtjes in het bedenken in de ideale indeling voor de openbare ruimte, om zo de veiligste en mooiste doorstroom te garanderen. En wat doen mensen? Die doen toch wel wat ze willen. Kijk maar naar de platgelopen stukken gras dwars over gemeenteperkjes. Olifantenpaadjes, zo noemen ze deze sluiproutes ook wel. Dan kun je je afvragen: zijn álle mensen nou zo eigenwijs, of zijn degenen die er verstand van zouden moeten hebben en de boel inrichten gewoon te koppig?

Hetzelfde kun je je afvragen bij de SUV. Al jaren roeptoeteren zelfbenoemde experts (het schijnt dat ze bij bladen als TopGear werken) dat de SUV maar een stomme trend is en dat je veel beter een stationwagen of een sedan kunt kopen. Zeker bij EV’s, waar actieradius een schaars goed is. Toch blijven mensen SUV’s kopen, en in groten getale.

Deze discussie maakt de komst van deze Mercedes EQE SUV zo leuk. Technisch is hij op veel vlakken gelijk aan de sedanversie van de EQE, dus dat biedt kans voor een mooie vergelijking. En dan is de vraag niet welke beter is, maar of de mensen die voor een SUV kiezen (want dat doen ze toch wel, ongeacht wat we hier schrijven) zo gek nog niet zijn.

De verschillen tussen de Mercedes EQE en EQE SUV

Laten we heel kort door de feiten bladeren. De EQE SUV kost ongeveer 10.000 euro meer dan de sedan en vanwege de carrosserievorm lever je zo’n 70 kilometer aan actieradius in. Alsnog kun je (op papier) net geen 600 kilometer rijden op één acculading, in het geval van deze Mercedes EQE SUV 350+. Om het verlies in bereik te minimaliseren, zorgden de designers dat de auto net zo aerodynamisch is als een A-klasse.

Zo zitten er bijvoorbeeld een soort kartelrandjes onder de auto, vlak voor de wielen. Die veroorzaken turbulentie, maar zorgen daarmee juist dat de luchtstroom rond de wielen wordt geoptimaliseerd. Daarnaast is de wielbasis 90 millimeter korter dan die van de sedan, dus je mist wel iets aan beenruimte.

Mercedes EQE SUV 350+ interieur achterin

Overigens is er door de extra hoogte ruimte om de achterbank ergonomischer te plaatsen, dus het verlies voor de knietjes is niet direct 90 millimeter. Je levert dus beenruimte in, maar je krijgt er wel ongeveer 50 millimeter hoofdruimte voor terug. Wil je én hoofdruimte én beenruimte? Dan moet je voor de EQS SUV gaan.

Omdat de EQE SUV iets nieuwer is, krijgt hij net iets nieuwere techniek dan de sedan. Zo gebruikt de verwarming nu de hitte van de aandrijflijn en in het geval van de versie met twee elektromotoren koppelt de voorste zich fysiek los als hij niet wordt gebruikt. Scheelt weer een paar procent actieradius. Overigens komen deze updates ook naar de andere modellen zodra ze een facelift krijgen.

Hoe ziet de cabine van de Mercedes EQE SUV eruit?

Binnenin is het interieur vrijwel uit dezelfde onder-delenbak samengesteld als dat van de EQE en EQS, dus daar hoeven we nauwelijks woorden aan vuil te maken. Het blijft een van de tofste interieurs van nu – als schermen en technologie je ding zijn, want je mag het ook gerust allemaal een beetje overdreven vinden.

Mercedes EQE SUV 350+ interieur overzicht
Geen Hyperscreen, wel genoeg vette vingers | © Mercedes

Je krijgt dus optioneel het gigantische Hyper-screen, naadloze afwerking en een stuur dat zo diep instelbaar is dat je bijna vanaf de -achterbank kunt sturen. Knap persoon die geen fijne zitpositie kan vinden in deze SUV. Ook fluit de ventilatie bij bepaalde instellingen op dezelfde manier als in de EQE. Bij misofonisch ingestelde mensen kan dit dezelfde irritatie opwekken als een collega die bij het ademen door z’n neus fluit. Zoiets valt extra op bij elektrische auto’s omdat ze zo stil zijn. En vooruit: het systeem mag soms iets sneller werken.

Geen handgrepen

Dat er bij een sportauto geen handgrepen boven de deuren aan de binnenkant zitten, dat snappen we wel. Maar bij een SUV als deze EQE zou je ze wel verwachten. Toch ontbreken ze, en ze zijn ook niet optioneel te krijgen. Sowieso zien we ze steeds minder vaak in nieuwe auto’s. Blijkbaar heeft dit te maken met de aerodyna­mica; als fabrikanten handgrepen in het dak zouden plaatsen, zou het dak iets omhoog moeten vanwege de botsveiligheid, want die dingen mogen niet te dicht naast je hoofd zitten.

En die paar centimeter zou al een hoop actieradius kosten. In het geval van een Toyota Aygo zal het ook te maken hebben met de kosten, overigens. Wil je wel heel graag handgrepen boven de deuren, dan moet je gaan voor de grotere EQS SUV. Of voor een occasion van een paar jaar geleden; toen hadden vrijwel alle auto’s nog standaard handgrepen.

De Mercedes EQE SUV rijdt geweldig

Het rijden dan. Het gebeurt niet vaak dat het rijgedrag van een auto ons zo goed bijblijft als dat van de EQE en de EQS. Vooral de EQS mag je de Hästens onder de elektrische auto’s noemen. Hetzelfde zijdezachte onderstel vind je niet direct bij de EQE. Het is geen onaangenaam onderstel, maar het springt er niet direct uit vanwege het boterzachte comfort.

Mercedes EQE SUV 350+ rijdend schuin voor

Wel is het dan weer zo zacht dat de auto een beetje gaat wiegen bij plotselinge bewegingen. En laat de EQE nou net heel direct reageren op de stuurinput, mede door de meesturende achterwielen. Je moet heel soepel rijden om de rust in de cabine te bewaren.

Gelukkig kunnen we ook nog een stukje rijden in een EQE SUV met het onderstel zonder luchtvering, kleinere velgen (en dus dikkere banden) en zonder de meesturende achterwielen. Deze afstelling maakt de auto tien keer minder dynamisch, maar dit is het offer meer dan waard. Hij is nog steeds niet zó comfortabel als de sedans, maar het is een flinke stap de goede kant op.

Welke versie van de Mercedes EQE SUV is het beste?

Bovendien heb je zo een goede reden om voor de minder sportieve uitvoering te gaan, de 350+. Bij de versie met de plus laat Mercedes een elektromotor weg en krijg je 292 pk in plaats van de 404 pk van de EQE SUV 500. Het vermogen van de 350+ volstaat in alle gevallen. Zelfs de topsnelheid is een heel Duitse 210 km/u.

Mercedes EQE SUV 350+ badge
Ga voor de plus en krijg een motor minder | © Mercedes

Het verschil in vermogen merk je zeker wel, maar sneller optrekken in een elektrische SUV is ook weer niet zo spannend. Bovendien word je hoe dan ook wel zoek gereden door een Tesla. En het scheelt even leuk 25.000 euro in de aanschaf. Let wel op: je krijgt dan niet standaard het Hyperscreen.

En als je moet kiezen tussen de SUV en de sedan?

Wie moet er gaan voor de EQE SUV en niet voor de EQE Limousine? Als je houdt van een geborgen gevoel en een zijdezacht onderstel, kies dan sowieso de sedan. De EQE SUV voelt een stuk minder claustrofobisch aan en meer als een conventionele auto door de toegenomen cabineruimte.

Bovendien mis je het beetje wielbasis niet, want vier volwassenen met normaal geproportioneerde lichamen kunnen prima in de auto zitten. Hoe dan ook is het de moeite waard om voor de goedkopere versie te gaan met meer actieradius. Niet dat er ooit iemand naar ons luistert, maar toch.

Specificaties van de Mercedes EQE SUV 350+


Motor
1 elektromotor
293 pk
565 Nm
52 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,7 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
484 km (WLTP)
Laadtijd
9,5 uur bij 11 kW
32 min. bij 170 kW (80%)
Afmetingen
4.863 x 1.940 x
1.686 mm (l x b x h)
3.030 mm (wielbasis)
2.430 kg
520 / 1.675 l (bagage)
Prijzen
€ 91.950 (NL)
€ 90.508 (B)

Reacties

  • Henk heeft op 11 juni 2023 geschreven:

    Topauto dus! Stuk beter dan die 14/20 doet vermoeden!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)