Mercedes EQE is de taxi van de toekomst

Het iets bescheidener broertje van de EQS

Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022

Je zag ‘m al aankomen: dit is de elektrische Mercedes EQE, en hij verhoudt zich tot de EQS als de E-klasse tot de S-klasse. Net als de EQS heeft hij qua uiterlijk en opzet nagenoeg niets te maken met z’n benzine- of dieseldrinkende lettergenoot. De wielbasis is lang om genoeg ruimte te creëren voor de accu’s en de inzittenden. De overhang aan de voorkant is kort – want er zit daar geen motor.

Allereerst komt de Mercedes EQE 350 op de markt, met een 292 pk sterke enkele motor achterin. Binnen afzienbare tijd komen er vierwielaangedreven versies met twee motoren bij. Ook staan er hete performance-uitvoeringen op de planning, met volgens Mercedes tot wel 680 pk. De jongens en meisjes van AMG zijn dus alvast lekker bezig.

Grote afstanden met de Mercedes EQE

Met een accu van 90 kWh komt de EQE een aardig eind: het begint bij 547 kilometer en loopt op tot zo’n 660 kilometer, volgens WLTP. Snelladen kan met tot 170 kW, genoeg om na een kwartiertje weer 240 kilometer te kunnen rijden. Tijdens het laden kun je optioneel spelen met hetzelfde enorme hyperscreen als in de EQS, over de breedte van het dashboard.

De buitenkant is best een verrassing, gezien de ultraconservatieve aard van de E-klasse met tankdop. De cabine strekt mee met het boogvormige silhouet en beslaat een groot deel van de lengte van de auto. Hoeken en vouwen zijn nergens te bekennen. Goed voor de aerodynamica, al is ie net niet zo gladjes als de langere EQS. Optionele luchtvering laat ‘m op snelheid dichter naar de grond zakken.

CO2-bewust

Een frunk is er niet, de voorkant kan alleen open in de werkplaats. De carrosserie bestaat geheel uit gerecycled staal, waardoor de CO2-emissies met 60 procent worden teruggedrongen. In 2022 zijn Mercedes’ fabrieken, ook die voor batterijen, gecertificeerd CO2-neutraal. Ook hun accucellen kopen ze binnenkort van klimaatneutrale leveranciers.

Zoals altijd vinden veel innovaties van de S hun weg naar de E. Op de optielijst (even ademhalen): dat hyperscreen dus, een head-up display met een waarneembare doorsnee van 77 inch, vierwielbesturing, led-matrixkoplampen met 1,3 miljoen pixels per kant, en nog een hoop meer. De Mercedes EQE wordt halverwege 2022 op de markt verwacht voor nog onbekende prijzen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken