De G-klasse is een gek ding. Met z’n 36 jaar had hij allang met pensioen moeten zijn, maar de fabrikant, Steyr-Puch in het Oostenrijkse Graz, kan de vraag niet aan. Van de klanten kunnen we drie dingen zeggen. Ze hebben geld, zijn necrofiel en hebben totaal geen smaak. Wie omarmt er nu de AMG 6×6 met een prijs van bijna een miljoen? Nu komt ineens de Mercedes G 500 4×4-2 op de markt. Net zo’n over-the-top ding als de 6×6, maar dan met een as en een AMG-badge minder.

Concept?

Bij Mercedes susten ze in eerste instantie de boel door te zeggen dat het om een conceptauto ging. Daarmee is de onrust niet bezworen, want inmiddels is duidelijk dat dit absurde ding vanwege grote interesse gewoon gebouwd wordt. Wie zit erop te wachten? In ieder geval geen mensen die verlegen zijn aangelegd of het wat rustiger aan willen doen. Met behulp van een stel portaalassen kon de rijhoogte verdubbeld worden ten opzichte van de standaard G en komt deze nu uit op 45 centimeter voor de Mercedes G 500 4×4-2. De wielkastverbreders, die er net zo mal uitzien als de schoudervullingen in jaren-negentig-kleding, zijn de behuizing van een stel 22 inch wielen met enorme banden.

Omdat hij zo hoog op de poten staat, is de doorwaaddiepte nu een meter. De bodemspeling zorgt er samen met de drie differentiëlen en de zeventraps automaat voor dat zo goed als geen obstakel zijn weg belemmert.

Mercedes G 500 4×4-2 is geen AMG

De briesende dino maakt z’n woeste uiterlijk waar ook. Hoewel hij niet uit de AMG-stallen komt, ligt er wel de 4,0-liter biturbo V8 uit de AMG GT in. Bij die sportcoupé heeft de motor dry-sump-smering voor een beter zwaartepunt, maar bij deze G was die exotische techniek niet van waarde. Hij heeft dus een gewoon oliecarter. Bij een auto van 2,25 meter hoog en drie ton zwaar maakt het zwaartepunt niet veel uit.

Het gekke is: op de weg doet ie het beter dan z’n normaal geproportioneerde broers. Omdat er per as twee elektronisch instelbare schokdempers zijn gemonteerd, rolt ie nauwelijks om de lengteas. De besturing is verre van direct, je armen zijn al halverwege je schoot voordat je merkt dat je aan het stuur draait. Dat is een kwestie van wennen en wordt bovendien gecompenseerd door de enorme bochtensnelheid die je kunt halen en de hilarische momenten die je beleeft door de enorme breedte. Op smalle wegen moet je je met dit ding echt niet vertonen.

De versnellingsbak neemt rustig de tijd om op de schakelflippers te reageren. Zoals verwacht is de motor een geweldenaar pur sang, de zijuitlaten donderen in je oren. Het geluid dat ze produceren, sluit naadloos aan bij de allesverpletterende uitstraling van de auto. Vanbinnen is het gewoon een G-klasse, compleet met bejaard interieur, weinig binnenruimte en rechtopstaande stoelen. Ondanks dat vinden we ‘m geweldig.

Specificaties Mercedes G 500 4x4-2




Motor
3.982 cc
V8 biturbo
422 pk / 650 Nm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 209 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
ca. 4.700 x 2.100 x 2.250 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
2.996 kg
tankinhoud n.b.
480 / 2.250 l (bagage)

Prijzen
NL € 304.500
BE n.n.b.

Het vonnis
Een maniakale auto, misschien is het wel de beste G-klasse ooit. We vreesden al dat Mercedes ‘m zou gaan bouwen, en dat is inderdaad gebeurd. Misschien moeten we auto's die voor 1990 ontworpen werden uit onze binnensteden weren?

Reacties