
Elke keer als een leaserijder een nieuwe elektrische auto uitkiest, sterft er een puppy. Nee, dat is overdreven, maar de productie van een EV zorgt wel voor bovengemiddeld veel CO2-uitstoot. En dat is toch bijna hetzelfde. Door bij gebruik niets uit te stoten (mits je groen laadt), compenseert de auto deze CO2 weer. Maar als het gaat om duurzaamheid, valt er wat voor te zeggen om langer met een bestaande auto door te blijven rijden. En daarom is de Mercedes G-klasse zo’n klimaatstrijder.
Volgens Mercedes-CEO Michael Schiebe is 80 procent van alle G-klasses die sinds 1979 zijn geproduceerd nog ‘in de markt’. Hij concludeert terecht: ‘De auto’s hebben een zeer lange levensduur.’ Schiebe redeneert dat een G-klasse misschien iets meer materiaal kost om te bouwen, maar dat je in het leven van één G-klasse veel meer compacte auto’s verslijt. Volgens Mercedes zijn er zo’n 500.000 G-klasses verkocht, dus dan zouden er nu nog 400.000 over zijn.
Volgens een rapport van Mercedes zorgt de productie van de elektrische EQS 450+ voor net geen 20 ton CO2-uitstoot. Ben je een leaserijder die elke vijf jaar een nieuwe auto mag uitkiezen, dan tikt dat redelijk aan. Daarbij moeten we aantekenen dat dit een erg grote EV is met een erg grote batterij, maar toch. De moraal van het verhaal: red de planeet, koop een oude G-klasse. En al helemaal als de CO2-neutrale brandstoffen een beetje van de grond komen.
Als de nieuwe elektrische G-klasse ook zo lang meegaat…

Recentelijk is de nieuwe volledig elektrische G-klasse onthuld. Bij de productie zal dus wat meer CO2 vrijkomen, maar als deze auto vervolgens óók 50 jaar meegaat én daarbij alleen groene energie verbruikt, dan heb je de ultieme boomknuffelaar in blikvorm.
4 reacties op “Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Hoeveel ethanol zit er écht in E10? Is het in werkelijkheid minder dan 10 procent?

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ik denk niet dat de elektrische versie 50 jaar mee gaat gezien de levens duur van de accu de bepalende factor is en laten we de accu op 10 jaar zetten dan heb je dus 5 accu’s nodig voor die 50 jaar en hoeveel co2 dat is mag een ander uitrekenen.
Nou, in het terrein zullen ze wel hun mannetje staan (hoewel landrover daar meer om bekend staat) , maar op de normale weg rijden die oudere G-klasse vrij beroerd volgens de testverslagen. Niettemin is hij populair onder patsers en criminelen.
Ik hoop toch dat dat ‘boomknuffelaar’ niet al te letterlijk genomen hoeft te worden….
Ik heb gereden met een 290GD. Welliswaar de Benz van de landmacht maar die dingen zijn echt hufterproof. En dat blijkt wel uit het feit dat ze 25 jaar later nog steeds gebruikt worden. Met die dingen vast komen te zitten is echt knap. Als je een terrein wagen wilt hebben is de G klasse echt een aanrader ook al is het een oldtimer.