Wij hebben het ook niet makkelijk. Tuurlijk, het is zonder meer een privilege om auto’s als deze te mogen testen, maar we hebben er wel een behoorlijke kluif aan. Want we gaan niet zomaar een stukje in de Mercedes-Maybach S 580 e; er wordt ook van ons verwacht dat we er iets zinnigs over zeggen, iets dat treffend aansluit op de informatiebehoefte van potentiële klanten.

Dat betekent dat we ons moeten zien te verplaatsen in mensen die deze limousine kunnen betalen zonder al te veel pijn in hun portemonnee te voelen. Een beetje ooh’en en aah’en over Maybach-kussentjes achterin, elektrisch bediende achterdeuren en stoelmassage met een biltrilstand, dat zet geen zoden aan de dijk. Deze mensen kopen hondenmandjes met dat soort features (denken we).

Deze PHEV is de meest betaalbare Maybach

Laten we dit artikel anders even op een relateerbare manier insteken: dit is de goedkoopste Maybach die je in Nederland kunt krijgen. Het is alweer even geleden dat Maybachs onder hun eigen merknaam in de markt werden gezet (en evenveel kostten als Rolls-Royces). Tegenwoordig heeft Mercedes er een exclusief submerk van gemaakt, net als AMG, en zijn de auto’s extra chique versies van bestaande modellen. Dat heeft zijn uitwerking op de prijs, zelfs al hield Maybach lange tijd vast aan grote acht- en twaalfcilinders die pasten bij hun opulente uitstraling.

Schrik niet: deze S-klasse heeft een zes-in-lijn. Dat niet alleen: ook de crème de la crème gaat met de tijd mee, en dus is het tegenwoordig bon ton om voor te komen rijden met een auto waar een ‘e’ achterop staat. Ja, dit is een plug-in hybride – met meer vermogen dan de S 580 V8 die voorheen de opener van het gamma vormde (en in Nederland door CO2-belasting minimaal 50.000 euro extra kost; in België is hij een fractie goedkoper). De S 580 e kan tot 102 kilometer elektrisch rijden op een volle accu, en dat doet hij in ultiem geïsoleerde, Maybach-waardige stilte.

Qua uiterlijk is deze über-S-klasse eigenlijk nog opvallend bescheiden: die grille met fijne spijlen is meteen het meest in het oog springende element. De motorkap heeft een centrale chroomstrip, er staan Maybach-logo’s op de C-stijlen (maar gewone Mercedes-sterren op de gebruikelijke plekken) en er zijn unieke Maybach-wielen die een beetje doen denken aan Brabus-monoblocks, maar dan stijlvol.

Mercedes-Maybach schreeuwt het niet van de daken

Ook binnenin word je er bepaald niet schreeuwend aan herinnerd dat je de bijzonderste S hebt gekocht – het logo is te spotten op hoofdsteunen en vloermatten, er is een (oké, wel ietwat opzichtige) Maybach-modus voor het tellerscherm, maar dat is het wel zo’n beetje. Onze testauto (niet op de foto’s) heeft een Manufaktur-interieur- en leerpakket van zo’n 20 mille dat voor sommigen wat veel van het goede zal zijn, maar hou je een beetje in en je kunt zonder veel moeite een Maybach samenstellen die absoluut binnen de grenzen van de goede smaak valt.

De twee achterstoelen zijn eindeloos verstelbaar en hebben fraaie uitklaptafeltjes en zeeën van ruimte. Maar wij zijn voor deze test vergeten er een chauffeur bij te boeken, dus we zitten voornamelijk voorin. Daar ontbreekt het je werkelijk aan niets, behalve aan de wil om de Sport-modus in te schakelen. Kies liever de speciale Maybach-stand voor het luchtgeveerde onderstel, zodat de boel nog net even wat vloeiender zweeft.

Mercedes-Maybach S 580 e is niet zo soepel

Het enige dat de voorbeeldige rust en vrede tijdens onze testperiode enkele keren doorbreekt, is de zescilinder. Als je op de snelweg rijdt, schakelt hij op een fluwelen, onmerkbare manier bij; maar dat geldt niet voor dorpse snelheden na een koude start. We gebruiken de Battery Hold-functie om onze acculading te sparen voor later, en dus gaat de benzinemotor aan het werk – door naar 2.500 toeren te springen en daar te blijven hangen. Na een minuut of wat kalmeert hij bij een sensibeler toerental, maar zo’n ontwaking geeft een ongemakkelijke sfeer in de stiltecoupé.

Deze vreemde smet ten spijt is het volop genieten met de Maybach S, al rijst bij ons wel de vraag: kun je 95 procent van deze pracht en praal niet ook beleven in een ‘gewone’ S-klasse met wat opties, voor veel minder geld? Tja, als ergens uit blijkt hoe ver wij van de clientèle van deze auto af staan, is het deze conclusie wel.

Specificaties van de Mercedes-Maybach S 580 e (2024)


Prijs
€ 203.348 (NL)
€ 197.109 (B)
Motorinhoud
2.999 cc
Motortype
zescilinder turbo hybride
Power
510 pk/375 kW
750 Nm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 5,1 s
Topsnelheid
250 km/u
Verbruik
0,8 l/100 km
CO2-uitstoot
18 g/km
Tankinhoud
67 l (benzine)
Afmetingen
5.469 x 1.921 x 1.510 mm (l x b x h)
Wielbasis
3.396 mm
Gewicht
2.650 kg
Bagage
325 l

Reacties

  • Oppersteen heeft op 30 juni 2024 geschreven:

    Doe er maar twee

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)