Je zou misschien denken dat dit een hete hatchback is, maar eigenlijk is het veel meer een raadsel. We denken niet dat we ooit een hot hatch hebben gereden die minder hot hatch was. Om te beginnen is er dat uiterlijk. Totaal onuitgesproken. Kijk alleen al naar die wielen: die zijn 18 inch groot. 18 inch! Oftewel, wat een beetje hot hatch twintig jaar geleden droeg.
Ga zitten en het is hetzelfde verhaal. Oké, de rode stiksels op de stoelen zijn nieuw, maar de stoelen zelf helpen je nog altijd nauwelijks bij het op je plek blijven als je hem door bochten haalt. Uiteraard is er onderhuids meer veranderd, anders zou de vergelijking met een hot hatch helemaal nergens meer op slaan.
Wat maakt de XPower anders dan de normale MG 4?
Wat we hier hebben, is een geüpgradede MG 4 die op elke as een motor heeft in plaats van één motor op de achteras, waarbij het voorste exemplaar 204 pk levert en het achterste 231 pk. Samen zijn ze goed voor 435 pk, wat dus ongeveer zoveel is als een Mercedes-AMG A 45 of een Audi RS 3, terwijl ie met 1.800 kilo ongeveer zoveel weegt als een van die twee met een paar mensen aan boord.
En hij is ook ongeveer even snel. In Nederland en België kost de MG 4 XPower 42.285 euro. Daarmee is ie bijna de helft goedkoper dan de eerder genoemde A-klasse en ruim de helft goedkoper dan de RS 3. En het is niet zo dat MG er gewoon een extra motor in heeft gemikt en lekker achterover is gaan hangen.
De achterste motor is uitgerust met een e-differentieel, een systeem genaamd Intelligent Motor Control verdeelt het koppel razendsnel over alle vier de wielen, er zijn stijvere stabilisatorstangen, extra stevige veren en dempers die de stijfheid met 25 procent verhogen, scherpere besturing en betere schijfremmen rondom.
Rijden moet een feestje zijn, maar is het niet
In een rechte lijn geeft ie je een forse tik op je nieren, hard genoeg om je telefoon te laten opstijgen uit het voor hem bedoelde vakje voor de versnellingspook. De voorwielen krabbelen en trekken een beetje, maar daar houdt de vergelijking met de karakteristiek van een hot hatch ook op. Hij is saai om te rijden. De besturing doet maar wat, het onderstel is vlak en inspireert niet, er is geen geluid en hoewel ie niets onrustbarends doet als je een bocht in kleunt, amuseert hij in het geheel niet.
Hij is clean en goedgemanierd bij normale snelheden, waarmee ie een keurige auto is voor dagelijks gebruik. Het lage onafgeveerde gewicht op die kleine wielen betekent dat ze de ondergrond goed volgen, de isolatie van de ophanging is netjes, het weggedrag redelijk in orde en de 61,8-kWh accu is goed voor een bereik van 385 kilometer. Maar er zit geen enkele diepte in de rijervaring. Deze MG 4 XPower is de Tesla onder de hot hatches: snel, maar totaal oninteressant.
Laat de MG 4 Xpower maar staan
Dus waarom zou je de snelle pakken? Doe jezelf een lol, bespaar een hoop geld en koop een normale MG 4 – dat is immers een prima auto, die we een veel hogere waardering hebben gegeven. Deze mag dan hetzelfde kosten als een (niet in Nederland verkrijgbare) Hyundai i30 N en er nog eens 150 pk bovenop gooien, maar de Koreaan is 100 keer opwindender, veel dynamischer en beter ontwikkeld.
MG zegt zelf al dat ze geen idee hebben wie deze auto gaat kopen. En jammer genoeg is dat precies hoe ie aanvoelt: als een auto van een bedrijf dat echt niet weet wat een hot hatch is.
Specificaties van de MG 4 XPower (2023)
Motor
2 elektromotoren
435 pk
600 Nm
64 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,0 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
385 km
Laadtijd
>5 uur bij 7 kW
35 min. bij 150 kW (10-80%)
Afmetingen
4.287 x 1.836 x
1.516 mm (l x b x h)
2.705 mm (wielbasis)
1.800 kg
363 / 1.165 l (bagage)
Prijzen
42.285 euro (NL)
42.285 euro (B)
Zeker wel Hyper heeft op 10 november 2023 geschreven:
Hyperveel spionagemiddelen namens de Chinese overheid.
Hyperveel dwangarbeid van Oeigoeren in concentratiekampen.
Hyperveel gestolen IP.
Hyperveel subsidie vanuit de Chinese overheid om oneerlijk te concurreren.
En de auto is hyperlelijk.