Never change a winning team. Een waarheid als een koe. Maar gaat ie ook op voor de vernieuwde Mini Cooper S Cabrio? Wij vlogen naar Mallorca voor het moment van de waarheid. Mini is geen merk – Mini is een lifestyle. Deze lifestyle voerde ons onlangs naar Mallorca. Het eiland dat de prachtigste bergwegen moeiteloos weet te combineren met de lelijkste dorpjes die je ooit zult zien. Met in het hoog­seizoen als toegift: een schier eindeloze hoeveelheid Duitse medemensen. Ons advies: rij zo snel mogelijk door, langs of over de bewoonde districten van Mallorca. Hou de focus op het buiten­gebied, en doe dat voor optimaal plezier in een wendbare, kartachtige auto. Liefst een cabrio. Want al die afzichtelijke hotelkolossen zijn in de jaren tachtig heus niet voor niets uit de grond gestampt. Voor zonliefhebbers is Mal­lorca een waar paradijs, mits je de blik gericht houdt op de zee of je magazine en niet achter je kijkt. En dan: bakken. If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. Wij hadden geen magazine, geen zee en geen zonnebrand. Wél een adult-only boutique hotel (jep, dit klinkt alsof we in een veredelde seksclub sliepen. Maar het betekende in de praktijk dat er geen kinderen waren toegestaan. Herhaling: géén kinderen. Voor de liefhebber: google ‘SA Cabana Hotel Rural & Spa’) in de diepe binnenlanden, alwaar diverse vernieuwde Mini Cooper S Cabrio’s ons stonden op te wachten in een strakke rij. Eerste indruk: deze wagen ziet er hetzelfde uit als z’n voorganger. Op zich een positief punt, want waarom wijzigen wat al uitstekend was? Bij nadere beschouwing blijkt er sprake te zijn van nieuwe carrosseriekleurtjes (Starlight Blue metallic, Solaris Orange metallic, Emerald Grey metallic), ‘Very British’ achterlichten in Union Jack-design én een nieuw vormgegeven Mini-logo: tweedimensionaal, dus helemaal vlak, wat – zo wordt ons met droge ogen verteld – een directe verwijzing is naar Mini’s niet aflatende focus op essentie.

Mini biedt je nog meer opties aan

Ook aan de koplampen is gesleuteld. Die zijn tegenwoordig zowel bij de vernieuwde Mini driedeurs, vijfdeurs als Cabrio standaard voorzien van een opvallend zwart accent. Niet opzienbarend, maar het geeft het smoelwerk nog een tandje meer power. De optionele led-­koplampen zijn ook onder de loep genomen en zorgen voor helderder – niet te verwarren met verblindend – licht bij zowel dim- als grootlicht. Qua techniek zijn die adaptieve led-koplampen top notch: ze passen hun helderheid automatisch aan en hebben gedimde bocht­verlichting die je in donkere omstandigheden kunt inschakelen voor beter zicht op de berm.
Net zoals je de verpakking naar eigen inzicht kunt pimpen met lichtmetalen wielen of een Piano Black afwerking, kun je het interieur op smaak brengen. Denk aan een brede selectie van stoelbekleding, verschillende accenten en Colour Lines. Je kunt je telefoon draadloos opladen in de bergruimte in de middenarmsteun, er is een tweede USB-aansluiting en het optionele Mini Excitement Package fêteert je aan de bestuurderskant op de projectie van het Mini-logo (dat vernieuwde platte, dank u) op de grond. Zodra je de deur opent, wordt het geprojecteerd door een lamp in de buitenspiegel, waarna het twintig seconden zichtbaar is, of zolang als je de deur openhoudt. Een gebbetje dat we kennen van andere automerken, maar daarom niet minder leuk.

Zijn er nog technische gadgets aan boord?

Natuurlijk ontbreekt ook de persoonlijke mobiliteitsassistent Mini Connec­ted niet in de geüpdatete cabrio; stel je voor dat je als urban hipster langer dan tien minuten verbinding met de digitale buitenwereld zou moeten ontberen. Mini Connected maakt het mogelijk om je Mini volledig te integreren met je daily digital life. Belangrijke zaken als Instagram, Facebook, Snapchat, maar ook toegang tot je agenda, contactpersonen en routes die je die dag moet rijden. Deze routes kun je met ‘Send to Car’ naar het navigatiesysteem verzenden en Remote Services zoekt je auto op als je ’m kwijt bent, geeft het brandstofniveau door en maakt het mogelijk om de verlichting, toeter, ventilatie en deurvergrendeling op afstand te bedienen. Handig: de Mini is via een simkaart slim online via een 4G-netwerk. Hier draaien ook Teleservices en Intelligent Emer­gency op, Mini’s eigen 112-voorziening die direct in actie komt als je de noodknop indrukt (onnodig te zeggen dat we dit hebben getest).

Welke motor ligt er in de Mini Cooper S Cabrio?

Dan zijn we onder de motorkap ­aanbeland, waar ook het een en ander is aangepast. Zo zijn alle leverbare motoren – ook de basismotor – doorontwikkeld op het gebied van BMW/Mini’s TwinPower-turbotechnologie, de motor­elektronica, de smering, de toevoer van inlaatlucht, het koel- en het uitlaatsysteem. Kleine wijzigingen, maar ze zorgen wel voor net wat meer rijplezier én voor een 5 procent lagere brandstofconsumptie en CO2-emissie. Daarmee voldoen – diepe buiging – alle motoren aan de emissie-eisen van de nabije toekomst. Last but not least is er nog de kakel­verse zeventraps automaat. Die is sinds november al leverbaar op de Mini One en Cooper D. Hij vervangt de zestrapsautomaat die met pensioen is gestuurd. Deze nieuwe automaat zit nu ook in de Cooper en Cooper S-modellen van de drie- en vijfdeurs hatchback en in de Mini Cooper S Cabrio, waarin wij voor dit verhaal rijden. Anders dan de zestraps automaat heeft de zeventraps Steptronic een dubbele koppeling. Daardoor staat de volgende versnelling altijd klaar. Dat rijdt wel zo prettig, soepel en snel. Eigenlijk precies wat je van de Mini-lifestyle zou verwachten. Zelfs als dat betekent dat je met kiloknaller Vueling naar Mallorca moet afreizen.

Specificaties Mini Cooper S Cabrio


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
192 pk @ 4.700 tpm
280 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 228 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
126 g/km CO2 C-label

Afmetingen
3.821 x 1.727 x 1.415 mm
(l x b x h)
2.495 mm (wielbasis)
1.290 kg
44 l (benzine)
160 / 215 l (bagage)

Prijzen
€ 39.700 (NL)
€ 31.500 (B)

VONNIS
Vriendelijk, hip en sportief, terwijl ie tegelijkertijd voldoet aan alle eisen van de nieuwe tijd: maximale mogelijkheden tot personalisatie, net een procentje veiliger, betere transmissie. Niks schokkends, simpelweg een erg ge­slaagde opfrisbeurt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)