Soms wil je gewoon even lekker ergens boos op zijn, toch? Nou, hier hebben we het nieuwste mikpunt voor je: de auto die, samen met de gelijk gemotoriseerde C-klasse, sinds enige maanden voor veel liefhebbers Het Kwaad vertegenwoordigt. De AMG GLC 63 heeft zijn alom bejubelde biturbo V8 ingeruild voor een viercilinder met hybridehulp. Belachelijk, bespottelijk, een grof schandaal; aldus iedereen die nooit een GLC met V8 kocht.
Maar kun je de auto deze ommezwaai echt aanrekenen? Of zelfs maar Mercedes zelf? Er zijn uitstooteisen waar aan moet worden voldaan, bedrijfsgemiddelde waarden die gehaald moeten worden. Om de bittere pil wat zoeter te maken, besloten ze bij AMG om hun F1-kennis een beetje te laten gelden en je met minder cilinders flink meer prestaties te bieden. Knap gedaan, dat valt niet te ontkennen.
De Mercedes-AMG GLC 63 is krachtiger
Maar in dit premium-medium-SUV-hoekje draait het niet om rationele argumenten. ‘Ja maar hij is krachtiger’, ‘ja maar hij verbruikt minder’ – allemaal bijzaak. Zoals bij coupés of sportauto’s gaat het hier om één ding: gevoel. En al bij het starten van de Mercedes GLC 63 S E Performance voelen we: deze auto heeft met zijn voorganger niets te maken.
De vorige AMG GLC was een karakterbak pur sang. Een praktische SUV met een allesoverheersende beul van een V8 die zijn rauwe, ietwat lompe charisma donderend op je botvierde. Ruil je zo’n GLC 63 ongezien in op de nieuwe, dan zul je je bij vertrek bij de dealer afvragen waarin je in vredesnaam bent beland. De oude auto was een motor waar je een carrosserie bij kreeg. Deze voelt aan als een uit de kluiten gewassen hot hatch.
Het vermogen van de Mercedes-AMG GLC 63
Zeker voor een SUV-achtige is hij onvoorstelbaar snel en giftig. Echt op het angstaanjagende af. De forse elektromotor op de achterwielen zorgt voor een onmiddellijke reactie zodra je besluit een teen te strekken, waarna de gnuivende benzinemotor (met elektrisch geassisteerde turbo) een fractie later op stoom komt en je ongenadig hard afschiet. De combinatie levert 680 pk en 1.020 Nm – laat dat even op je inwerken. En al het geweld gaat gepaard met een soort hol warpgeluid dat het midden houdt tussen een geprikkelde bariton en gefrustreerd Chewbacca-gegorgel.
De kracht van de oude AMG’s met V8 was dat je ze ook bijzonder relaxt kon rijden zonder dat ze minder vermakelijk werden. Omdat het gebrabbel en gerommel er altijd was, het kabbelende koppel – de nonchalante hint naar potentie. Die eigenschap is hier volledig overboord gegooid, want deze GLC is niet per se leuk om langzaam te rijden. Dat doet ie of volledig elektrisch, of met een ontevreden vier-cilinderbrom die lijkt te zeggen: kom op, hup, wanneer gaan we? Hij is hitsig, gemaakt om hard te gaan en de hooligan uit te hangen.
Een soort rijdende TikTok
Het punt is dat je daar soms geen zin in hebt; bijvoorbeeld in het drukke verkeer waar je in de Randstad 98 procent van je rijtijd in doorbrengt. Dan zet je hem dus in z’n brave modus en is de opwinding ver weg. Je bevindt je in een prachtig samengesteld interieur met fijn werkende schermen, verlichte ventilatieopeningen en stuurknopjes met mini-displays. Je zit op solide kuipstoelen en beschikt over een klapper van een audiosysteem. Maar naar de diversiteit, de gelaagdheid die zijn voorganger kenmerkte, zul je vergeefs zoeken. Oneerbiedig gezegd is hij een soort rijdende TikTok-video. Hij grijpt je aandacht met uiterlijk vertoon, een blèrende launchcontrol-sprint en een groot aantal pk’s dat knipperend in beeld staat. Maar als je dat allemaal gezien hebt, raak je al snel afgeleid door een kattenfilmpje.
De Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance is verbijsterend capabel, en wie uit een Golf R of A 45 komt, zal het misschien zelfs op prijs stellen dat hij in het verlengde van die auto’s ligt. Ze zullen het knokige onderstel prijzen, de effectieve vierwielaandrijving, de wendbare achterasbesturing en het gebalanceerde bochtengedrag dankzij de actieve rolstabilisatie. Ze zullen hun familie-SUV keer op keer schaterend in 3,5 seconden van 0 naar 100 stampen. De tijden veranderen, en er zal een nieuwe generatie AMG-rijders aantreden die deze auto omarmt. Maar zij die nog van de V8 hebben geproefd, blijven als sentimentele oude rotten mijmeren over hoe het ooit was.
Specificaties: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance (2024)
Prijs: € 162.043 (NL) / € 122.573 (B)
Motorinhoud: 1.991 cc
Motortype: viercilinder turbo hybride
Power: 680 pk/500 kW, 1.020 Nm
Aandrijving: vier wielen, 9v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 3,5 s
Topsnelheid: 275 km/u
Verbruik: 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 170 g/km
Tankinhoud: 65 l (benzine)
Afmetingen: 4.749 x 1.920 x 1.635 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.888 mm
Gewicht: 2.310 kg
Bagage: 470/1.530 l
Reacties