Ja, inmiddels weten we het allemaal wel: Mitsubishi verkoopt tegenwoordig Renaults met omgebouwde grilles en logo’s. Ze doen ook nog wat andere modellen – een Space Star of Eclipse Cross heeft geen Franse oorsprong – maar de Colt (Clio) en ASX (Captur) drukken wel hun stempel op het aangezicht van het merk.
Tijdelijk leed, zegt Mitsu. Dit is een toegankelijke manier om in Europa een dekkend gamma te hebben, wat nodig is om een aanloop te kunnen nemen naar nieuwe modellen die ook hun basis met Renault zullen delen, maar een stuk onderscheidender zullen zijn. Zo komt er in 2025 een C-segment SUV-achtige (wat anders?) waaraan je zijn Scenic-basis niet af schijnt te kunnen zien. Maar voor nu eerst nog even deze compactere telg: de ASX, die nu al is vernieuwd terwijl ie pas een jaartje weer op de markt was.
Wat is de Mitsubishi ASX precies?
Nou, een B-segmenter met een hoge instap, zoals er nog tientallen zijn. Je moet er als merk een bij je dealers hebben staan, anders tel je niet meer mee. De ASX/Captur is een heel aardige optie, want er is keus uit verschillende soorten aandrijflijnen (benzine, mild-hybride en vol-hybride – de PHEV is niet meer leverbaar) en het type draait al een tijdje mee. Hij heeft dus al even kunnen evolueren.
Wat is er nieuw aan deze Mitsubishi ASX?
Tja, hetzelfde als we vorige maand al over de Captur meldden. Een compleet nieuwe neus die het begrip ‘facelift’ haast voorbijstreeft, een groot centraal Google-scherm, de nodige technische verbeteringen (slimmere ADAS-systemen, led-koplampen, over-the-air updates) en nieuwe kleuren en wielen.
Foto: Mitsubishi
Dan lees ik de review van die Renault wel even…
Ho, wacht. Van de Captur reden we de in Nederland populairste versie, de E-Tech Full Hybrid. Die aandrijflijn, uiteraard ook verkrijgbaar in de ASX, maakt gebruik van vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee voor de elektromotor. Dat is vernuftig (en zuinig), maar ook een beetje warrig en rommelig als je wat sportiever probeert te rijden. Wat, toegegeven, kopers in dit segment alleen zullen doen als de wandelschoenen bij de ANWB-winkel in de aanbieding zijn. Maar goed, bij TopGear zijn we benieuwd naar zulke dingen, en van de vol-hybride ASX worden we op dat vlak niet erg blij.
Gelukkig stelt Mitsubishi bij de persintroductie ook de mild-hybride met DCT-automaat beschikbaar. Die staat in Nederland alleen met handbak in de prijslijst (nog beter), is dan ruim 1.000 euro goedkoper dan de hybride en iets minder zuinig, maar hij mag meer gewicht trekken (1.200 in plaats van 750 kilo) en zou meer dynamiek en rijplezier moeten bieden. Als je daarvan houdt. Dat doen wij.
Foto: Mitsubishi
Hoe rijdt de mild-hybride Mitsubishi ASX?
Dit is meer ons spreekwoordelijke kopje thee. De ASX is in deze uitvoering ruim 100 kilo lichter dan de hybride en de 1.3 viercilinder turbo brengt er gretig de gang in. Het motortje is ook nog eens behoorlijk stil, de automaat schakelt soepel en er zijn flippers aan het stuur, iets wat we bij de hybride missen. Zoals gezegd reden we de handbak niet, maar als die zich hetzelfde laat bedienen als in de 90-pk benzineversie, tekenen we ervoor. Overigens heeft de handgeschakelde mild-hybride wel iets minder vermogen dan de automaat: 140 tegen 158 pk. De besturing en het onderstel zijn precies een mooie match met het type auto – niet te licht of slap, niet geveinsd sportief – en deze aandrijflijn sluit daar gevoelsmatig goed bij aan.
Verder nog op- of aanmerkingen?
Onveranderd is de zitpositie, die net wat aan de hoge kant is (maar waar koop je een crossover voor?), en ook het stuur is nog altijd licht gekanteld en zit vrij ver weg. De opzet van het dashboard is in orde, met een laadplateau en voldoende opbergruimte, net als het nieuwe tellerscherm en het centrale display: de Google-interface werkt snel en eenvoudig. Er zijn mooie aluminium schakelaartjes voor de airco en uiteraard is de bekende, over 16 centimeter verschuifbare achterbank aanwezig om tussen interieur- en bagageruimte te variëren.
Foto: Mitsubishi
Moet ik de Mitsubishi ASX kopen, of toch de Renault Captur?
Dat zal vooral een kwestie van smaak of merkvoorkeur zijn, al is er wel iets wat voor de Mitsubishi spreekt. De uitvoeringen tussen de twee merken zijn niet altijd direct vergelijkbaar, maar de ASX is over het algemeen een fractie duurder. Daar staat tegenover dat hij met acht jaar algemene garantie komt, tegen twee jaar voor de Renault. De enige keuze waar we je ongeacht het merk in kunnen aanmoedigen: kies de mild-, niet de vol-hybride. Uit dat ene extra litertje per 100 kilometer haal je een hoop rijplezier.
Specificaties, verbruik en prijs Mitsubishi ASX
Uitvoering | 1.3 DI-T Intense+ AT |
Motortype | viercilinder turbo |
Motorinhoud | 1.333 cc |
Versnellingsbak | 8v automaat |
Aandrijving | voorwielen |
Vermogen | 158 pk |
Koppel | 270 Nm |
0-100 km/u | 8,5 s |
Topsnelheid | 174 km/u |
Verbruik | 5,9 l/100 km |
Afmetingen l x b x h | 4.236 x 1.797 x 1.576 mm |
Gewicht rijklaar | 1.241 kg |
Bagageruimte | 487 l |
Prijs NL | € 34.890 (6v handbak, 140 pk) |
Prijs B | niet leverbaar |
Reacties