Eerst maar even de metaforische olifant in de kamer benoemen? Dit ziet er inderdaad niet uit als een Mitsubishi ASX, want dat is een middelmatige crossover waarvoor sinds zijn onthulling bij elk ander merk een beter alternatief te vinden is. En hier zien we een fijne cross-over die op alle vlakken goed meekomt met zijn tegenhangers. Hij lijkt bovendien niet echt op een Mitsubishi. En als je heel goed kijkt, kun je er best een paar eigenschappen van de Renault Captur in herkennen. Een scherp inzicht dat je nergens anders zult lezen.
Je mag de Mitsubishi ASX best een luie rebadge noemen, maar dat is niet vanwege gemakzucht. De designer zou een setje nieuwe koplampen kunnen tekenen, maar dan moeten de nieuwe units opnieuw gehomologeerd worden door de juiste instanties. Niet alleen is dit een kostbaar proces, er moet dan meteen ook een nieuwe motorkap of voorbumper worden ontworpen. Met een beetje pech moet het hele zooitje dan weer opnieuw door de crashtestmolen en vervolgens moet de fabriek voor een deel opnieuw worden ingericht.
Mitsubishi moet nú nieuwe modellen hebben
Dit zijn allemaal schreeuwend hoge ontwikkelingskosten die terugverdiend moeten worden, waardoor de ASX fors duurder zou uitvallen dan de Captur. En laten we eerlijk zijn: dan ga je voor de Captur. Bovendien moet Mitsubishi in Europa gewoon nú ‘nieuwe’ modellen hebben, anders zit niet alleen de designer zonder werk. Daarom komt deze Mitsubishi ASX nu versterking bieden aan de Eclipse Cross en de Space Star. Later komt er een nieuwe Colt, die heus geen Renault Clio is.
Het lijstje met veranderingen is kort. Mitsubishi wisselt de grille inclusief het logo, de naafkapjes, monteert een andere airbag met het eigen logo en de accentkleur op de carrosserie is niet grijs, maar zwart. Je moet overigens goed zoeken om ergens nog een Renault-logo te vinden, maar in het binnenwerk van de motorkap kun je het bekende ruitje spotten.
De achterklep is een interessant verhaal. In de fabriek wordt kunststof in een mal gespoten om de klep te maken, en op het – blijkbaar vrij ruim bemeten – gat dat achterblijft na de kunststofinjectie plakt Renault een groot logo. Het logo van Mitsubishi past daar niet. Een volledig nieuwe klep is geen optie, dus bedacht Mitsubishi een afdekkapje voor dit gat (waar ook de camera in zit) en schrijven ze de merknaam uit over de achterklep. Bij Porsche komen ze er ook mee weg.
De Mitsubishi ASX is iets duurder dan de Captur
Het resultaat van deze inspanningen is dat de Mitsubishi ASX vrijwel zonder meerprijs gebouwd kan worden. De instapper is in Nederland zo’n 1.000 euro duurder dan die van Renault, maar dan krijg je er wel zaken als parkeersensoren bij, en vijf jaar garantie in plaats van twee jaar.
Aangezien de auto technisch identiek is aan de Captur, hoeven we daar maar weinig woorden aan vuil te maken. Iedereen zal een goede zitpositie vinden, het onderstel is aangenaam, voor de prijsklasse is het interieur dik in orde en het rijgedrag laat geen blijvende indruk achter, maar het stuurt lekker licht en moeiteloos.
Mitsubishi neemt het volledige motorenaanbod over, zelfs de PHEV. We rijden de mild-hybride en de normale hybride (zonder stekker) en met beide kom je helemaal niets tekort. Of je dan de ASX of de Captur moet kiezen? Simpel: kijk eerst welke opties je wilt en kijk daarna bij welk merk de uitvoering met die spulletjes het goedkoopst is.
Mitsubishi ASX HEV Intense (2023)
Motor
1.598 cc
viercilinder hybride
143 pk @ 5.600 tpm
148 + 205 Nm @ 3.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
104 g/km CO2 A label
Afmetingen
4.227 x 1.797 x
1.576 mm (l x b x h)
2.639 mm (wielbasis)
1.440 kg
48 l (benzine)
440 / 1.149 l (bagage)
Prijzen
€ 33.490 (NL)
niet leverbaar (B)
Reacties