De Morgan Supersport is ontworpen om de vlaggenschiprol van het bedrijf uit Malvern over te nemen van de Aero-modellen uit het begin van de jaren ’00. Net als die auto’s zal het ontwerp de traditionele liefhebbers wellicht wat tegen de haren in strijken, met al die duidelijke signalen dat dit een moderne, verfijnde Morgan moet zijn.

De Plus Six was dat eigenlijk ook al, maar zag er dankzij een conservatievere design-insteek nooit echt zo uit. En de filosofie achter de Supersport is meteen een stuk ambitieuzer: in plaats van puur te focussen op de selecte schare liefhebbers van ‘nieuw oud spul’ moet hij meer mensen overhalen om nu eens niet te kiezen voor een Porsche of AMG. Geen druk hoor, Supersport, geen druk…

De Morgan Supersport heeft dezelfde aandrijflijn, geëvolueerd platform

De 3,0-liter zes-in-lijn en achttraps automaat van BMW zijn ongewijzigd overgenomen, waarmee hij goed is voor een vermogen van 335 pk, 500 Nm aan koppel, een sprint naar 100 km/u van 3,9 seconden en een topsnelheid van 267 km/u. Vrijwel alle andere belangrijke onderdelen zijn vernieuwd. Een geëvolueerd platform biedt een 10 procent stijvere basis en de optionele koolstofvezel hardtop op ons exemplaar verhoogt de stijfheid met nog eens 10 procent.

Morgan Supersport brons (2025) interieur zijkant bruin

De besturing is sneller en de ophanging slimmer, met 30 millimeter meer veerweg dan voorheen. Geavanceerde, 24-voudig verstelbare Nitron-dempers staan op de optielijst. De wielen zijn elk 3 kilo lichter en voorzien van Michelin Pilot Sport 5-banden. Alles bij elkaar een duidelijke stelling: dit is een Morgan om mee te ríjden, niet om een beetje in rond te toeren.

Elektrisch te openen kofferbak (ja, in een Morgan)

Toch probeert hij ook dat laatste met meer flair te doen. Je kunt nu zelfs wat meenemen, want de Supersport heeft een heuse, elektrisch te openen kofferbak, fraai is afgewerkt met keurig gelakt essenhout – om maar aan te geven dat hout nog altijd de basis vormt van elke Morgan. Je kunt er geen bergen bagage in kwijt, maar een paar tassen lukt wel, en ook de bovenkanten van de deuren vinden er een plekje – en kunnen dus makkelijk tevoorschijn worden gehaald als het weer omslaat. In andere Morgans moest je die thuislaten.

De eerste kilometers zullen vertrouwd aanvoelen voor iedereen die al eens eerder in een moderne Morgan op het CX-platform heeft gereden. Lichtere besturing en minder gedoe dan bij Morgans uit vervlogen tijden, maar nog altijd dat betoverende uitzicht over de lange, gebeeldhouwde motorkap en het minimalistische, maar prachtig afgewerkte interieur. Waarin natuurlijk, het idee alleen al, geen plek is voor moderne frivoliteiten als een touch-screen.

Morgan gaat met zijn tijd mee met de Supersport

Daar gebruik je je telefoon maar voor. Maar voor die telefoon heeft hij dan wel een bluetooth-verbinding aan boord, en je kunt het ding eventueel zelfs draadloos opladen. Wie zei daar dat Morgan niet met zijn tijd meegaat? Verkeersdrempels zijn veel minder dramatisch dan voorheen, al blijft windgeruis op snelwegtempo duidelijk aanwezig – of het dak nu open of dicht is.

Morgan Supersport brons (2025) zijkant links rijdend achterr schuin

Zodra je afslaat naar leukere wegen, wordt duidelijk dat de grenzen hoger liggen dan voorheen. De Supersport stuurt gretiger in, terwijl de achterste Michelins zich beter in het asfalt vastbijten bij het uitaccelereren. Je krijgt tegenwoordig ook airbags en stabiliteitscontrole, waarbij het lampje af en toe waarschuwend knippert als je het systeem aan laat staan. De tussengelegen Sport-modus biedt echter een fijne balans: wel wat speelruimte, maar je wordt niet aan je lot overgelaten. De remmen zijn overgenomen van de Plus Six en bieden niet direct datzelfde vertrouwen.

Heel erg capabel

Desondanks is de Supersport een capabele auto wanneer je hem opjaagt, ook al is bij de rijeigenschappen niet zo’n duidelijke sprong in de toekomst gemaakt als bij het uiterlijk. Hij voelt zeker volwassener aan dan de lichtere, wendbare Plus Four die onder hem in het gamma staat. De Morgan Supersport is breder, zwaarder en sterker, wat ook zorgt voor een steilere leercurve.

En je zult nog altijd compromissen moeten sluiten waar de bestuurder van een Aston, Porsche of AMG nog nooit van heeft gehoord. Maar Morgans worden doorgaans om andere redenen gekocht en een leven lang gehouden (wie leaset er nou een Morgan?); en dan is een rijkarakter met bewezen duurzaamheid ineens behoorlijk aantrekkelijk.

Specificaties Morgan Supersport

Prijzen   € 162.950 (NL) / € n.b. (B)
Motorinhoud 2.998 cc
Motortypezescilinder turbo
Power 335 pk/250 kW, 500 Nm
Aandrijving Achterwielen, 8v automaat
Acceleratie 0-100 km/u in 3,9 s
Topsnelheid  267 km/u
Verbruik 7,7 l/100 km
CO2-uitstoot175 g/km
Tankinhoud41 l (benzine)
Afmetingen4.110 x 1.805 x 1.290 mm (l x b x h)
Wielbasis 2.520 mm
Gewicht   1.170 kg
Bagage n.b.

Geef een reactie

(verplicht)