‘Hoi, wij zijn Soepie en we maken de allerbeste groentesoep die er is. Je kunt een abonnement op ons nemen of gewoon voor best veel geld onze soep online kopen, probeer het nu! We hebben zelfs Soepie-stations waar je je kopje snel opnieuw kunt vullen. Maar vergeet dat maar even, want er zijn ook Soepie Houses waar je kunt relaxen, je kinderen kunt droppen of een presentatie kunt geven. Ben je mooi meteen onderdeel van onze community! Petje met ons logo erbij? #soepielife’

Dit is ongeveer de boodschap waarmee Nio onze markt op is gekomen, en – vreemd – niet heel veel mensen lijken een onbekend merk meteen op deze manier te willen omarmen. In het jaar dat Nio nu in Nederland actief is, noteerden ze 160 registraties. Van auto’s op de weg dus, niet van mocktails aan hun bar in Rotterdam. Overigens melden ze dat hun app wel 25.000 keer is gedownload.

Maar wie zo’n eerste stap zet, moet doorpakken, en Nio heeft een lange adem. De Power Swap Stations zijn een aardig voorbeeld: daarvan zijn er nu al 28 in Europa en na updates duurt een accuwissel slechts 3 minuten. Ook qua modellenaanbod zit het merk in een stroomversnelling. Hun nieuwste idee is deze Nio ET5 Touring, die meteen behoorlijk onderscheidend is.

Veel concurrentie heeft de ET5 Touring niet

Ondanks SUV’s en crossovers is Europa’s liefde voor de stationwagen niet voorbij, maar er zijn weinig merken die een elektrisch exemplaar aanbieden. Porsche, Opel/Peugeot, MG – dan heb je ze wel gehad. Daartussenin is dus zat plek voor een middelgroot semi-luxe geval, en die plek komt de Nio ET5 Touring nu opeisen.

Met een motor op de voor- en achteras heeft hij 490 pk en mag hij 1.400 kilo trekken. Hij gaat van 0 naar 100 in 4 seconden, net vlot genoeg voor je woon-werkverkeer. Als je 19-inch wielen en de 100-kWh accu kiest, moet je 560 kilometer ver kunnen komen op een lading. En in z’n kofferbak (met schotten en magnetische tassenhaakjes) kun je 450 tot 1.300 liter kwijt.

De cabine is wat verbeterd, maar heeft nog wat pijnpunten

Z’n interieur oogt rustig en ruimtelijk. Na klachten over de hoge voorstoelen in de ET5 sedan heeft Nio ze voor de Touring meteen lager geplaatst, en ook achterin is er genoeg hoofdruimte door het (elektrochromatische) glazen dak. Er zijn wat opmerkelijke zaken, zoals spiegelbediening op het stuur, raamknopjes die andersom werken en een opbergvak met een kluismodus met wachtwoord.

Maar het infotainment is overzichtelijk (alles zit in één home-scherm) en de interactie gemakkelijk, al maken de bewegingen van assistentbolletje Nomi meer herrie dan weg en wind. Verder opent de achterklep zich zo traag dat je je al wachtend afvraagt waarom je dat ook alweer niet zelf kon doen.

Hoe rijdt de station-ET5?

Het onderstel blijft altijd vrij zacht – rijmodi beïnvloeden alleen vermogen, besturing en regeneratie – waardoor de Touring met zijn lijvige gewicht ‘dobbert’ in oneffen bochten. Echt sportief is ie dus niet; snel wel, en dat is wat in de tabelletjes telt. Voor de veeleisende rijder komt Nio vast ooit met een performance-divisie, want dat staat in het Europese premiumhandboek. De ook verplichte lange lijst rijhulpjes, met camera’s en lidar en AI en sensoren tot in je vloermatten, heeft het merk al ruimschoots op de rit.

De wereld heeft meer stationwagens nodig, dus de Nio ET5 Touring is welkom. Zoals gebruikelijk bij dit merk kun je ’m met of zonder accu kopen of via een abonnement rijden. In alle gevallen is ie Duits-prijzig, en dat blijft in deze fase van zieltjes winnen toch een lastig gegeven. Soepie?

Specificaties van de Nio ET5 Touring 100 kWh (2024)


Motor
2 elektromotoren
490 pk
700 Nm
100 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,3 kWh/100 km A label
Actieradius
560 km (WLTP)
Laadtijd
<9 uur bij 11 kW
40 min. bij 125 kW (10-80%)
Afmetingen
4.790 x 1.960 x
1.499 mm (l x b x h)
2.888 mm (wielbasis)
2.210 kg
450 / 1.300 l (bagage)
Prijzen
€ 72.900 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • Clipson heeft op 19 februari 2024 geschreven:

    Die omgebouwde Verbranders van Opel en peugoet reken ik niet als EV
    Een stationwagen is een werkpaard!
    En die luligge accu’s die ze er durven instoppen maken het alles behalve een goed werkpaard!

    Overslaan alles wat geen dedicated platform heeft of draag de gevolgen.

    Reageer
  • Bah bah bah heeft op 18 februari 2024 geschreven:

    Laat die Chinese spionage bak lekker daar. Weg met die rommel!

    • Not done heeft op 18 februari 2024 geschreven:

      Je kan in 2024 ook niet meer met goed fatsoen een Chinese auto rijden. Iedereen weet dat ze gemaakt worden met sloten subsidie met als enige doel de Westerse industrie kapot te maken en daarbovenop jatten ze alle IP die ze maar kunnen. Als je hier in rijdt dan steun je het kapot maken van onze industrie. Oftewel je bent een landverrader.

      • Realist heeft op 19 februari 2024 geschreven:

        Ja op zoek naar een Nederlandse merk. Maar dat is echt een korte zoektocht.

        Altijd maar hetzelfde gezeur!
        90% van alle goederen die in ons land zitten komen van buiten Europa.
        En als je kinderen hebt dan zit je huis er propvol.

        Ik daag U en alle anderen uit om alles wat niet van bij ons komt buiten te gooien!

        Ps dan zal je waarschijnlijk ook niet meer kunnen onzin posten!

        • Karel heeft op 20 februari 2024 geschreven:

          Standaard reactie van die ‘realist’. “Maar alles wordt gemaakt in China”. Een auto is heel iets anders dan een stuk speelgoed. Als je dat niet snapt ben je heel dom of je vertelt precies wat het Chinese trollenhandboek zegt wat je moet zeggen. Deepl voor de vertaling en klaar is Kees. Of klaar is Chang.

          Reageer
        • @realist heeft op 19 februari 2024 geschreven:

          Je doet je naam geen eer aan. Veruit het grootste deel van de auto’s die in Nederland verkocht worden zijn in de EU gebouwd en in het grootste deel daarvan ook nog van Europese merken. Er is in ieder geval geen enkele reden om voor Chinees te gaan, vooral omdat de Europese alternatieven veel beter zijn.

          En dan laat ik de morele kant nog buiten beschouwing want een Chinese auto kan idd echt niet meer.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)