Vier jaar geleden reden we met de toen vernieuwde Nissan GT-R Nismo. Al in de eerste alinea benoemden we zijn hoge leeftijd. Niet heel netjes, want dat doe je op een date ook niet. Terecht was het wel: zes jaar was ie al – en toch bleef Nissan ‘m nog stug door-faceliften.
Je zou zeggen dat na tien jaar de rek er wel zo’n beetje uit is. Op deze pagina zou een feature kunnen staan van een conceptcar van de volgende generatie. Maar nee: geheel in lijn met de huidige trends verhoogt Nissan de pensioengerechtigde leeftijd, schopt de wandelstok weg en duwt een spuit botox in z’n wang.
Het is de meest ingrijpende facelift tot nu toe
Zelfs de carrosserie (de c-stijl om precies te zijn) werd aangepast. Binnenin verdwenen maar liefst zestien knopjes en de rest van het interieur werd naar de moderne tijd getrokken. Het hopeloos verouderde infotainmentsysteem bleef, helaas.
De botox zorgt aan de voorkant voor een andere gelaatsuitdrukking waarbij z’n mond permanent op apegapen staat. Luchtgeleiders op de hoeken dirigeren de lucht langs de wielkasten. Alle veranderingen bij elkaar zorgen voor minder luchtweerstand en meer downforce.
De gehele constructie van de Nissan GT-R werd stijver, waardoor het team van Nismo de dempers, veren en stabilisatoren nog beter kon fine-tunen. Ook is het vierwielaandrijvingssysteem beter. Het resultaat? De slalom-tijden en de bochtenprestaties zijn 2 procent beter, zegt Nissan. Eh, ja. Dat is vooral handige kennis voor op feestjes.
En waarom zouden ze er ook aan zitten: de Nissan GT-R Nismo produceert al 600 pk. Dat klinkt tegenwoordig niet eens overdreven, want de Mercedes-AMG E 63 S heeft er bijvoorbeeld al 612. De Ferrari 488 GTB heeft er 670 en de McLaren 720s heeft er… nou, gok maar. En stuk voor stuk laat de GT-R deze supercars achter zich bij de startstreep. Want met die 600 pk sprint de GT-R in 2,6 seconden naar 100 km/u. Een Chiron doet dat in 2,5 seconden. Hoe de Nissan GT-R Nismo dat exact doet, weet niemand. Zelfs 10 jaar na de eerste versie blijft de GT-R een ongelooflijk indrukwekkend apparaat.
Is er iets veranderd aan de motor van de Nissan GT-R Nismo?
De motor is een betrekkelijk kleine 3,8-liter V6-motor, uit de tijd dat autofabrikanten nog niet krampachtig deden over een turbokarakter. Dus geen twee turbo’s die elkaar perfect aanvullen met variabele schoepen om te verdoezelen dat de motor aan de beademing zit. Elke cilinderbank krijgt zijn eigen enorme turbo, inclusief turbogat. Onderin het toerengebied gebeurt er geen donder en dan klapt het vermogen er lomp en abrupt in.
Gevaarlijk om mee te rijden? Doe niet zo mal. Toen de medewerkers van Nissan collectief hun ziel verkochten voor de bizarre acceleratie, onderhandelden ze er direct een complex tractiesysteem bij. Dat betekent dat je de lompe turbo’s op elk moment, onder elke stuurhoek en haast op elk oppervlakte volle bak mag laten opspoelen. Alsof je succesvol openhartchirurgie uitvoert met een kettingzaag: het ziet er lomp uit en op momenten lijkt het alsof het misgaat, maar aan het eind leeft iedereen nog.
En dan de grip. Oef, de grip. Op elke snelheid voel je de brede banden nog harder plakken dan de vinger van een kleuter op een iPad-scherm. Overigens, dezelfde kettingzaag kun je na de chirurgie gewoon gebruiken om elke dag je appeltje te schillen (wel eerst even wassen). Want de Nissan GT-R Nismo rijdt als elke andere auto. Goed, hij is wat aan de brede kant, maar dat is een Volkswagen Transporter ook. De zitpositie achter het stuur is heel normaal, de stoelen zijn comfortabel, het zicht (op een toefje achterspoiler in de binnenspiegel na) is in orde en de auto is niet belachelijk laag. Als je een eigen benzinepomp hebt, zou je ‘m elke dag kunnen rijden.
Zege bij elk stoplicht
Alleen geluidsdemping is wat minimaal voor een daily driver, waardoor het vanbinnen klinkt als een gedomesticeerde GT3-racer. Je hoort de aandrijflijn koppelen, ontkoppelen, de bak zingen, de turbo’s opspoelen en bij inparkeren hupst het buitenwiel vrolijk mee door het gelimiteerde slipdifferentieel. De versnellingen zijn wat kort waardoor je op de snelweg iets meer geluid hebt dan je misschien zou willen. En als je de motor start, hoor je de achterspoiler meetrillen. Maar daarvoor krijg je wel de zege bij élke stoplichtensprint. Zonder moeite. En wat boze blikken.
En daarom moeten niet klagen over de leeftijd van de Nissan GT-R, maar hem koesteren zolang hij nog onder ons is: geen enkele andere auto biedt dergelijke idiote supercarverslindende prestaties met het gemak van een iets te breed uitgevallen Pulsar. De volgende Nissan GT-R, de R36, wordt waarschijnlijk een stuk minder gewoontjes. Hij wordt ranker, lager en kruipt dichter tegen andere supercars aan.
Altijd hetzelfde riedeltje
Aan een super-uiterlijk kleeft wel één voordeel: het zou de prijs rechtvaardigen. Een Nissan GT-R Nismo kost je nieuw in Nederland 250.900 euro (184.900 euro in België). Op het kantoor van de belastingdienst hangen dan ook een speciale toeter en confettikanonnen. Wanneer iemand gek genoeg is zo’n een GT-R te kopen, legt iedereen het werk neer, wordt er gefeest op de kosten van de koper en gaat iedereen op betaald verlof voor de rest van de week. Een kwart miljoen voor een Nissan. Dus. Dat is heel lastig uit te leggen.
Het is nog altijd 50.000 euro minder dan de Porsche 911 Turbo S (en 100.000 euro minder dan de GT2 RS) moet kosten, maar een Ferrari 488 GTB is slechts 20.000 euro duurder. De waarheid is dat de tijd en de wetgeving de beul uit Japan hebben ingehaald. We zijn blij dat hij er nog eventjes is, al was stoppen op het hoogtepunt wellicht waardiger geweest voor de botox-opa.
Video: Nissan GT-R Nismo
Specificaties Nissan GT-R Nismo
Motor
3.799 cc
V6 biturbo
600 pk @ 6.800 tpm
652 Nm @ 3.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,6 s
top 315 km/u
Verbruik (Gemiddeld)
11,8 l/100 km
275 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.680 x 1.895 x 1.370 mm (l x b x h)
2.780 mm (wielbasis)
1.725 kg
74 l (benzine)
315 l (bagage)
Prijzen
€ 250.900 (NL)
€ 184.900 (B)
Vonnis
Ongeacht zijn leeftijd een nietsontziende en allesvernederende supercar. Al ziet ie er niet zo uit – en dat is onderdeel van zijn charme, maar wellicht ook de reden dat je er geen kwart miljoen euro voor wilt neerleggen.
Ahmed heeft op 11 april 2020 geschreven:
Is you guys tested the 0-100 km/h time or a manufacturer claimed? Can you tell it please?