De Nissan Micra is bij uitstek de belichaming van een auto voor paars gepermanente, oude dametjes. Toch tovert ie ook nu weer een glimlach op ons gezicht want hij kan echt flink bijten, als het moet.
De Micra is verreweg het meest bekende model van Nissan – je komt ‘m ook overal ter wereld tegen. Klein, goedkoop, pretentieloos en van heel goede kwaliteit. Bij ons in de Lage Landen is ie vooral populair bij vrouwen vanwege z’n guitige voorkomen en z’n rijgemak – de reden waarom je er vaak of heel jonge meisjes in ziet (‘van papa gekregen omdat ik tot m’n 18e niet heb gerookt’) of heel oude dametjes die het vooral als een heel handig vervoermiddel zien voordat ie definitief moet worden ingeruild op een rollator.
Het zijn vooroordelen. Natuurlijk, ook na deze facelift blijft z’n hoge aaibaarheidsfactor van toepassing en blijft het een echte stadsmini, want hij heeft wel mooi vier deuren en een handige, grote kofferklep, waarmee z’n praktisch nut met scheuten tegelijk op je afstraalt. Maar er zijn weinig volwassen kerels of hippe dametjes die je met een Micra plezier doet. Totdat je gaat rijden.
Z’n 98 pk sterke supercharged driecilinder komt uitstekend en levendig voor de dag. Z’n gewicht van net onder de 1.000 kilo helpt daarbij, alsook de communicatieve en prettig directe besturing. We jagen de toeren tot in het rode gebied en warempel: dit is leuk! Met een beetje actief schakelen en flink gas geven, tover je de auto die eigenlijk voor je oma bestemd is om in een lekker stads scheurijzertje. En hij lijkt er nog lol in te hebben ook.
Binnenin oogt ie door de simpele plastics hier en daar wat goedkoop, maar dat is ie dan ook. Het past misschien zelfs wel bij ‘m. De middenconsole in de versie met navigatie is keurig afgewerkt en zorgt voor wat frisheid in het interieur en alles laat zich eenvoudig en prettig bedienen.
De Micra is meer dan een leuk speelgoedje: je zou eigenlijk voorbij het stigma moeten kijken en zelf eens een blokje moeten gaan scheuren. Natuurlijk, er zijn concurrenten die er veel dynamischer en moderner uitzien, maar die kunnen in veel gevallen niet tippen aan het plezier dat de Micra kan bieden. Zeker niet voor een prijs van rond de tien mille. Dus bestel een oranje exemplaar, plak er een paar witte racestrepen op en leer je brave omaatje hoe je met een ruk aan de handrem een bocht kunt nemen. We durven te wedden dat zij er net zo veel plezier aan beleeft als jij.
Nissan Micra 1.2 DIG-S
12/20
Motor
1.198 cc
driecilinder supercharged
98 pk / 147 Nm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 in 11,3 s
top 180 km/u
Verbruik/milieu
5,0 l/100 km
95 g/km CO2, A-label
Afmetingen
3.825 x 1.665 x 1.520 mm (L x B x H)
2.450 mm (wielbasis)
955 kg
41 l (benzine)
265/605 l (bagage)
Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.
Het vonnis
In tegenstelling tot de nieuwe Note is dit wél een pittig ding dat zich fijntjes door het alledaagse verkeer laat gooien. Vergeet het bejaardenstigma: hij ziet er wat oubollig uit ja, maar rijdt als de beste
Reacties