De X-Trail transformeert van een anonieme, vierkante, terreinwaardige allestrekker naar een geziene, vlotte allestrekker die niet terugdeinst voor een flinke modderplas. Lifestyle-SUV noemen ze dat, in jargon.

Op de foto’s zie je de derde generatie van de Nissan X-Trail, al zou je dat niet zeggen. Sterker: in eerste instantie dachten we met een nieuwe Subaru te maken te hebben. Want een X-Trail, dat is in onze beleving een ietwat saaie, vierkante alleskunner. Niet een met zwierige lijnen toegeruste lifestyle-SUV zoals Nissan ‘m graag neerzet. Wat is er gebeurd?

De klant is koning, en de klant wil geen saaie vierkante caravantrekker meer. De in 2001 geïntroduceerde X-Trail fungeerde eigenlijk als instap-terreinwagen van Nissan, onder de toenmalige Nissan Terrano die later Pathfinder ging heten en de Nissan Patrol – Nissans equivalent van de Toyota Land Cruiser. Hij was ruim en simpel van opzet, je kon er een flink bos mee doorkruisen en aardig wat gewicht mee trekken. Z’n opvolger in 2007 – eigenlijk een stevige facelift – bracht ‘m wat meer bij de tijd, en ook bij dat model lag de nadruk op terreinvaardigheid en praktische bruikbaarheid. We herinneren ons de perspresentatie nog goed – glibberend over bospaden en omgevallen boomstammen.

De nieuwe X-Trail doet in vrijwel geen velden of wegen meer denken aan het vorige model. Prima, hij ziet er stukken beter en dynamischer uit, dat gaat potentiële kopers zeker aanspreken. Te meer als ze horen dat je met deze X-Trail nog steeds caravans kunt trekken, als je wilt zeven personen kunt vervoeren (moet je wel de optionele derde zitrij erbij kopen) en een heleboel andere spullen erin kunt stouwen. Dat je wat minder makkelijk door een riviertjes waadt – sterker: we zouden het niet proberen met dit model – zal het gros van de kopers een zorg zijn: dat deden ze met het vorige model ook niet.

Natuurlijk, z’n verminderde terreincapaciteiten maken de noodzaak van permanente vierwielaandrijving ook overbodig, dus is de nieuwe X-Trail nadrukkelijk als voorwielaangedreven model leverbaar. Vierwielaandrijving is slechts een optie en kost je 4.000 euro extra – met de restrictie dat ie dan alleen met een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar is. Eigenlijk zegt dat genoeg of de herpositionering van de X-Trail. Gaan we nu in rouw?

Nee, helemaal niet. Europa is toch redelijk voorzien van asfalt, en hoewel sommige landen het onderhoud aan hun wegen hier en daar wat uitstellen om de nationale schatkist te ontlasten, is een terreinauto niet per se noodzakelijk. Bovendien: er zijn genoeg alternatieven van voorhanden, en Nissan heeft na het succes van de Qashqai wel wat plek voor een vergelijkbaar model dat er qua ruimte (en prijs) net boven valt. Waarmee de Qashqai Extra Large (+2 geheten) verdwijnt en waardoor de nieuwe X-Trail gewoon op het samen met Renault ontwikkelde Qashqai-onderstel staat.


De Qashqai begint in Nederland bij 23.400 euro (in België is dat 21.490 euro), de nieuwe X-Trail begint bij 36.900 euro – dat is ruim 7.000 euro goedkoper dan het vorige model. In België betaal je voor de instapper 27.400 euro, slechts 800 euro meer dan het vorige model. Nederlandse CO2-regeltjes. Prijzen die net onder de BMW X1 liggen, terwijl je er X3-ruimte en -trekkracht voor krijgt. Een mooie aanbieding dus, zo lijkt het.

Binnenin is het allemaal keurig voor elkaar, mits je bereid bent flink wat opties te bestellen. Zoals een lekker navigatiescherm met infotainment-systeem en een fleurig interieur – al dan niet met leer en houtachtige paneeltjes. Het maakt ‘m direct heel premium qua gevoel, maar z’n prijs wordt er ook premium van. Helemaal als je een hele riedel veiligheidssystemen wilt die je helpen bij parkeren, tijdig remmen, afstand houden, en meer foefjes die je zonder die elektronica eigenlijk ook gewoon zou moeten beheersen.

We beginnen maar eens met het uitzetten van al die systeempjes – op de navigatie na, want in het buitengebied van Lissabon, Portugal, waar we rijden, is het een wirwar van onlogische viaducten. De X-Trail voelt zich er prima thuis. Hij is vlot – we rijden de 1,6-liter diesel met 130 pk en 320 Nm koppel – en soepel, weet goed raad met de vele oneffenheden in het wegdek en ligt behoorlijk in bochten. Het zou strakker kunnen, evenals het stuurgevoel, maar dan ga je voorbij aan de essentie van deze auto: hij moet een robuuste, prettig uitziende crossover zijn die tot 2.000 kilo aan caravan of boot- of paardentrailer kan voortslepen. Geen bochtenridder. In die opzet is Nissan meer dan geslaagd.

De vraag is: waarom zou je niet gewoon een Qashqai nemen? Tja. De X-Trail is ruimer, en met het vervallen van de Qashqai+2 kan dat van pas komen. Al moet je er, als het gaat om het vervoeren van passagiers, niet al te veel van voorstellen: op de achterste, optionele zitrij meent Nissan twee plekken te bieden, maar niemand die ouder is dan vier zit daar comfortabel. Motorisch biedt de X-Trial ook niet meer dan de Qashqai: die kun je met dezelfde 1.6 dCi bestellen. Ook de trekkracht biedt geen extreem voordeel: de Qashqai krijgt aanhangers tot 1.800 kilo van z’n plaats. Nee, voor de 13.500 euro verschil (in Nederland, in België is dat bijna 6.000 euro) krijg je alleen meer bagageruimte en een wat grootser voorkomen. De Qashqai rijdt dynamischer en verfijnder.

Nissan maakt het je lastig als potentiële koper. Rijd je nu een X-Trail (dan ben je waarschijnlijk 55 of ouder en heb je een caravan waarmee je tenminste acht keer per jaar eropuit trekt) dan is dit je kans een wat vlottere auto voor de deur te zetten: Nederlandse kopers kunnen het geld dat ze uitsparen doordat de nieuwe X-Trail goedkoper is dan de oude, steken in fijne opties. Rijd je Qashqai en wil je een stapje omhoog, dan valt de X-Trail je tegen als het gaat om rijdynamiek, maar zoek je voor het eerst van je leven een kwieke caravantrekker dan moet je ‘m zeker overwegen.


Nissan X-Trail dCi 130 Tekna



12/20



Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

130 pk / 320 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 10,5 s

top 188 km/u



Verbruik/milieu

4,9 l/100 km

129 g/km CO2



Afmetingen

4.643 x 1.820 x 1.412 mm (l x b x h)

2.706 mm (wielbasis)

gewicht n.n.b.



tankinhoud n.n.b.

bagageruimte n.n.b.



Prijzen

NL € 44.490 (25%)

BE € 34.440



Het vonnis

Vlotte verschijning die je het wat duffe vorige model snel laat vergeten. Alleen was die wel flink terreinwaardig, deze wat minder. Maar ja, wie heeft dat nou nodig? Concurreert stiekem wel met de Qashqai

Reacties

Meer van TopGear